[Nayttelyposti] Aboa Vetus & Ars Nova -museo ja uudet taidenäyttelyt avoinna

Selina Kiiskinen selina.kiiskinen at aboavetusarsnova.fi
Ti 30.Kesä. 15:41:09 EEST 2020


Aboa Vetus & Ars Nova -museo ja uudet taidenäyttelyt avattiin tänään 30.6.
Tervetuloa arkeologian ja nykytaiteen pariin!

Aboa Vetus & Ars Nova -museo on jälleen avoinna yleisölle! Tänään ensi esittelynsä saavat myös uudet taidenäyttelyt: valokuvataiteilija Jorma Purasen laaja yksityisnäyttely Museum Meditations ja kuvataiteilija Lilli Haapalan studionäyttely Blues. Aboa Vetuksen maanalainen rauniokortteli tarjoaa viileän mahdollisuuden tutustua aitoon keskiajan Turkuun.

Museon ja museokaupan uudet aukioloajat ovat ti-su klo 11-18. Museovieraiden turvallisuus on huomioitu monin tavoin ja yleisöopatuksia ei toistaiseksi järjestetä. Osa museon toiminnallisista pisteistä, kuten nukkekodit, on toistaiseksi poissa käytöstä.

Jorma Puranen | Museum Meditations
30.6.-8.11.2020 Aboa Vetus & Ars Nova

Valokuvataiteilija Jorma Purasen laaja yksityisnäyttely esillä Aboa Vetus & Ars Novassa

Valokuvataiteilija Jorma Puranen paljastaa piiloon jäänyttä historiaa, sivuun jääneitä tarinoita ja unohdettuja paikkoja. Museum Meditations esittelee laajan otoksen Purasen mittavasta taiteellisesta tuotannosta, joka sukeltaa historiaan, taidehistoriaan, etnografiaan, antropologiaan ja maantieteeseen.

Jorma Purasen valokuvasarjat paneutuvat arkistojen säilömään tietoon sekä arktisten alueiden menneisyyteen. Kuvallisella tutkimustyöllään taiteilija purkaa kulttuurista muistiamme, ja hänen valokuvalliset työskentelytapansa pitävät teokset tukevasti nykyhetkessä. Kaksi näyttelykerrosta tarjoavat erilaiset painopisteet, jotka tuovat esiin taiteilijan pitkäaikaiset kiinnostuksen kohteet.

Ensimmäinen näyttelykerros sisältää näyttelyn nimen mukaisesti museopohdintoja. Arkistoista ja museoista keräämässään aineistossa Jorma Puranen kiinnittää huomion tapoihin, joilla asioista on kerrottu ja todellisuutta esitetty. Lähteet voivat olla historiallisia maalauksia, vanhoja lasinegatiiveja tai arkistoituja valokuvia. Puranen ei dokumentoi arkistomateriaalia sellaisenaan. Valokuvan keinoin hän purkaa vanhoihin kuviin juurtuneita muistoja ja aikatasoja. Teoksiin liittyy usein katsomista vaikeuttava tekijä, kuten varjo, valo tai heijastus. Nämä häiriöt vertautuvat historian muuttuviin ja totuutta hämärtäviin kerrostumiin.

Toisessa kerroksessa esillä olevat teokset vievät arktisiin maisemiin ja pohjoisesta kerrottuihin urotekoihin. Pohjoinen on ollut pitkään Jorma Purasen syvä kiinnostuksen kohde ja monitahoisesti käsittelemä aihe. Hän teki ensimmäisen kuvausmatkansa Lappiin 1970-luvulla. Pohjoisen myyttisenä pidetty luonto, arktisten alueiden historia ja kulttuuri sekä asukkaiden identiteetti ovat teemoja, joita hän on työstänyt laajoissa teossarjoissa. Käyttäen historiallisia ja etnografisia kuvia materiaalina hän on piirtänyt kuvaa siitä, miten muualta tulleet ovat kohdanneet ja katsoneet pohjoisen maisemaa ja vähemmistökulttuureja. Teokset sisältävät hienovaraisia näkökulmia valtaan, kolonialismiin sekä pittoreskin pohjoisen herättämiin fantasioihin.

Jorma Puranen (s. 1951) on työskennellyt valokuvataiteilijana 1970-luvulta lähtien. Hänen uransa on huomattavan kansainvälinen. Hänen keskeiset teossarjansa, kuten Kuvitteellinen kotiinpaluu, Jäisiä näkymiä ja Varjoja, heijastuksia ja kaikkea sellaista ovat olleet esillä lukuisissa näyttelyissä Suomessa ja ulkomailla. Purasen teoksia on muun muassa Victoria and Albert Museumin, Moderna Museetin, Stedelijk Museumin ja Pariisin Bibliothéque nationalen kokoelmissa.

Puranen on palkittu muun muassa Pro Finlandia -mitalilla (2005), kaksi kertaa valokuvataiteen valtionpalkinnolla (1988, 2010) ja vuonna 2014 hän sai arvostetun kansainvälisen Higashikawa-palkinnon Overseas Photographer Award -kategoriassa. Taiteellisen työnsä ohella Jorma Puranen on opettanut Helsingin Taideteollisessa korkeakoulussa ja vuosina 1996-1998 hän toimi valokuvataiteen professorina.

Museum Meditations -näyttely on esillä Aboa Vetus & Ars Nova -museon kahdessa kerroksessa. Esillä on taiteilijan pitkään työstämiä sarjoja sekä aivan uusia teoksia. Näyttelyn yhteydessä julkaistaan samanniminen kirja. Näyttelyä tukee opetus- ja kulttuuriministeriö.

https://www.aboavetusarsnova.fi/fi/nayttelyt/jorma-puranen-museum-meditations

Lilli Haapala: Blues
30.6.-8.11.2020 Aboa Vetus & Ars Nova, Takkahuone

Mistä tulevaisuudessa unelmoidaan?

Aboa Vetus & Ars Novan Takkahuone-galleriassa nähdään turkulaisen kuvataiteilija Lilli Haapalan uusi, tilaan valmistuva installaatio Blues. Teos on osa monivuotista taideprojektia, jossa taiteilija tarkastelee utopiaa eri näkökulmista. Haapalaa kiinnostaa unelmien syntyprosessi ja mielikuvien suhde todellisuuteen.

Mustat verhot rajaavat Takkahuone-galleriaan pelkistetyn tilan. Hämärää huonetta valaisee kaksi videokuvaa: toinen katossa ja toinen lattiassa. Toinen videoista heijastuu lattialla olevaan vesialtaaseen ja sitä kautta viereiselle seinälle. Altaaseen tippuvat pisarat hajottavat kuvajaisen ja luovat uusia kuvioita. Teoksen äänimaisema virittää erilaisia tunnelmia. Videokuvat ovat kuin pyöreitä ikkunoita. Näkymät alkavat syvältä meren pohjasta ja vievät planetaaristen maisemien kautta toisiin todellisuuksiin.

Utopia suuntautuu unelmoiden tulevaisuuteen. Dystopia piirtää epätoivottavan uhkakuvan. Blues-teoksessa on kyse näistä molemmista. Se on esitys ihmisen kehityksestä ja yhteydestä luontoon. Taiteilija on kiinnostunut siitä, miten eri aikoina ihminen on tutkinut ja selittänyt maailmankaikkeutta.
"Blues-teoksen sävy on poeettinen ja surrealistinen. Sen taustalla vaikuttavat nykyaikaa leimaavat melankolia ja ilmasto-ongelmat ja toisaalta pyrkimys vapautua niistä", Haapala kertoo.

Haapalaa inspiroivat filosofi Gaston Bachelardin ajatukset siitä, miten luonnon elementit ohjaavat mielikuvitustamme. Bachelardin mukaan vesi toimii tunteiden varantona ja kutsuu unelmoimaan. Katsoessamme vettä mietiskellen, emme katso vain kuvajaista sen pinnalla vaan myös veden syvyyksiin, jossa aukeaa oma maailmansa. Miten luontosuhde vaikuttaa unelmiimme nyt? Entä tulevaisuudessa? Voiko ihminen vieraantua luonnosta jollain peruuttamattomalla tavalla?

Taiteellisella työskentelyllään Haapala osallistuu posthumanistiseen keskusteluun, joka etsii vaihtoehtoisia tapoja ymmärtää ihmisen ja luonnon välistä suhdetta. Siinä ihminen ei määrity vastakkaisessa ja hierarkkisessa suhteessa ei-inhimilliseen.

Turkulainen kuvataiteilija Lilli Haapala (s. 1984) työskentelee pääasiassa media- ja tilataiteen keinoin. Haapala on valmistunut kuvataiteen maisteriksi Kuvataideakatemian tila-aikataiteiden linjalta vuonna 2017. Sitä ennen hän opiskeli Turun Taideakatemian valokuvataiteen linjalla (2011-2015). Haapala palkittiin vuonna 2018 Taidesäätiö Meritan Nuori taiteilijalupaus -apurahalla. Hän on työskennellyt residensseissä Turun saaristossa sekä Venäjällä Vladivostokissa ja vuosia 2018-2019 Aboa Vetus & Ars Novan taiteilijaresidenssissä. Blues-teoksen teknisestä ohjelmoinnista vastaa Eino-Petteri Kirves.

Taiteilijan työskentelyä ja näyttelyä ovat tukeneet TOP-Säätiö, Turun kaupunki sekä opetus- ja kulttuuriministeriö.

https://www.aboavetusarsnova.fi/fi/nayttelyt/lilli-haapala-blues


Selina Kiiskinen
Tiedottaja-amanuenssi
p. 0207 181 639, 040 576 3839
selina.kiiskinen at aboavetusarsnova.fi<mailto:selina.kiiskinen at aboavetusarsnova.fi>

Aboa Vetus & Ars Nova
Historian ja nykytaiteen museo
Itäinen Rantakatu 4-6, 20700 Turku
www.aboavetusarsnova.fi<http://www.aboavetusarsnova.fi/>
Facebook<http://www.facebook.com/aboavetusarsnova> | Twitter<https://twitter.com/AVANmuseo> | Instagram<https://www.instagram.com/aboavetusarsnova/>

Paras museokokemus ikinä!



Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta