[Nayttelyposti] Porin taidemuseon syksyn luentosarja Taide, leikki ja todellisuus

Ramstedt-Salonen Mirja mirja.ramstedt-salonen at pori.fi
Pe 21.Elo. 10:36:35 EEST 2015


Porin taidemuseon syksyn 2015 luentosarja

TAIDE, LEIKKI JA TODELLISUUS

Porin taidemuseon syksyn luennot avaavat näkökulmia museon syyskauden näyttelyihin, joita yhdistää valokuva. Valokuvissa kohtaamme välähdyksiä fantasian, leikin ja todellisuuden maailmoista. Daniel & Geo Fuchsin Toygiants-sarjan valokuvat johdattavat katsojat lelujen ja keräilyn maailmaan. Taiteilijaparin Stasi Secret Rooms -valokuvasarja avaa näkymiä Itä-Saksan turvallisuuspalvelun Stasin toimitiloihin ja rakennuksiin, jotka Berliinin muurin murtumisen jälkeen ovat jääneet entiselleen muistomerkiksi omasta ajastaan. Roger Ballenin valokuvat Etelä-Afrikan kaupungin laitamilta liikkuvat dokumentaarisen valokuvan ja unenomaisten asetelmien välisessä maailmassa.

Luennot kello 18.30 alkaen, vapaa pääsy / Ennen luentoa maksuton yleisöopastus näyttelyihin kello 18


26.08.
DDR - läpivalvottu yhteiskunta?
Dosentti Kimmo Elo

Saksan demokraattinen tasavalta (DDR) on eurooppalainen tarina yrityksestä rakentaa ensimmäinen sosialistinen valtio Saksan maaperälle. Samalla DDR on kertomus diktatuurista, joka kylmän sodan puristuksessa pysyi ulkoisesti kasassa Neuvostoliiton tuen, sisäisesti massiivisen valvonnan ja repression avulla. Mutta samalla DDR on kertomus ihmisen vapaudenkaipuusta, kertomus yksilöistä, jotka omalla toiminnallaan halusivat murentaa diktatuuria ja raivata tilaa vapaudelle.
Luennossa pohditaan yksilön ja järjestelmän välistä monimutkaista suhdetta DDR:ssa puolueen "miekkana ja kilpenä" toimineen Stasin valvontakoneiston kautta ja sen kysymyksen valossa, miksi yksilö on diktatuureissa se suurin uhka. Esitelmän laajempana kontekstina toimii kysymys DDR:n paikasta osana eurooppalaista muisti- ja menneisyyspolitiikkaa.

Dosentti Kimmo Elo toimii Turun yliopiston poliittisen historian ja Åbo Akademin saksan kielen yhteisenä yliopistonlehtorina tutkimus- ja opetusalueinaan Saksan historia ja politiikka, Euroopan integraatio, kylmä sota, tiedustelututkimus sekä digitaalinen humanismi. Elo väitteli vuonna 2005 aiheenaan DDR:n vuoden 1953 kansannousu systeemikriisinä ja on tämän jälkeen tutkinut laajasti mm. DDR:n ulkomaantiedustelua Itämeren alueella ja yhdistynyttä Saksaa.


09.09.
Lelut taiteessa, taide leluissa: Leikkivälineen asema leikillisen käänteen aikakaudella
TaT, FM Katriina Heljakka

Leikkivälineiden läsnäolo ja näkyvyys kulttuurissamme on kiistaton. Länsimaissa lelut tulevatkin jo varhaisessa vaiheessa vaikuttaneeksi visuaalisiin, materiaalisiin ja kertomuksellisiin kokemuksiimme ympäröivästä maailmasta. Myös leikin merkitys nykyajassa on korostunut. Leikin teoriassa puhutaankin leikillisen käänteen aikakaudesta (ludic turn). Aikuisiässä tapahtuva, leikkivälineisiin kytkeytyvä toiminta on uusi tutkimusala. Leikki, leikillisyys ja lelut toimivat sekä inspiraationa että materiaalisena resurssina taiteelle. Luento käsittelee leikkivälineen asemaa leikillisen käänteen aikakaudella esitellen aikuisten lelusuhteita nykytaiteen näkökulmasta.

Lelututkija Katriina Heljakka on Turun Yliopiston postdoc-tutkija Suomen Akatemian hankkeessa Leikillistyminen ja pelillisten kulttuurien synty (275421). Hän väitteli Aalto Yliopiston Taiteiden ja suunnittelun korkeakoulusta, visuaalisen kulttuurin oppiaineesta vuonna 2013 aiheenaan aikuisten lelusuhteet. Pelisuunnittelijana ja taidekriitikkona työskennelleen Heljakan erityisiä kiinnostuksen kohteita tutkimuksessa ovat lelujen, taiteen ja median yhtymäkohdat ja lelufaniuden ilmentymät visuaalisen ja materiaalisen kulttuurin sekä lelumuotoilun kentillä.


28.10.
Hulluus, joka räjähtää katsojan silmille
FT Anna-Kaisa Rastenberger
Luennossa käsitellään valokuvaaja Roger Ballenin teosten kautta nykyvalokuvataiteeseen liittyviä kysymyksiä. Nykyään valokuva on suositumpi taiteen tekemisen muoto kuin koskaan aiemmin. Mitä ihmettä taide ja valokuva ovat tehneet – ja tekevät – toisilleen? Mitä valokuva on tehnyt taiteelle ja taide valokuvalle? Sen sijaan, että ”taide olisi kesyttänyt valokuvan ja laimentanut sen hulluuden, joka uhkaa räjähtää katsojan silmille” kuten ranskalainen filosofi Roland Barthes pelkäsi vuonna 1980, valokuva on auliisti jakanut taiteelle hulluuttaan ja todellisuussuhdettaan. Taide puolestaan on antanut valokuvalle instituutionsa, puhetapansa ja tilaa gallerioiden seinillä.

FT Anna-Kaisa Rastenberger työskentelee Suomen valokuvataiteen museon intendenttinä. Hän on nykyvalokuvaan erikoistunut taidehistorioitsija, joka on työskennellyt tutkijana, luennoitsijana, vapaana kirjoittajana, taiteen yleisötyön parissa sekä päätoimittajana visuaaliseen kulttuuriin erikoituneessa KUVA-lehdessä. Rasteberger väitteli keväällä suomalaisen valokuvataiteen kansainvälistymisestä.

Muutokset mahdollisia. Tarkista luentojen tiedot taidemuseon nettisivuilta www.poriartmuseum.fi tai Facebookista.

_____

Mirja Ramstedt-Salonen

Intendentti / Pedagogiset palvelut / Yleisötyö

Head of Education / Pedagogical Services  & Public Programmes

Porin taidemuseo / Pori Art Museum

Eteläranta / 28100 Pori / Finland

+358-44-7011119


Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta