[Nayttelyposti] Nykytaidetta Greifswaldista Merikeskus Vellamossa Kotkassa

marja.puukka at kotka.fi marja.puukka at kotka.fi
Ti 3.toukokuu. 16:51:02 EEST 2016


Tiedote 3.5.2016

Das Meer - Meri
Nykytaidetta Greifswaldista
4.5.-3.7.2016
Kymenlaakson museo, Merikeskus Vellamo, Kotka

Kotkassa toimiva Kotka-Greifswald-seura ylläpitää suhteita saksalaisen Greifswaldin ja Kotkan välillä. Kaupunkien yhteistyö juontaa juurensa vuosikymmenten taakse, sillä ystävyyskaupunkisopimus solmittiin jo vuonna 1959. Näitä asukasmäärältään sunnilleen samankokoisia kaupunkeja yhdistää myös meri.

Meri onkin valittu aiheeksi näyttelyyn, joka tuo Greifswaldista Vellamoon grafiikkaa, valokuvia ja sekatekniikkatöitä. Das Meer - Meri -näyttelyn taiteilijat ovat Ramona Czygan, Dagmar Lisske ja Karin Wurlitzer.

Ramona Czygan  (s. 1983)

2003–2004        opiskeli piirustusta Wladimir Pribin johdolla (Berliini)
2004–2008        taiteen ja taidehistorian kandidaatti, Greifswaldin yliopisto
2008–2011        valokuvauksen ja maalauksen maisteri, Greifswaldin yliopisto
2010–                 kuvataiteilija
2012                    Werkstatt Altena -apuraha (Sauerland)
2014                    residenssitaiteilija Tallinnassa Künstlerhaus Ahrenshoop -apurahalla

Ramona Czygan taiteestaan:

Taiteellinen työskentelyni sijoittuu valokuvauksen, maalauksen ja piirustuksen väliselle rajapinnalle. Kuvaan perinteisillä kameroilla ja varsinkin neulanreikäkamerat, käsinmaalatut filtterit ja päällekkäisvalotus ovat kiinnostavia. Kehittäessäni valokuvia teen usein sinivalkoisia kuvia, joita saksaksi kutsutaan “Cyanotypie“. Niiden rinnalla käytän moderneja painotekniikoita. Pääasia ei ole tekniikka, vaan taideteos.

Noin viiden vuoden ajan luonto on ollut taiteeni keskipisteenä. Valokuvissani on viittauksia menneeseen aikaan ja lavastuksia maisema-aiheista. Maisemasta tulee tila, ajatus tai tunne. Kuvakielen viehätys valokuvauksessa syntyy pyrkimyksestä ilmaista jotakin, jota ei oikeastaan voi esittää tai kuvata.  En pyri vangitsemaan konkreettista hetkeä, vaan kuvaamaan jotakin näennäisesti ilmeistä, josta lopulta ei kuitenkaan tahdo saada otetta.

Dagmar Lisske (s. 1945)

1968-74             tutkinto muotisuunnittelusta, Kunsthochschule Berlin Weißensee
1992-2010         kuvataiteen professori, Caspar-David-Friedrich-instituutti, Greifswaldin yliopisto
2010–                 eläkkeellä professorin tehtävästä
1999-2014         Caspar-David-Friedrich-säätiön hallituksen puheenjohtaja

Dagmar Lisske taiteestaan:

Visualisoin menetelmiä, toimintatapoja ja tekniikoita, joita tarvitsemme tuottaessamme kirjoitusta. Samalla pohdin, mitä teksteille tapahtuu, jos ne siirretään uuteen yhteyteen ja tarkoitukseen. Työni noudattavat tiettyjä sääntöjä: teksti asettuu johdonmukaiseen kirjainjärjestykseen ilman välilyöntejä, välimerkkejä tai suuria ja pieniä kirjaimia. Kirjaimet, tekstuuri ja väri saavat meidät näkemään monimutkaisen tekstin kuvana, jossa valolla on tärkeä rooli. Keskeistä ei ole teksti itsessään, vaan teksti merkkeinä, jotka muodostavat oman erillisen visuaalisen merkityksensä.

Tekstistä muodostuvia kollaaseja voidaan pitää myös maisemakuvina. Varsinkin merta esittävät teokseni tuovat toivottavasti katsojan mieleen samoja ajatuksia kuin meri, jonka kimaltelevalle pinnalle auringonsäteet heijastuvat.

Karin Wurlitzer (s. 1956)

1975-80             tutkinto fysiikan alalta Greifswaldin yliopistosta
1980-89             tutkimusassistentti geologian instituutissa Greifswaldin yliopistossa
1985-89             maalauksen ja grafiikan opintoja Rostockissa Manfred Zollerin johdolla
1989-96             graafikko
1990–                 piirustuksen ja grafiikan opettaja ja luennoitsija eri taidelaitoksissa

Kari Wurlitzer taiteestaan:

Taiteeni alkupiste on aina luonto. Luonto on kiehtova, loputon ja viaton. Riippuu taiteellisesta prosessista, missä määrin nähdyt ja tutkitut asiat muuntuvat osaksi maalausta. Työskennellessäni mielessäni on ainoastaan kuva siitä, miltä lopputuloksen pitäisi näyttää. Lopulta on kyse tunnistettavan ja tunnistamattoman, abstraktin ja muodon tasapainosta ja suhteesta toisiinsa.

Maalausteni aiheet löydän meren läheisyydestä ja ne ovat ihmisten muovaamia. Niitä ovat satamat ja rannat muotoineen, merkkeineen ja väreineen, mutta harvoin ihminen itse. Työskentelen akryylimaalilla kankaalle ja paperille. Osana teoksiani käytän seripainomenetelmää. Se on tällä hetkellä minua eniten kiinnostava grafiikan menetelmä.

Lisätiedot:
amanuenssi Mirkka Kallio, Kymenlaakson museo,  mirkka.kallio at kotka.fi<mailto:mirkka.kallio at kotka.fi>,  040 530 7858

Merikeskus Vellamo, Tornatorintie 99, 48100 Kotka
www.merikeskusvellamo.fi<http://www.merikeskusvellamo.fi>

...................................................................................
Marja Puukka
Tiedottaja|Information Officer
Merikeskus Vellamo|Maritime Centre Vellamo
Tornatorintie 99 B, 48100 Kotka, Finland
Mobile +358 40 350 0496
marja.puukka at merikeskusvellamo.fi<mailto:marja.puukka at merikeskusvellamo.fi>
www.merikeskusvellamo.fi<http://www.merikeskusvellamo.fi/>
www.facebook.com/merikeskusvellamo<http://www.facebook.com/merikeskusvellamo>
www.instagram.com/merikeskusvellamo<http://www.instagram.com/merikeskusvellamo>

Mutkat suoriksi. Suuresta Rantatiestä E18:ksi.

Majesteettista yksitoikkoisuutta. 19.4.–4.9.2016
Sebastien Leclercq & Tasha Doremus: Valokuvia nykymerenkulusta Suomessa.

Usko, toivo, rakkaus. Merimiestatuointeja. 13.5.–11.9.2016

Kaakko135˚- Hyvän tuulen rannikko
www.kaakko135.fi<http://www.kaakko135.fi/>




Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta