[Nayttelyposti] Turkulainen nykytaidegrafiikka juhlii Aboa Vetus & Ars Novassa
Selina Kiiskinen
selina.kiiskinen at aboavetusarsnova.fi
To 14.Loka. 14:05:16 EET 2013
Grafiikka juhlii. Turun Taidegraafikot ry. 80 vuotta
15.11.2013–2.2.2014
Aboa Vetus & Ars Nova
Annika Dahlsten, Tonja Goldblatt, Markku Haanpää, Matti Helenius, Katri
Ikävalko, Juha Joro, Sirkku Ketola, Heli Kurunsaari, Teija Lehto, Laura
Miettinen, Marita Mikkonen, Marjatta Nuoreva, Veronika Ringbom, Hanna Tammi.
Vuonna 1933 perustettu Turun Taidegraafikot ry. on Suomen vanhin
taidegrafiikan paikallisyhdistys. Sen tarkoitus on edistää
taidegrafiikan harjoittamista, valvoa taidegraafikoiden ammatillisia ja
sosiaalisia etuja sekä ylläpitää ja lisätä tietoa taidegrafiikasta.
Yhdistyksellä on 92 taiteilijajäsentä. Vuodesta 1967 yhdistyksellä on
ollut oma grafiikan työhuone, joka nykyisin sijaitsee Suomen
Taiteilijaseuran Ateljeesäätiön hallinnoimissa tiloissa Turun
Raunistulassa. Tärkeä osa yhdistyksen toimintaa on vuodesta 1986
Läntisellä Rantakadulla sijainnut Galleria Joella.
Aboa Vetus & Ars Nova -museon ensimmäisen kerroksen täyttävä Grafiikka
juhlii on Turun taidegraafikot ry:n 80-vuotisjuhlanäyttely.
Vuosikymmeniä jatkuneella aktiivisella toiminnallaan yhdistys on
varmistanut taidegrafiikalle maineikkaan ja elinvoimaisen aseman
Turussa. Pitkäikäistä yhdistystä juhlistetaan esittelemällä uusia
teoksia neljältätoista monipuolisesti grafiikan parissa työskentelevältä
kuvataiteilijalta.
Näyttelyn teokset on toteutettu monin eri tekniikoin puupiirroksesta
animaatioon ja tilasidonnaiseen installaatioon. Taiteilijat valitsi
helmikuussa 2013 kaikille yhdistyksen jäsenille avoimen portfoliohaun
kautta raati, johon kuuluivat taidegraafikko Visa Norros, taiteilija
Tiina Vainio ja Aboa Vetus & Ars Novan amanuenssi Silja Lehtonen.
Nykygrafiikka pakenee määritelmiä
Taidegrafiikassa on nykytaiteen kentällä kaksi puolta. Perinteisyys ja
hidas käsityö nousevat usein esiin siitä puhuttaessa. Toisaalta, kuten
nykytaiteessa yleensäkin, taidegrafiikan nykysuuntauksiin kuuluvat
ainutkertaisuus, vapaa ilmaisu ja rajojen rikkominen. Moni taiteilija
korostaa sattuman tärkeää roolia teoksen synnyssä. Vaikka vedostamiseen
yhdistyy ajatus kontrollista, taidegraafikon työssä on voimakkaasti
läsnä myös vaistonvarainen työskentely sekä lopputulosta ympäröivä
ennalta-arvaamattomuus.
Jokaisella näyttelyn taiteilijoista on itselle läheisin grafiikan
menetelmä. Monet kuvailevat kaivertamista meditatiiviseksi ja toisaalta
hyvin konkreettiseksi työvaiheeksi. Vedostaminen on puolestaan
jännittävä hetki, joka on nopeasti ohi jättäen kuitenkin painettavalle
pinnalle pysyvän jäljen. Huolimatta läheisestä suhteesta tekniikoihinsa
taiteilijat korostavat se olevan väline idean toteuttamiseksi ja halutun
jäljen aikaansaamiseksi. Tekniikka ei kategorisoi taiteilijaa.
Puheenvuoroja grafiikasta
Grafiikka juhlii -näyttelyn aikana järjstetään kaksi yleisöluentoa
museon aulassa sijaitsevassa Factory-tilassa.
Tiistaina 19.11. klo 17.30 puhumassa ovat taidegraafikot Annu Vertanen
ja Ari Pelkonen.
Tiistaina 22.1. klo 17.30 puheenvuoroissa kuullaan FL,
taidehistorioitsija Lars Saari ja taidegraafikko Laura Miettinen.
TAITEILIJAESITTELYT:
Annika Dahlstenin (s. 1975) kivilitografioissa ekspressiivinen
maalausjälki yhdistyy tarkkaan ja herkkään viivaan. Hänen uusimmassa
teoksessaan Lintukoto litografia ja nukkeanimaatio yhdistyvät yhdeksi
kuolemaa ja kuolevaisuutta käsitteleväksi kokonaisuudeksi.
Tonja Goldblatt (s. 1977) on viime vuosina työskennellyt grafiikan
rajoilla ja tehnyt lasikaiverruksia, piirustuksia sekä
taiteilijakirjoja. Nyt hän on palannut taidegrafiikan pariin monotypiaa
ja kuivaneulaa yhdistävillä teoksilla, pienikokoisilla äärettömyyksillä,
jotka vaativat tarkastelua lähietäisyydeltä.
Markku Haanpään (s. 1978) kahdeksanosaisen E-motives -sarjan osat ovat
monotypioita, joihin on yhdistetty hiilipiirustusta. Monotypia on
maalauksellinen tekniikka, jonka avulla taiteilija on tutkinut värejä,
niiden peittävyyttä ja läpikuultavuutta.
Matti Helenius (s. 1951) on erikoistunut collagrafiaan ja
carborundumiin. Näissä menetelmissä painolaattaa ei muiden grafiikan
tekniikoiden tapaan syövytetä tai kaiverreta, vaan siihen lisätään
materiaaleja. Helenius käyttää painomateriaalina nahkaa. Uudessa
Puzzle-sarjassa teosten kuva-alaa hallitsee pieni ja pelkistetty,
arvoituksellinen abstrakti muoto.
Katri Ikävalkon (s. 1985) teos Circle of Dreams on on syntynyt
lakanoista ja niiden sisältämästä symboliikasta. Vuodevaatteet ovat
taiteilijalle sekä levon ja turvan että pelon ja painajaisten näyttämö.
Ikävalkon suurikokoisessa pinkkiä räisykvässä litografiateoksessa
myllerretyt lakanat muuttuvat maisemalliseksi kuvaksi.
Turun taidegraafikoiden pitkäaikainen puheenjohtaja Juha Joro (s. 1957)
käsittelee työssään usein ajan kulkuun ja hiljaisuuden kokemiseen
liittyviä teemoja. Hänen teoksiaan leimaa niukkuus ja hienovaraisuus
sekä muodoissa että väreissä. Taustalla ovat vaikutteet itämaisesta
kuvataiteesta, jossa tyhjällä tilalla on tärkeä osa.
Sirkku Ketola (s. 1973) on viime vuosina tehnyt useita tilallisia
installaatioita grafiikkaa hyödyntäen. Hän tekee valokuvapohjaisia
serigrafioita puulle ja paperille, ja teoksen lopullinen mittakaava
riippuu tilasta, johon se tulee esille. Näin myös uudessa
Pirouette-sarjassa, johon taiteilija on tehnyt serigrafiaa
kirjaimellisesti metrikaupalla.
Heli Kurunsaaren (s. 1971) puupiirrokset sijoittuvat maalauksen ja
grafiikan välimaastoon. Hänen teoksensa rakentuvat lukuisista
värikerroksista, jotka lisääntyvät sitä mukaa kun puulaatasta veistetään
kerroksia pois. Kurunsaari on tunnettu tarinallisista kuvistaan, mutta
hänen uusimpien, pelkistettyjen teosten pääosassa ovat tila ja muoto.
Teija Lehdolle (s. 1965) tärkein ilmaisumuoto on puupiirros. Hänet
tunnetaan erityisesti teoksista, joiden aiheena on arki. Hän on pyrkinyt
nostamaan arjen arvoa kuvaamalla kaikille tuttuja tavallisia esineitä.
Hänen uusimmissa teoksissaan myös ajan kulku, luonto ja vuodenkierto
ovat keskeisessä osassa.
Laura Miettisen (s. 1968) teokset ovat viimeiset kymmenen vuotta
pohjautuneet valokuviin, joita hän on työstänyt uniikeiksi teoksiksi
pigmentinsiirtomenetelmällä. Hänen työskentelynsä skaala on kasvanut, ja
teosten suhde esitettävään tilaan on tullut taiteilijalle hyvin
merkittäväksi. Hänen teoksensa Idean jäljitelmä saa saa katsojan
tuntemaan pienuutensa jumalallisen hahmon edessä
Marita Mikkonen (s. 1964) kuvaa teoksissaan luontoa ja maisemaa.
Kivilitografialla toteutetut teokset pohjautuvat taiteilijan ottamiin
valokuviin. Litografiaan Mikkonen yhdistää vielä väritelausta
puulaatalta. Teokset perustuvat henkilökohtaisiin luontokokemuksiin ja
tunnelmiin, ja niiden työstäminen voi viedä lopputuloksen kauaskin
alkuperäisen sykäyksen antaneesta valokuvasta.
Kökarissa asuvan Marjatta Nuorevan (s. 1944) aihemaailma on meri,
saaristo ja rantakalliot. Hän käyttää kuivaneulaa, joka sallii suoraan
kuparilaatalle piirtämisen maiseman äärellä. Hänen uusimmat teoksensa
ovat syntyneet Ahvenanmaan saaristossa. Osa niistä on jopa piirretty
veneessä istuen ja viimeistelty ja vedostettu taiteilijan työhuoneella.
Veronika Ringbom (s. 1962) käyttää tekniikoinaan kuivaneulaa ja
carborundumia, joilla saa aikaan sekä herkkää viivaa että rujoa
maalauksellisuutta. Hänen teoksissaan on arvoituksellisia ja
monitulkintaisia muotoja ja hahmoja, jotka taiteilija on poiminut
alitajunnastaan ja unistaan sekä ristiriitaisista tunnetiloista.
Hanna Tammelle (s. 1965) on ominaisinta mustavalkoisen viivan
käyttäminen. Muut sävyt kuin musta ja valkoinen eivät ole läsnä hänen
grafiikassaan ja piirustuksissaan. Hänen sarjakuvamaisten teostensa
aiheita ovat naisen elämä, aikuiseksi kasvaminen sekä leikkiminen ja
hämmennys pienen tytön maailmassa. Uudessa teoskokonaisuudessa on
paperille tehtyjen teosten lisäksi kolme pientä kangasveistosta.
--
Selina Kiiskinen
Tiedottaja-amanuenssi
Aboa Vetus& Ars Nova
Historian ja nykytaiteen museo
p. 0207 181 639
p. 040 576 3839
selina.kiiskinen at aboavetusarsnova.fi
www.aboavetusarsnova.fi
www.facebook.com/aboavetusarsnova
https://twitter.com/AVANmuseo
Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta