[Nayttelyposti] Pakettivuoria, sotasensuuria, pakolaisvirtoja Transit – rajapostia -näyttelyssä

Helena Pärssinen helena.parssinen at postimuseo.fi
To 7.Helmi. 09:43:18 EET 2019


Postimuseossa Vapriikissa on esillä Transit – rajapostia näyttely 8.2.2019–5.1.2020. Näyttely kertoo Suomen ja Ruotsin postilaitosten välisestä tiiviistä yhteistyöstä ensimmäisen maailmansodan pyörteissä vuosina 1914–1918. Tornion ja Haaparannan välisen rajan yli kulki massoittain postia ja ihmisiä. Tämä johti valtaviin pakettivuoriin, salakuljetukseen, sensuuriin, mutta myös lähimmäisenrakkauteen ja inhimillisiin tarinoihin.



Ensimmäisen maailmansodan syttymisen jälkeen elokuussa 1914 saksalaiset määrättiin poistumaan Venäjältä ja venäläiset Saksasta. Suomen ja Ruotsin välisestä rajasta muodostui tärkeä kauttakulkupaikka. Tiukoista turvatoimista johtuen pakolaiset kansoittivat rajaa molemmin puolin, jopa piikkilanka-aidan takana. Merkittäviksi rajan ylittäjiksi muodostuivat myös venäläiset ja saksalaiset sotainvalidit, joista näyttelyssä on myös filmi.



- Vaikka teknologia on helpottanut ja nopeuttanut sadassa vuodessa yhteydenpitoa ja liikkumista, niin yhä maailman tapahtumat heijastuvat valtioiden rajoille. Tämä saatiin huomata konkreettisesti myös Haaparannalla ja Torniossa vuonna 2015, jolloin raja oli jälleen pakolaisten kansoittama, tällä kertaa Lähi-idän sotien seurauksena, kertoo Postimuseon projektipäällikkö Suvi Jalli.



Rajan yli kulki niin tavallinen kansa, poliittiset pakolaiset kuin ylhäisö ja suurmiehet. Rajan ylitti muiden muassa Venäjän leskikeisarinna Maria Feodorovna ja Vladimir Iljits Lenin. Myös Saksaan matkaavista jääkäreistä monet ylittivät rajan Torniossa.



Paketteja kulki sodan aikana valtavasti. Esimerkiksi keväällä 1915 lähettiin Ruotsista rajan yli Venäjälle noin 10 000 pakettia päivässä. Pakettiliikenne kasvoi entisestään vuoden 1915 lopulla, kun omaiset alkoivat lähettää venäläisille sotavangeille ruoka- ja muita paketteja Euroopan vankileireille. Postinvaihdossa oli jatkuvia ongelmia ja Ruotsin rautatiet ruuhkautuivat. Työtä tehtiin kellon ympäri kahdessa 12 tunnin vuorossa.



Postinkuljetuksen pullonkaula oli Tornionjoki, jonka yli paketteja siirrettiin sulan aikaan höyrylautoilla ja talvella jäätietä hevosilla. Syksyn ja kevään pitkät kelirikot vaikeuttivat kuljetuksia. Sodan pitkittyessä tarvittiin kestävämpi ratkaisu pakettien kuljetukseen. Maailman ainoa posti-ilmarata valmistui Tornionjoen yli alkuvuodesta 1917.



Kartan päälle rakentuvan näyttelyn teemoihin voi eläytyä myös Kovaa peliä rajalla -rooliseikkailun avulla. Rooliseikkailussa rajan tapahtumat heräävät henkiin postiljoonin, tarjoilijattaren ja koulupojan näkökulmista.



Näyttelyn yhteistyökumppaneita ovat Ruotsin Postimuseo ja Tornionlaakson maakuntamuseo - Tornedalens museum.

Näyttelyyn liittyy paljon erilaista oheisohjelmaa, kuten asiantuntijaluentoja ja Kovaa peliä rajalla -rooliseikkailuopastuksia. Näyttelyn kielet ovat suomi ja ruotsi.


Helena Pärssinen
viestintäsuunnittelija
[cid:image001.jpg at 01D4BEC9.8D499260]
Häkiläpolku 3, 33100 Tampere
puh. 0400 806909
helena.parssinen at postimuseo.fi<mailto:emilia.laulainen at postimuseo.fi>
www.postimuseo.fi<http://www.postimuseo.fi/>

Postimuseo kuuluu Trafiikki-museoihin
Trafiikki-museot -verkosto<http://www.trafiikki.fi/yhdistys/>




Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta