[Nayttelyposti] Suomalainen yleisötyö kiinnostaa Euroopassa – Kuule, minä sävellän! vierailee Hampurin Elbphilharmoniessa huhtikuussa

Erja Salo erja.salo at fmp.fi
Ma 30.Maalis. 10:19:45 EEST 2015

Hei kollegat,

alla tietoa Kuule, minä sävellän -yleisötyöhankkeesta, jossa kohtaavat
musiikki- ja taidekasvatus (valokuva) sekä taidelaitosten yhteistyö.

terveisin
Erja Salo / Valokuvataiteen museo

Suomalainen yleisötyö kiinnostaa Euroopassa – Kuule, minä sävellän!
vierailee Hampurin Elbphilharmoniessa huhtikuussa
Tiedote 30.3.2015

*Suomalainen yleisötyö kiinnostaa Euroopassa – Kuule, minä sävellän!
vierailee Hampurin Elbphilharmoniessa huhtikuussa*

/Kuule, minä sävellän!/ –projektissa lapset ja nuoret säveltävät
ammattisäveltäjien johdolla ammattimuusikoista kootulle kokoonpanolle.
/Kuule Ensemble/ esiintyy Hampurissa 18.-26.4.2015 Dr. Sound
–konserttisarjassa vuonna 2017 avattavan Elbphilharmonien yleisötyön
osastonjohtaja *Philipp Steinin* kutsusta.

Tarinallisessa konsertissa kuullaan *Sibeliusta*, suomalaista
kansanmusiikkia ja yksi uunituore nuoren säveltäjän teos, joka valmistuu
huhtikuun sävellysperiodin aikana. Ohjelma esitetään Hampurissa viidesti.

Hampuriin lähtevä Kuule Ensemble muodostuu Musiikkitalossa toimivista
orkestereista kootusta jousikvintetistä, kanteleesta ja
sarvista. Suomeen sijoittuvaa tarinaa kuljettavat näyttelijät *Georg
Münzel* ja *Sebastien Dunkelberg* Hampurin Elbphilharmonien Dr.Sound
–ohjelmasta.

Konsertit järjestetään yhteistyössä Hampurin Elbphilharmonien,
Musiikkitalon, Helsingin kaupunginorkesterin, Radion sinfoniaorkesterin,
Taideyliopiston Sibelius-Akatemian ja Suomen Saksan-instituutin kanssa.

*Kevään 2015 sävellysperiodi ja konsertti Musiikkitalossa 10.4.*

Sibeliuksen juhlavuoden kunniaksi tämän kevään sävellystyöpajojen
inspiraation lähteinä ovat säveltäjämestarin luonnokset ja valokuva.
Kuvaamisen avulla pyritään vastaamaan kysymykseen, miten sävellykset
syntyvät.

Mukana on kolmetoista 13 - 16 -vuotiasta nuorta pääkaupunkiseudun
kouluista. Heitä ohjaavat säveltäjät *Minna Leinonen, **Riikka Talvitie,
Dante Thelestam ja Walter Sallinen*. Valokuvausta opiskellaan Suomen
valokuvataiteen museon työpajaohjaaja *Tuukka Kankaan* johdolla.

Nuorten säveltäjien teokset kantaesitetään Musiikkitalon Alalämpiössä
perjantaina 10.4. klo 16.30.
Konserttiin on vapaa pääsy.

Sävellyskonsertin orkesteri koostuu Helsingin kaupunginorkesterin,
Radion sinfoniaorkesterin, Taideyliopiston Sibelius-Akatemian ja
Kansallisoopperan orkesterin muusikoista. Orkesteria johtaa *Kara Koskinen*.

*Kuule, minä sävellän!*

Kuule, minä sävellän! -projektin keskeinen ajatus on toteuttaa nuoren
säveltäjän musiikillinen visio sellaisenaan. Ohjaajat auttavat nuoria
ainoastaan sävellysteknisissä asioissa.

Valokuvallista työskentelyä ohjaa nuorten oma kiinnostus.
Valokuvatyöpajoissa mietitään, mitkä kuvat kiinnostavat nuoria ja miksi.

Kuule, minä sävellän! -hanke on Helsingin kaupunginorkesterin,
Musiikkitalon, Radion sinfoniaorkesterin, Taideyliopiston
Sibelius-Akatemian, Suomen Kansallisoopperan ja New Yorkin filharmonisen
orkesterin vuonna 2011 käynnistynyt yhteistyöprojekti, johon on tähän
mennessä osallistunut 93 lasta ja nuorta. Keväällä 2015 yhteistyössä on
toistamiseen mukana Suomen valokuvataiteen museo.

*Lisätietoja:*

Tapahtumapäällikkö Juha Ahonen, Musiikkitalo, puh. 020 707 0406
Lehtori Riitta Tikkanen, Taideyliopiston Sibelius-Akatemia, puh. 040 710
4332
Yleisötyövastaava Erja Salo, Suomen valokuvataiteen museo, puh. 044 270 6216
Yleisötyön vastaava tuottaja Tuula Jukola-Nuorteva, Suomen
Kansallisooppera, puh. 09-40302516

Erja Salo
Yleisötyövastaava
Suomen valokuvataiteen museo
Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1 G
00180 Helsinki

+ 358 44-270 6216
erja.salo(at)fmp.fi
www.valokuvataiteenmuseo.fi

Head of Education and Public programmes
The Finnish Museum of Photography
Cable Factory Tallberginkatu 1 G
FI-00180 Helsinki Finland

Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta