[Nayttelyposti] Mon cher ami -näyttely ja kuraattorikierrokset Gallen-Kallelan Museossa
Minna Turtiainen
minna.turtiainen at gallen-kallela.fi
Ke 21.toukokuu. 15:44:51 EEST 2008
Gallen-Kallelan Museossa avautuu näyttely Mon cher ami - Kreivi Henry de
Vallombreuse, ystävä Pariisista. Näyttely esittelee suomalaisten
taiteilijoiden Pariisin-vuosia keraamikko Henry de Vallombreusen kanssa
syntyneen ystävyyden kautta. Näyttely perustuu ranskalaisen
taidehistorioitsija Laura Gutman-Hanhivaaran tutkimukseen suomalaisten
taiteilijoiden Pariisin-kontakteista. Näyttely tuo esiin uutta tietoa
aiheesta ja esittelee aiemmin tuntemattomia teoksia.
Näyttelyn kuraattori, taidehistorioitsija Laura Gutman-Hanhivaara esittelee
Mon cher ami -näyttelyn sunnuntaina 25.5. klo 13.00. Kieli englanti. Museon
pääsymaksu 8/6/4/0 euroa.
Mon cher ami - Kreivi Henry de Vallombreuse, ystävä Pariisista 24.5. -
31.8. 2008
Gallen-Kallelan Museon kesänäyttely vie 1880-luvun Pariisiin ja Académie
Julianin piiriin, jossa Akseli Gallen-Kallela, Eero Järnefelt ja Emil
Wikström opiskelivat. Täällä he tapasivat ranskalaisen kreivin, Henry de
Vallombreusen (1856-1919), jolla oli aristokraattisen taustansa lisäksi
kiehtova menneisyys Ranskan muukalaislegioonan sotilaana Afrikassa.
Boheemiin toveripiiriin kuului myös muita pohjoismaisia taiteilijoita – sekä
köyhtyneitä aristokraatteja kuten kreivit Louis Sparre ja Nils Barck.
Ranskalaisen taidehistorioitsijan Laura Gutman-Hanhivaaran tutkimukseen
perustuva näyttely tuo kiinnostavasti uutta tietoa Henry de Vallombreusen ja
suomalaistaiteilijoiden ystävyydestä, kaupungissa syntyneistä teoksista ja
toverusten opiskelija-arjen keskeisistä vaikutteista. Tutkimuksen yhteydessä
on löytynyt myös aikaisemmin tuntemattomia suomalaistaiteilijoiden teoksia
Vallombreusen perheen kokoelmista.
Pariisin värikäs katuelämä kahviloineen innoitti suomalaisia kuvaamaan
uutta, modernia elämää. Puistot ja ravintolat olivat ohikiitävien
kohtaamisten näyttämötiloja, ja ajan kuvitetut sanomalehdet avasivat
tuoreita kuvakulmia mondeenin ilmapiirin tavoittamiseen. Kaupunkielämän
vastapainona olivat iloiset maaseuturetket, jotka olivat tulleet
muodikkaiksi hyvien junayhteyksien ansiosta.
Suomalaistaiteilijoiden palattua kotimaahansa ranskalaiskreivi ylläpiti
ystävyyttä ja raportoi taidemaailman uusimmista tapahtumista kirjeitse.
Pariisin syyssalonki vuonna 1908 saattoi jälleen toverukset yhteen. Eero
Järnefelt ja Henry de Vallombreuse jatkoivat kirjeissään syyssalongissa
virinnyttä keskustelua uudesta kolorismista. Näyttely päättyy
Gallen-Kallelan muuttoon Pariisiin loppuvuodesta 1908 sekä hänen
Afrikan-matkansa mittaviin valmisteluihin: ”On siis totta, että Gallén
lähtee Afrikkaan! Mikä idea --- Ymmärrän vielä, että eriskummalliset asiat
sopivat hänen temperamentilleen ja saattavat synnyttää uusia maalausaiheita.
--- Mutta tämä matka Afrikkaan tulee olemaan erittäin vaikea, kallis ja
rasittava, lapset kuin pakaasina, mitä hän oikein ajattelee? (Eero Järnefelt
kirjeessään Henry de Vallombreuselle, 9.5.1909)
Henry de Vallombreuse tuli tunnetuksi Suomessa uuden jugend-tyylin
keramiikkataiteilijana. Haaveistaan huolimatta hän ei koskaan vieraillut
Pohjoismaissa. Ranskalaistaiteilijan näyttely oli esillä 1910-11
Helsingissä, Turussa, Tampereella ja Viipurissa; katselmuksen
taustavaikuttajana oli Eero Järnefelt. Tarvaspään näyttely kokoaa
ensimmäistä kertaa yhteen Suomesta löytyvät Henry de Vallombreusen teokset:
ystäville lahjoitetut keramiikkaesineet ja julkisiin kokoelmiin hankitut
teokset. Aineistoa täydentää ainutlaatuinen arkistomateriaali maalausten ja
piirustusten ohella. Esillä on mm. Gallen-Kallelan maalaama taidokas Berthe
de Vallombreusen muotokuva (1889).
Näyttelyn yhteydessä ilmestyy Laura Gutman-Hanhivaaran artikkeli.
Ystävällisin terveisin
Minna Turtiainen
museolehtori / Museum Educator
minna.turtiainen at gallen-kallela.fi
+358 9 8492 3414
Gallen-Kallelan Museo
Gallen-Kallelan tie 27
02600 Espoo
+358 9 8492340
www.gallen-kallela.fi
Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta