[Nayttelyposti] Lönnströmin taidemuseon kesänäyttelyt
Arja Roivainen
arja.roivainen at lonnstromintaidemuseo.fi
Pe 15.Kesä. 13:27:58 EEST 2007
16.6. - 23.9.2007 Lönnströmin taidemuseo
Rakennemuutos. Taidetta 1970-luvulta
Niilo Hyttinen, Kimmo Kaivanto, Inari Krohn, Rauni Liukko, Jarmo
Mäkilä, Eino Ruutsalo,
Sven-Olof Westerlund, taiteilijaryhmä Elonkorjaajat ja galleria Halvat
Huvit
1970-luvusta on kulunut jo 30 vuotta. Pitkä ja lyhyt aika. Muoti ja
isot kukkakuviot ovat tulleet takaisin, poliittisuus, huoli
ympäristöstä – toisaalta savupiipputeollisuus ja työväenasia ovat
kadonneet Kiinaan ja Intiaan, sen asemasta meillä Suomessa puhutaan
”luovasta teollisuudesta”. Tarkoittaako se sitä, että taide tosiaan
kuuluu nykyään kaikille, myös duunareille, kuten vuoden 1975 ohjelmassa
visioitiin, ja miten toisaalta 1970-luvun poliittisuus ilmeni aikansa
taiteessa? Mitä 30 vuodessa on tapahtunut vai onko tapahtunut mitään?
Niilo Hyttisen teokset toivat esiin pohjoisen Suomen kehitysalueiden
todellisuutta, Kimmo Kaivannon taide suuntasi katseen vesien
rehevöitymiseen, Inari Krohnin värikkäissä maalauksissa hehkui
internationalismi ja kansojen kohtaamiset, Rauni Liukon komeat
lasikuituveistokset nostivat aiheeksi työläisen ympäristöineen, Jarmo
Mäkilän maalauksissa välittyi hänen nuoruutensa teollisuus-Rauma ja
taiteen murros 1980-lukua lähestyttäessä, Eino Ruutsalon kineettiset
teokset ja elokuvakokeilu edustivat vuosikymmenen teknotaiteen
suuntausta ja Sven-Olof Westerlund toi piirustuksillaan esiin arjen
ihmistä ja työläistä. Elonkorjaajat edustivat kokeellisempaa,
kansainvälistä suuntausta.
Näyttelyn yhteydessä julkaistaan verkkokatalogi, jossa toimittaja ja
kriitikko Otso Kantokorpi luo näkökulmaa näyttelyn taiteesta ja sen
polittisuudesta, taiteilija Antero Kare kirjoittaa nuorten
taiteilijoiden kansainvälisistä yhteyksistä 1970-luvulla, ja
intendentti Janne Koski luonnostelee vuosikymmentä henkilökohtaisten
muistojensa kautta. Rakennemuutos-verkkokatalogi julkistetaan 15.6.2007
Lönnströmin taidemuseon verkkosivuilla www.lonnstromintaidemuseo.fi >
näyttelyt > päätalo.
Marja Kolu
Punainen taivas putoaa – The Red Heaven Falling
16.6. - 23.9.2007 Lönnströmin taidemuseon Pihatalon Studio
Punainen taivas putoaa – The Red Heaven Falling -näyttelyn teokset
saivat alkunsa Neuvostoliiton hajoamisesta jatko-opiskeluaikanani Repin
Instituutissa vuosina 1987-88. Vallitsi välitila, Gorbatsovin aika,
jota Pietarissa kutsutaan myös kuivaksi ajaksi – venäjäksi suhaja
vremja – sillä Gorbatshov pyrki suitsemaan venäläisten hillittömiä
juomatapoja niin töissä kuin vapaa-aikana. Leningrad oli vielä
80-luvulla paljon Dostojevskinsä ja Gogolinsa lukeneen oloinen. Siellä
pystyi aikamatkailemaan Raskolnikovin askelissa mahorkan ja kosteuden
mystifioimassa hajussa Nevan välkehtiessä kanaalien ja siltojen välissä
majesteettisen tummana ja paksuna.
Mainosten räikeyteen kyllästyneen suomalaisen huomiota kiinnitti
Leningradissa värikkäiden mainosten puute. Propagandaa ja iskulauseita
oli talojen katoilla, puistoissa ja rakennusten seinissä. Ne olivat
elegantin näköisiä – avantgardistisia – johtuen osaksi venäjän kielen
kauniista kirjaimista sekä teollisen muotoilun perinteestä 1900-luvun
alusta, jolloin huipputaiteilijat vaikuttivat mainos- ja
propagandamaailman visuaalisuuteen osana edistyksellistä
vallankumousta.
Ihmisten asusteet olivat arkisen tarkoituksenmukaisia ja autot
leipäkuormureita, Ladoja, mosseja, Volgia ja rämiseviä pyöreämuotoisia
busseja. Takseissa mittarit eivät toimineet – kaikkialla leijui kosteaa
usvaa. Ravintolat olivat oma lukunsa; ovella, myös wc:n ovella oli aina
vahti, joka tarkasti tulijat. Vaikka ravintola olisi ollut typötyhjä,
sanottiin ovella, että vapaita paikkoja ei ole, sillä henkilökunta sai
samaa palkkaa teki se töitä tai ei. Kaikilta yritettiin saada lahjuksia
palveluja vastaan. Viralliset hinnat olivat olevinaan esillä, mutta ne
eivät pitäneet paikkaansa – tavara oli joko loppu tai henkilökunta myi
tiskin alta lisäbonuksilla. Esimerkiksi nailonsukat ja samppanja olivat
kysyttyjä lahjuksia. Länsivaluuttaa neuvostoliittolaisilla ei saanut
olla. Laitonta rahanvaihtoa harjoitettiin kadulla usein turistin
häviöksi – ruplia sai sadalla markalla valtavasti ja niinpä kiireessä
miliisin pelossa turisti saattoi saada muutaman oikean ruplan päällä,
ja loput arvottomia Pravdan suikaleita.
Neuvostoliitossa punainen väri on valjastettu vallankumouksen ja
sosialismin käyttöön. Länsimaissakin punainen väri yhdistetään
kommunisteihin ja vallankumoukseen. Punainen väri on vallankumouksen
symboli, kaikki vasemmistoliikkeen banderollit ovat punaisia. Toteutin
1998 Kuopion Työnkulmalle RUPLA -yhteisötaideteoksen. Talon ikkunoihin
valmistettiin punaisesta vuorisilkistä verhot – talo avautuu
kaupungille päin toisen kerroksen panoramaikkunarivistön kautta.
Punainen vuorisilkki lisäsi talon punaista hehkua entisestään, samoin
narikkaan valmistamani punaiset vaneriset narikkalaput. Ulkoseinään
ripustettiin pitkät tekstittömät punaiset banderollit ja katolle tuli
neonkyltti RUPLA. Varmistamaton tieto kertoo, että Kuopion Työnkulma
rakennettiin 1956 Neuvostoliiton avustuksilla ja siitä syystä kansa
kutsuu taloa Ruplaksi. Näyttelyni teos PIENI NARIKKALAPPUTEHDAS on
syntynyt ihastuksestani venäläiseen tapaan tehdä käsityönä kivenhakkuu,
mosaiikin ladonta ja katujen lakaisu. Käsityöläisiä kunnioitettiin ja
joka työvaiheelle oli oma ammattiryhmänsä, eikä kenelläkään ollut kiire
minnekään. Heti venäjäksi tarkoitti silloin helposti viikkoa, kahta.
Hapankaali toreilla sekoittuneena syvään rakkauteen oman kaupungin
runoilijoita, kirjailijoita, säveltäjiä ja kuvataiteilijoita kohtaan
yhdistettynä mystiseen ortodoksisuuteen ja hartauteen saivat minut
toteuttamaan teokset VAPAITA PAIKKOJA EI OLE sekä PIENI
NARIKKALAPPUTEHDAS.
Lönnströmin taidemuseon Pihatalon Studiossa on uusin kooste vuonna 1998
alkaneesta näyttelyiden sarjasta. Näyttelyssä esitetään
klassikkoelokuva Dovshenkon Maa (Zemlja). Mukana on myös kooste
punaisista taivaankappaleista ja raumalaisten näyttelyyn lahjoittamista
punaisista esineistä. Näyttely muodostaa mielenkiintoisen näkökulman
Lönnströmin taidemuseossa esillä olevien 70-luvun kantaaottavien
teosten kanssa.
Marja Kolu, kuvataiteilija, www.lafka.fi
Lönnströmin taidemuseo
Valtakatu 7
26100 Rauma
avoinna ti-to 10-18 pe-ma 12-16
tiedustelut 02-8387 4700
info at lonnstromintaidemuseo.fi
www.lonnstromintaidemuseo.fi
Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta