[Nayttelyposti] Ina Colliander – Tyttö ja perhonen Raision museo Harkossa 24.4.-30.8.2015

Heli Isolehto heli.isolehto at raisio.fi
Ke 29.Huhti. 14:30:30 EEST 2015


Ina Colliander – Tyttö ja perhonen
Raision museo Harkossa 24.4.-30.8.2015

Harkon kesänäyttelyssä valloittavat Ina Collianderin (1905-1985) hurmaavat puupiirrokset. Näyttelyssä on esillä 37 teosta vuosilta 1934-1977. Teokset ovat Eero Rantasen säätiön kokoelmista.

Colliander kehitteli puupiirrostekniikkansa pääosin itse. Puunsyiden rakenne antoi taiteilijalle usein sommitteluidean. Kaivertimena Colliander käytti useimmiten vain yhtä englantilaista omenapuunkarsimisveistä, jonka käytön hän oli oppinut Münchenissä. Colliander vierasti työskentelyssään liikaa teknisyyttä. Hän ei käyttänyt vedostamisessa prässiä vaan vedosti teokset ohuelle japaninpaperille käsin hiertämällä tai painelemalla paperia pienellä kumitelalla. Näin jäljestä tuli elävä värin tarttuessa hieman epätasaisesti paperin pintaan. Puupiirrosten kömpelö, ilmeikäs viiva on Collianderille tunnusomaista.  Teoksissa näkyy vaikutteita venäläisestä kansanperinteestä, ikonitaiteesta ja Bysantin aikakaudesta.

Colliander halusi puupiirroksen vapautuvan perinteisistä nelikulmaisista ääriviivoistaan. Hän käytti usein laattoina epäsäännöllisen muotoisia rantaan ajautuneita ja sattumalta löytyneitä lautoja. Aluksi teokset olivat pääosin mustavalkoisia. Collianderia kiinnosti ilmaisullisesti saksalainen ekspressionismi. Hän sai vaikutteita myös Edvard Munchin (1863–1944) ja Paul Gauguinin (1848–1903) puupiirrostaiteesta. Laatan muoto ja puunsyiden näkyminen valmiissa teoksessa kiehtoivat taiteilijaa.
1930-luvulla Ina Colliander ja Ellen Thesleff (1869–1954) olivat pääkaupunkiseudun ainoita naisgraafikoita. Perinteiseksi suomalaiseksi grafiikantekniikaksi mielletty puupiirros sai Collianderin taiteessa tyylivaikutteita modernista eurooppalaisesta taiteesta. Muut tunnetut aikalaispuupiirtäjät Vilho Askola (1906–94) ja Erkki Tanttu (1907–85) taas edustivat ilmaisussaan enemmän kansallishenkisiä pyrkimyksiä.

Collianderin teosten aiheet ovat monimuotoisia. Toisaalta häntä kiehtoivat Raamatun tarinat ja antiikin aika, toisaalta taas kotoinen elämänpiiri, äiti ja lapsi -aiheet sekä intiimit henkilötutkielmat perheenjäsenistä. Italiaan, Venäjälle ja Kreikkaan suuntautuneet matkat toivat teoksiin muistumia taiteilijalle tärkeistä kulttuureista. Ortodoksisuus alkoi näkyä Collianderin taiteessa hänen käännyttyään ortodoksiseen uskoon kirjailijapuolisonsa Tito Collianderin (1904 – 89) kanssa vuonna 1937.
Puupiirrosten ohella Colliander teki jatkuvasti akvarelleja, öljymaalauksia, pastelleja ja piirustuksia. Myöhäistuotantoon kuuluivat myös mosaiikkityöt Heinävedelle Uuden Valamon luostariin, Hangon ortodoksiseen kirkkoon ja Helsingin ortodoksisen hautausmaan Pyhän Eliaan kirkkoon. Uuden Valamon luostarista tuli taiteilijalle tärkeä paikka, jossa hän vieraili useasti. Vuonna 1985 Eero Rantasen säätiö järjesti taiteilijan laajan näyttelyn luostarin kulttuurikeskuksessa.

Näyttely Raision kaupungintalolla (Nallinkatu 2)
Avoinna: 24.4. - 31.5. ti-pe 10-16, la-su 12-15

1.6. - 30.8. ma-pe 9-15


Lisätietoja: www.raisio.fi/harkko
Museoon on vapaa pääsy

______________________________________________________________________
Heli Isolehto
museonjohtaja
Raision museo Harkko
PL 100
21201 Raisio
GSM 040 778 7160
heli.isolehto at raisio.fi<mailto:heli.isolehto at raisio.fi>
www.raisio.fi/harkko<http://www.raisio.fi/harkko>
Raision museo Harkko Facebookissa<https://www.facebook.com/#!/pages/Raision-museo-Harkko/588427601189549>





Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta