[Nayttelyposti] Aboa Vetus & Ars Novassa avautuu kolme uutta taidenäyttelyä
Selina Kiiskinen
selina.kiiskinen at aboavetusarsnova.fi
To 13.Helmi. 13:29:03 EET 2014
ABOA VETUS & ARS NOVASSA AVAUTUU KOLME UUTTA TAIDENÄYTTELYÄ
Aboa Vetus & Ars Novan uudet näyttelyt keskittyvät suomalaiseen
valokuvaan, taidekokoelman uutuuksiin sekä kotoiseen maisemaan kolmen
turkulaispolven siveltimin.
Valokuva Taiteeksi. Hannula & Hinkka -kokoelma
Veroma‒Sartes‒Sartes. Kuvia kolmen turkulaispolven siveltimin
Uudessa kodissa: hankintoja taidekokoelmaan 2010–2013
14.2.‒1.6.2014 Aboa Vetus & Ars Nova
AINUTLAATUINEN KOKOELMA SUOMALAISTA VALOKUVATAIDETTA
Valokuva Taiteeksi pohjautuu merkittävään valokuvateosten kokoelmaan,
jonka Erja Hannula ja Jorma Hinkka lahjoittivat Suomen valokuvataiteen
museolle vuonna 2012. Suomen valokuvataiteen museo koosti kokoelmasta
näyttelyn keväällä 2013, ja nyt Hannula & Hinkka -kokoelman teokset
tarjoavat myös Aboa Vetus & Ars Novassa ainutlaatuisen näkymän
suomalaisen valokuvan lähihistoriaan. Näyttely hahmottaa eheästi, kuinka
suomalaisesta valokuvasta tuli täysipainoinen ja arvostettu osa
kuvataiteen kenttää. Suomalaisten valokuvateosten lisäksi näyttelyssä on
esillä otos kokoelmaan kuuluvia kansainvälisten taiteilijoiden teoksia.
Hannula & Hinkka -kokoelma sai alkunsa 1980-luvun alussa. Helsinkiin,
Pietarinkadulle oli vuonna 1978 avattu taiteilija Ismo Kajanderin
johdolla Valokuvagalleria Hippolyte, jonka vakiovieraita Erja Hannula ja
Jorma Hinkka olivat. Graafinen suunnittelija Jorma Hinkka suunnitteli
Hippolyten julisteet vuosina 1980–1986, ja yhteistyön kautta pariskunnan
tuttavapiiriin tuli monia valokuvataiteilijoita. 1990-luvun alusta
lähtien Jorma Hinkalla on ollut tärkeä asema suomalaisten
valokuvakirjojen graafisena suunnittelijana. Suuri osa teoksista on
jäänyt kokoelmaan muistoksi näistä projekteista.
Hannula & Hinkka -kokoelma painottuu suomalaiseen valokuvataiteeseen
1980-luvun alusta tähän päivään, minkä lisäksi kokoelmassa on kuvia
aiemmilta vuosikymmeniltä sekä historiallisia valokuvia. Keräilijät ovat
kartuttaneet kokoelmaansa myös ulkomaalaisten tekijöiden valokuvilla.
Valokuvagalleria Hippolyten varhaiset näyttelyt esittelivät monia
merkittäviä kansainvälisiä valokuvaajia. Erja Hannula ja Jorma Hinkka
tekivät hankintoja näistä näyttelyistä sekä ulkomaanmatkoiltaan.
1980–90-luku oli tapahtumarikasta aikaa suomalaisessa valokuvataiteessa.
Ajankohtaa leimasi keskustelu valokuvasta taiteena ja valokuvaajien
omistautuminen ensimmäistä kertaa nimenomaan taiteelliselle työlle.
1960-luvulta suomalaista valokuvausta oli hallinnut mustavalkoinen
dokumentarismi. Seuraavien kuvaajasukupolvien kiinnostuksen kohteeksi
nousi valokuvataiteen erityisyys, uudenlainen ilmaisu ja valokuva
nykytaiteena. Vähitellen myös värivalokuvaus alkoi vetää taiteilijoita
puoleensa.
Suurella osalla näyttelyn taiteilijoista on ollut keskeinen rooli
suomalaisen valokuvataiteen kehittämisessä ja aseman vahvistamisessa.
Monet heistä ovat jossain vaiheessa uraansa toimineet valokuvauksen
opettajina seuraaville valokuvaajasukupolville. Vuosikymmenien kuluessa
suomalaisten valokuvataiteilijoiden työskentely on kansainvälistynyt,
sisällöt ja työskentelytavat ovat muuttuneet ja tekniikoiden kirjo on
kasvanut. Erja Hannulan ja Jorma Hinkan kiinnostus valokuvataidetta
kohtaan on synnyttänyt korkeatasoisen kokoelman joka tuo näkyviin näitä
valokuvataiteen vaiheita.
Valokuva Taiteeksi -näyttelyssä on esillä yhteensä 107 teosta
seuraavilta taiteilijoilta:
Kristoffer Albrecht, Zeke Berman, Édouard Boubat, Caj Bremer, Stefan
Bremer, Elina Brotherus, Henri Cartier-Bresson, Larry Clark, Henry
Edman, Taneli Eskola, Veli Granö, Bert Hardy, Ismo Hölttö, Markus
Jokela, Ulla Jokisalo, Martti Jämsä, Ben Kaila, Ismo Kajander, Sanna
Kannisto, Timo Kelaranta, William Klein, Johnny Korkman, Raakel Kuukka,
Harri Larjosto, Mari Mahr, Matti Niemi, Jyrki Parantainen, Marja Pirilä,
Sari Poijärvi, Jorma Puranen, Hannele Rantala, Mikko Rikala, Catarina
Ryöppy, Matti Saanio, Merja Salo, Pentti Sammallahti, Leena Saraste, Jan
Saudek, Mikko Savolainen, Antero Takala, Pekka Turunen, Marjukka Vainio,
Hans von Schantz, Tuomo-Juhani Vuorenmaa ja Touko Yrttimaa.
Valokuva Taiteeksi -näyttelyyn liittyviä tapahtumia:
Keskiviikkona 5.3. klo 17.30 Erja Hannulan ja Jorma Hinkan
erikoiskierros, keräilijöiden näkökulma näyttelyyn (pääsylipun hinnalla)
Keskiviikkona 9.4. klo 17.30 Taiteilijatapaamisessa Martti Jämsä ja
Marjukka Vainio (vapaa pääsy)
Maanantaina 10.5. Hannele Rantalan performanssiesitys Hiekkaympyrä
KUVIA KOLMEN TURKULAISPOLVEN SIVELTIMIN
Veroma‒Sartes‒Sartes -näyttely kokoaa yhteen Pentti Veroman, hänen
tyttärensä Sirkka Sarteksen ja tyttärentyttärensä Minna Sarteksen öljy-
ja akvarellimaalauksia.
Turkulaisen taidemaalarin Pentti Veroman (1903–1979) taiteilijanura oli
pitkä. Pentti Veroma suoritti taideopintonsa Turun taideyhdistyksen
piirustuskoulussa ja valmistui kuvataiteilijaksi vuonna 1925. Etupäässä
maisemamaalarina tunnettu Veroma kuvasi töissään usein turkulaista
Aurajokimaisemaa.
Pentti Veroman tytär Sirkka Sartes os. Veroma (1931–2004) opiskeli
1950-luvulla Ateneumissa kuvaamataidon opettajaksi ja teki elämänuransa
Kupittaan yhteiskoulussa. Sirkka Sartes maalasi työnsä ohella läpi
elämänsä. Maalausten aiheet kumpusivat useimmiten kaupunkimaisemista ja
luonnosta.
Sirkka Sarteksen tyttärelle Minna Sartekselle (s. 1963) akvarellimaalaus
on ollut rakas harrastus viimeisen kymmenen vuoden ajan. Herkät
maisema-akvarellit ovat saaneet innoituksensa esimerkiksi
Etelä-Eurooppaan suuntautuvilta maalausmatkoilta.
Näyttelyä varten toteutettiin teoskysely helmikuussa 2013. Sen sato oli
runsas: museo sai kuluneen vuoden aikana lähes 130 yhteydenottoa noin
kahdestasadasta Veroman maalauksesta. Vain pieni osa päätyi näyttelyyn,
mutta jokaisen teoksen tiedot kirjattiin ylös. Kartoitustyö on ollut
tärkeä osa näyttelyn valmistelua. Pentti Veroman työskentely on
tallentunut sen myötä myös taidehistorian lehdille. Kuvia kolmen
turkulaispolven siveltimin -näyttely tarjoaa mahdollisuuden tutustua
myös Veroman jälkipolvien taiteeseen.
TAIDEKOKOELMAN UUSIMMAT HANKINNAT
Uudessa kodissa -näyttely museon toisessa kerroksessa esittelee Matti
Koivurinnan säätiön taidekokoelman uusimpia tulokkaita kolmen
viimeisimmän vuoden ajalta. Näyttelyssä on teoksia kahdeksalta
taiteilijalta: Petri Ala-Maunus, Magdalena Dziurlikowska, Saara Ekström,
Ulla Jokisalo, Kaisu Koivisto, Kauko Lehtinen, Ulla Rantanen ja Anna Tuori.
Suurin osa esillä olevista töistä on tuttuja Aboa Vetus & Ars Nova
-museon aikaisemmista näyttelyistä. Mukana on teoksia muun muassa
vuosien 2011 ja 2013 Turku Biennaaleista sekä Ulla Jokisalon, Kaisu
Koiviston ja Anna Tuorin yksityisnäyttelyistä. Teokset esitellään nyt
uudessa valossa osana karttuvaa taidekokoelmaa. Osa teoksista on esillä
ensimmäistä kertaa. Uudessa kodissa -näyttely levittäytyy myös
Takkahuone-galleriaan, jossa nähdään Magdalena Dziurlikowskan videoteos:
My Secret Life.
Matti Koivurinnan säätiön taidekokoelman vanhimmat teokset ovat
1800-luvun loppupuolelta, mutta pääpaino on 1950-luvun puolivälin
jälkeisellä ajalla ja nykypäivässä. Taidekokoelmassa on yli 600 teosta.
--
Selina Kiiskinen
Tiedottaja-amanuenssi
p. 0207 181 639, 040 576 3839
selina.kiiskinen at aboavetusarsnova.fi
Aboa Vetus& Ars Nova
Historian ja nykytaiteen museo
Itäinen Rantakatu 4–6
20700 Turku
www.aboavetusarsnova.fi
www.facebook.com/aboavetusarsnova
https://twitter.com/AVANmuseo