[Nayttelyposti] Helsingin Diakonissalaitoksen museo on uudistunut

Jaana afHällström Jaana.af.Hallstrom at hdl.fi
Ma 14.Huhti. 11:30:12 EEST 2014

"Minä olen, koska sinä olet" -näyttely kertoo Diakonissalaitoksen historiasta

Helsingin Diakonissalaitoksenmuseo on saanut uuden ilmeen, sen paikka on muuttunut ja lisäksi museolla on uusi nimi, Diamus. Nimi löytyi henkilökunnalle ja museon vapaaehtoisille järjestetyssä nimikilpailussa.

Diamus - Helsingin Diakonissalaitoksen museo sijaitsee nyt Alppikadulla Diakonissalaitoksen Päärakennuksen ensimmäisessä kerroksessa näkyvällä paikalla ja helposti saavutettavissa. Uusi näyttely "Minä olen, koska sinä olet" kuvaa 1867 perustetun Helsingin Diakonissalaitoksen kehityskaaren  kahdeksanpaikkaisesta kulkutautisairaalasta ja naisten koulutuspaikasta, sisarkodista, yhteiskunnalliseksi konserniksi. Laitoksen palveluksessa on nyt 1600 henkilöä ja vuotuinen toiminnan volyymi on noin 150 milj.euroa.

Näyttely kertoo Diakonissalaitoksen diakoniatyöstä ja toiminnoista kronologisesti laitoksen perustamisesta alkaen tähän päivään. Vuosikymmenten taitekohdassa on ns. peilaus, jossa yhteen aikakauden keskeiseen haasteeseen vastaa laitoksen työntekijä.  Haasteita ovat mm. tuberkuloosi, asunnottomuus ja syrjäytyminen. Peilaukset pysäyttävät kävijän pohtimaan omaa kohtaloaan - voisiko noin käydä minullekin? Näyttelyn päättää  Apukaappi, josta löytyy Diakonissalaitoksen ratkaisuja moniin ajankohtaisiin yhteiskunnan kipeisiin ongelmiin.

Museotilaa on laajennettu runsaalla tietotekniikalla. Kosketusnäytöillä, kuvakehyksissä ja äänikioskilla historiakerrontaa syvennetään.  Aiheina ovat mm. sijaintipaikka Alppikadun kortteli, Sisarkoti ja Ehtoollisleivän valmistus. Äänikioskissa on 14 tarinaa 1870-luvulta alkaen; kultakin vuosikymmeneltä on valittu tarinaksi yksi tapahtuma, muistelma tai lehtiartikkeli. Laitoksen nykyiset toimihenkilöt kertovat videokoosteessa tämän hetken toiminnasta, sen tavoitteista ja laitoksen arvopohjasta. Kevään aikana museo laajenee myös seinättömäksi kun käyttöön otetaan muutamia älypuhelinsovellutuksia.

Nimi "Minä olen, koska sinä olet" on afrikkalainen käsite, ubuntu. Käsite tarkoittaa, että olemme olemassa toisiamme varten. Käsikirjoituksen näyttelyyn on tehnyt museonjohtaja Jaana af Hällström. Tilasuunnittelusta vastaa suunnittelutoimisto Aivan.

Museo on avoinna ma-pe 9-15, mutta keskiviikkoisin klo 18 saakka (ei kesä-elokuu). Opastuksia ennakkovarauksella näyttelyyn, Aurora-saliin ja kirkkoon sekä Alppikadun kortteliin. Museoon ei ole sisäänpääsymaksua. Myös opastukset ovat ilmaisia. Esteetön sisäänkäynti on Amanda-rakennuksesta.

Tervetuloa!

Jaana af Hällström
Museonjohtaja
040 485 3545
jaana.af.hallstrom at hdl.fi

Helsingin Diakonissalaitoksen säätiö
Alppikatu 2, 00530 Helsinki
www.hdl.fi<http://www.hdl.fi/>

Jokaiselle ihmisarvoinen huominen

Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta