[Nayttelyposti] Maarit Suomi-Väänänen: Pölkyllä Pää / Porin taidemuseo, Rappu 08.11.2016 - 01.01.2017

Venäläinen Anni anni.venalainen at pori.fi
To 3.Loka. 15:34:34 EET 2016


Porin taidemuseo
Rappu, 08.11.2016 - 01.01.2017

Maarit Suomi-Väänänen: Pölkyllä Pää (2015)

Pölkyllä Pää on kokeellinen komedia koivupölkystä, jolla on sielu ja sukset. Kun Pölkkyä uhkaa halki poikki pinoon, suksii se hevonkuuseen.
Pääseekö Pölkky pälkähästä?
- jotain maagista, jotain maahista, jotain punaista -

TAITEILIJAN SANA:
Pölkyllä Pää on 10 minuuttinen lyhytelokuva luonnosta meissä. Pölkyllä Pää näyttää kuinka ja miten tunteet vievät, kuten ihastuminen ja vihastuminen, pelko ja yksinäisyys. Pölkyllä Pää kertoo karkumatkasta, kateudesta, kiintymisestä ja katoavaisuudesta. Pölkyllä Pää lähestyy luonnon ja ihmisen välistä kohtaamista ja problematiikkaa, vanhenemista sekä sitä vääjäämätöntä loppua. Vai alkaako lopusta sittenkin jotain uutta? Pölkyllä Pää avaa haavoittuvia puoliamme absurdisti kysyen: missä loppuu ihminen ja alkaa luonto. [..]

Päähenkilö Pölkky on vartaloltaan tikkuinen, taidoiltaan takkuinen, mutta pysyy ladulla, on auki maailmalle ja antaa kaikkensa. Teoksessa Pölkyllä Pää tutkin ihmisen psyykkisiä tiloja ja jännitteitä elokuvallisilla erikoistehosteilla, tyylilajina huumori. Huumori on absurdia, se sikiää yllättävissä tapahtumissa, paikoissa ja yhdistelmissä. Kerronnan tasoilla työstän Pölkyllä Pään avointa dramaturgiaa anomalian, assosiaation ja antropomorfismin avulla. Pölkyllä Pään avoin dramaturgia korostaa monitulkintaisuutta. Pölkyllä Pää on taideteos kaikille. Se sopii kaikille leikilliseen, tunteelliseen ja älylliseen katsomiseen. Pölkyllä Pää on luontevasti kielimuuriton, kansainvälinen ja universaali, mutta samalla hyvin suomalainen ja yksityinen, kuten erikoistehostetrilogian aikaisemmat osat. [..]

Päähenkilönä on puolimetrinen koivupölkky, joka hiihtää punaisilla minisuksilla metsurin karvahattu päässään. Kahtiasahatulla torsolla on pahkainen haaroväli ja moottorisahahaava. Pölkyllä omaa erikoistaitoja, se liikkuu, liikuttuu ja liikuttaa. Pölkky on sielultaan tunnistettava: se tuntee ihastusta ja sitten kateutta koreaa ja kokonaista Katajaa kohtaan, avohakkuuaukealla sen sydän särkyy ja se yrittää yhtyä Kantoon. Pölkky on sensuellikin. Ja temperamenttinen, se suuttuu kun sitä ei huomata. Tunnekuohuissa Pölkky räjäyttää tulisisuksisen, punaista savuttavan pommin. Pölkky savuttaa mennessään ja tummuu tuuttuessaan. [..]

Pölkyn tunteiden antenni ja tuntosarvet ovat karvareuhkan läpät ja nyörit, jotka takaa-ajossa sojottavat taaksepäin, innoissaan pyörivät ympyrää tai pettyneenä vaipuvat alaspäin. Teoksen alussa Pölkky lähtee karkumatkalle, koska pelkää lopullista halkaisua. Teoksen lopussa Pölkky antaa itsensä luonnon kiertokulkuun, uuden elämän kasvaa. Tai vain ottaa päiväunet. Pölkyn ympärillä punaiset minisukset hohtavat muuttumattomina. Pölkylle luodaan oma onomatopoeettinen kieli. Elokuvassa on jotain maahista, jotain maagista, jotain punaista. [..]

TYÖRYHMÄ
Maarit Suomi-Väänänen: käsikirjoitus, ohjaus, leikkaus, osatuottaja
Sari Aaltonen: elokuvaaja
Konsta Mannerheimo: erikoistehostesuunnittelija
Ville Väänänen: Pölkyn operointi, ohjaus- ja leikkaus-assistentti
Kyösti Väntänen: äänet, äänisuunnittelu, sävellys
Jarkko Liikanen: valokuvaaja, kamera-assistentti
Joonas Saine: grip
Karin Pennanen: Pölkyn operointi, rekvisiitta
Sanna Vanninen: erikoistehosteassistentti
Jussi Myllyniemi: värimäärittely
Annira Silver: käännökset
Jouko Manninen. grafiikka, visuaaliefektit
Turkka Syrjäläinen: pr, markkinointi
Ex-Professo Arts Management/Kirsti Karvonen, Aino Hynynen: osatuottaja
Aleksis Pillai: vastaava tuottaja
Whitepoint: tuotantoyhtiö
Käsikirjoitusresidenssit: Banff Centre, Patricia and the Audrey E. Klinck Scholarship Fund,  Kanada Kinokino - Center for Art And Film, Norja Saaren Kartano, Koneen Säätiö
Tuki: YLE Uusi Kino/Sari Volanen, AVEK/Elena Näsänen, Taiteen Edistämiskeskus
Levitys: AV-arkki, SES, Vtape Toronto, Vidéothèque Nomade Bruxelles  www.maaritsuomi.fi<http://www.maaritsuomi.fi>

MAARIT SUOMI-VÄÄNÄSEN ERIKOISTEHOSTETRILOGIASTA
Pölkyllä Pää on itsenäinen teos, mutta myös päättää erikoistehostetrilogian. Trilogian aikaisemmat osat ovat Jalkeilla Taas ja Pöheikön Hönkä. Erikoistehostetrilogian ensimmäisessä osassa Jalkeilla Taas (2009, 9min) nähtiin stuntteja, räjähdyksiä, pyrotekniikkaa ja keinolunta, joilla taiteilija työsti toiseuden, masennuksen ja ilmastonmuutoksen teemoja. Teoksessa luminen Datsun 100A matkaa kesäisessä maisemassa. Trilogian toisen osan Pöheikön Höngän (2012, 12min) keskiössä ovat erikoistehostemaskeeraus ja -oliot. Narsismi sekä päihde- ja läheisriippuvuus värittävät kahden huonostikäyttäytyvän naisen elämää autiolla saarella, metsän keskellä. Trilogian aikajanalla Jalkeilla Taas kuvaa lapsuutta ja Pöheikön Hönkä murrosikää. Pölkyllä Pää lähestyy keski-ikää ja vanhenemista.  Jalkeilla Taas ja Pöheikön Hönkä on esitetty myös perinteisen elokuva- ja kuvataidekontekstin ulkopuolella kuten stadionit Italiassa, punk-klubi Tampereella, karavaanikärry Belgiassa, pilvenpiirtäjän katto New Yorkissa, keskiaikainen linna Ranskassa, sekä vanhainkodit Tampereella ja Kanadan Quebecissä. Pölkyllä Pää on Jalkeilla Taas:sin henkinen sisarelokuva. Sekä Jalkeilla Taas että Pöheikön Hönkä ovat olleet myös kiertäneet festivaaleilla, näyttelyissä ja televisiossa ympäri maailmaa, yhteensä 27 maassa yli 150  esityspaikassa. Jalkeilla Taas voitti Parhaan lyhytelokuvan palkinnon arvostetussa Festival du Nouveau Cinemassa Kanadan Montrealissa 2009. Molemmat elokuvat on tuotettu Yle Yhteistuotantojen, Avekin ja Suomen Kulttuurirahaston kanssa.

www.maaritsuomi.fi<http://www.maaritsuomi.fi>



Anni Venäläinen
ts. intendetti, näyttelypalvelut/ Chief curator (temp.)

Porin taidemuseo / Pori Art Museum
Eteläranta 28100 Pori, Finland
+358 44 701 7601
poriartmuseum.fi



Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta