[Nayttelyposti] William Kentridgen näyttely avaa EMMAn kesän

Illikainen Pia pia.illikainen at espoo.fi
Ti 17.Kesä. 14:29:09 EEST 2014


EMMA - Espoon modernin taiteen museo avaa kesäkautensa kansainvälisen nykytaiteen kärkinimiin lukeutuvan eteläafrikkalaisen William Kentridgen näyttelyllä.

Näyttely avautuu yleisölle 18.6.2014. Se jatkaa museomme merkittävien kansainvälisten nykytaiteilijoiden sarjaa. Esillä on kaksi teosta, Saastamoisen säätiön taidekokoelmiin kuuluva animaatio Other Faces (2011) ja Kasselin Documentaan vuonna 2012 tilaustyönä valmistunut videoinstallaatio The Refusal of Time.

Lisäksi EMMA tulee näyttelyn yhteydessä esittämään William Kentridgen EMMAlle, suomalaiselle medialle ja taideyleisölle toteuttaman videon, joka tuo mitä upeimmalla tapaa taiteilijan monilahjakkuuden esille. Videolla Kentridge päätyy haastattelemaan kolmeksi monistuvaa itseään museonjohtajamme Pilvi Kalhaman ja intendenttimme Päivi Talasmaan esittämillä kysymyksillä. - "Koimme Kentridgeltä saamamme videon todelliseksi lahjaksi EMMAlle ja yleisöillemme. Video on jo itsessään pieni taideteos, jossa hänen lahjakkuutensa tarinankertojana ja näyttelijänä tulevat hienosti esille. Kiireisen taiteilijan merkittävä panostus EMMAan todella lämmitti.", kertoo EMMAn markkinointi- ja viestintäpäällikkö Esa Takala.

William Kentridgen taide pohjaa teatteriin ja poliittisesti sitoutuneeseen taiteeseen, ja se kommentoi usein sosiaalista epäoikeudenmukaisuutta ja apartheidia. Kentridgen taiteen ytimessä on kysymys siitä, miten tulemme toimeen traumaattisen menneisyytemme kanssa.  Kentridge on taiteilijana monilahjakkuus, jonka taiteellinen tuotanto ulottuu piirustuksista, grafiikasta ja animoiduista filmeistä teatteri- ja oopperaproduktioihin. Kentridge on loistava piirtäjä, jonka taide syntyy piirustusten työstämisestä animoiduiksi filmeiksi ja videoinstallaatioiksi. Aikasidonnaisessa videotaiteessa Kentridge esiintyy usein itse näyttelijänä.

William Kentridge on syntynyt Johannesburgissa 1955, jossa hän asuu ja työskentelee edelleen. Hänen vanhempansa ovat tunnettuja eteläafrikkalaisia lakimiehiä ja asianajajia, jotka urallaan toimivat ihmisoikeuksien puolesta. Kentridge opiskeli poliittista historiaa Witwatersrandin yliopistossa, josta valmistui vuonna 1976. Hän opiskeli kuvataiteita Johannesburg Art Foundationissa sekä teatteria ja mimiikkaa mm. Pariisissa. Hän on työskennellyt käsikirjoittajana ja ohjaajana useissa eteläafrikkalaisissa teatteriryhmissä sekä tehnyt töitä televisiolle. Kansainväliseen tietoisuuteen William Kentridge nousi 1990-luvulla.

William Kentridgen teoksia on esitetty lukuisissa kansainvälisesti merkittävissä tapahtumissa kuten Venetsian Biennalessa vuosina 2005, 1999, 1993 sekä Kasselin Documentassa vuosina 2012, 2002 ja 1997. Hänen näyttelyitään on nähty muiden muassa Tate Modernissa, Louvressa, Centre Pompidoussa, Albertinassa Wienissä, MOMAssa New Yorkissa, Washington D.C:n Hirshorn Museumissa sekä Palais des Beaux-Arts'issa Brysselissä.

Hänelle on myönnetty tärkeitä kansainvälisiä taidealan palkintoja kuten Kyoto Prize (201), Oskar Kokoschka Award (2008), Kaiserring Prize (2003) ja Red Ribbon Award for Short Fiction (1982). Kunniatohtorin arvonimen hänelle ovat myöntäneet seuraavat yliopistot: Royal College of Art, Grahamstown Rhodes University ja University of Witwatersrand.

The Refusal of Time:
musiikki ja ääni, Philip Miller
videoeditointi, Catherine Meyburgh
dramaturgia, Peter Galison

The Refusal of Time (2012) on viisikanavainen, kolmelle seinälle heijastettava videoinstallaatio, jonka keskelle sijoittuu massiivinen puinen, liikkuvista osista koostuva hengityskone "elefantti". Teos pohjaa osittain William Kentridgen ja yhdysvaltalaisen fyysikon Peter Galisonin keskusteluihin, joita he kävivät ajan kontrollin historiasta, suhteellisuusteoriasta, mustista aukoista ja säieteoriasta. Teoksen tematiikka liikkuu 1800-luvun imperialismin, aikakäsitteen kuvaamisen ja kuoleman välttämättömyyteen liittyvien kysymysten alueilla.

William Kentridge: "Keskusteluista Peter Galisonin kanssa syntyi sarja oivalluksia ja metaforia, jotka piti aineellistaa. Tahtimittarein projisoitu synkronisiteetti. Ajan ilmaisu äänen avulla. Tarve kehittää metaforia tekemällä ne näkyviksi ja/tai kuuluviksi." (William Kentridge, Foreword. The Refusal of Time, 2012)

Kentridgelle ominaiseen tapaan mukana on vahva Afrikan kolonialismin historiaan pohjaava kuvasto. Kuvista nousevia ajatuksia Kentridge esittää assosioiden niitä piirustusten, filmin, äänen ja editoinnin avulla. Teoksen äänimaailma on säveltäjä Philip Millerin, koreografia eteläafrikkalaisen huipputanssija Dada Masilon ja videoeditointi Catherine Meyburghin.

Other Faces:
musiikki ja ääni, Philip Miller
videoeditointi, Catherine Meyburgh

William Kentridge palaa Other Faces -teoksessa (2011) kiinteistöruhtinas Soho Ecksteinin hahmoon, joka on keskeinen henkilö hänen kymmenosaisessa Drawings for Projection -sarjassaan (1989-2003). Nyt Kentridge antaa pääosan Johannesburgille ja kuljettaa katsojaa sen maisemassa ja kaupunkikuvassa tuoden esiin myös sen muukalaisvihaan ja väkivaltaan liittyviä ongelmia.
Teos rakentuu hiilipiirustuksista, joiden kuvaamiseen Kentridge on käyttänyt 35mm:n kameraa. Musiikin myös tähän teokseen on säveltänyt Philip Miller ja videoeditoinnin on tehnyt Catherine Meyburgh.

Lisätietoja:

Pilvi Kalhama, museonjohtaja, EMMA.
pilvi.kalhama at emma.museum, p. 040 533 4070

Päivi Talasmaa, intendentti, EMMA.
paivi.talasmaa at emma.museum, p. 050 511 4206

Esa Takala, markkinointi- ja viestintäpäällikkö, EMMA.
esa.takala at emma.museum, p. 043 825 0021

Kentridgen biografia: http://www.mariangoodman.com/artists/william-kentridge



Esa Takala
Markkinointi- ja viestintäpäällikkö

EMMA
Espoo Museum of Modern Art
PL 6661, FI-02070
Espoon kaupunki

+ 358 (0)43 825 0021
esa.takala at emma.museum
www.emma.museum




Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta