[Nayttelyposti] Saara Ekström "Hortus conclusus – suljettu puutarha" Turun linnassa

Solstrand-Jalamo Sunniva sunniva.solstrand-jalamo at turku.fi
Pe 10.toukokuu. 16:01:59 EEST 2013


Saara Ekström
Hortus conclusus – suljettu puutarha
11.5.–27.10.2013 Turun linna, Iso linnantupa
Saara Ekströmin näyttely Hortus conclusus avautuu Turun linnan Isossa linnantuvassa 11.5.2013. Turussa asuva taiteilija käsittelee lyyrisissä ja meditatiivisissa teoksissaan identiteettiin ja naiseuteen liittyviä kysymyksiä.
Näyttelyn nimi Hortus conclusus on latinaa ja merkitsee suljettua puutarhaa, muurien ympäröivää salattua ja myyttistä yrttitarhaa. Aikojen saatossa suljetun puutarhan on katsottu viittaavaan mm. paratiisin puutarhaan, keskiaikaisiin luostaripuutarhoihin sekä Neitsyt Maariaan hedelmällisenä, sinetöitynä puutarhana. Eri merkitystasojensa kautta suljetusta puutarhastamuodostuu itsetutkiskeluun kutsuva suojattu retriitti, joka tarjoaa mahdollisuuden syventyä sisäisen ja ulkoisen, sielun ja ruumiin väliseen dialogiin.
Näyttely koostuu kolmesta videosta, joissa puutarha esittäytyy vertauskuvana henkiselle kasvulle ja mietiskelylle. Näyttelyssä esillä olevat videot Rosario (2011), Nursery (2001) ja Faraway (2013) käsittelevät kukin omilla tavoillaan kasvitematiikan kautta identiteettiä ja naiseutta.
Rosario, Nursery, Faraway
Rosario -teoksen lähtökohtana ovat toimineet Turun alueella varhaiskeskiajalla vaikuttaneiden Liedon sekä Ruskon mestareiden pyhäinkuvat ja etenkin heidän veistämänsä puiset madonnaveistokset, joita on esillä Turun linnassa. Näiden lähes 700-vuotisten keskiaikaisten veistosten opastamina voimme liikkua läpi ajan, kohti kollektiivista menneisyyttä sekä siellä alkunsa saaneita arkaaisia merkkejä. Jaettujen historiallisten tasojen lisäksi Rosario-teos nostaa esille naiseuteen ja seksuaalisuuteen liittyviä vertauskuvia. Se hakee suomalaismytologiaa myötäillen muotoa luonnon kautta hahmonsa saavalle Maarialle, joka tulee raskaaksi syömästään marjasta ja synnyttää yksinäisyydessä jumalpojan. Voima ja hauraus, sensuaalisuus ja hengellisyys, itseriittoisuus ja nöyryys yhdistyvät ja rakentavat kuvaa itsenäisestä naisesta. Teos muistuttaa omalla tavallaan Maarian konkreettisesta merkityksestä raskauden, äitiyden ja menetyksen kokeneena kantaäitinä, sekä tämän kaltaisen matriarkaalisen hahmon puuttumisesta nyky-yhteiskunnassa.
Nursery -videon nimi voi merkitä ansaria, taimistoa tai kasvihuonetta, lastenhuonetta, seimeä sekä päiväkotia, parantolaa tai hoitolaa. The act of nursing eli hoitaminen liittyy voimakkaasti teoksen tematiikkaan. Teoksessa lapsi kokoaa rikkonaisia kasveja määrätietoisesti ja hitaasti terälehti terälehdeltä täydellisiksi kukiksi. Taaksepäin käännetyssä videossa kaikki palautuu eheään alkupisteeseen, vaikka todellisuudessa tapahtuma on päinvastainen. Lasten maagisten ja kaikkivoipien leikkien kautta Nursery kuvaa riittejä, joiden kautta tehty vahinko pyritään saamaan tekemättömäksi ja rikkoutunut maailmankuva korjattua, ei ennalleen, mutta ymmärrettäväksi ja hyväksyttäväksi kokonaisuudeksi. Vaistonvaraisten rituaalien kautta opimme, että aikaa ei todellisuudessa voi kääntää taaksepäin säröttömään alkupisteeseen (kuten videossa) ja sen että täydellisyys itsessään on mahdoton tavoite. Terapeuttisen rikkomisen ja hoitamisen kautta avautuu eheytyminen ja kasvu. Ne ovat aktiivisia prosesseja joissa negatiivisillakin tunteilla on paikkansa, ja joissa suru, ilo ja rakkaus limittyvät yhteen.
“Such a beautiful, untouched lonely feeling place, such a fine part of what I call the 'Faraway’.” Yhdysvaltalainen naistaiteilija Georgia O’Keeffe (1887–1986) kutsui yhtä rakkaimmista maalauskohteistaan Uudessa Meksikossa nimellä Black Place, Musta paikka. Paikan tarkkaa sijaintia ei koskaan ole varmuudella löydetty, mutta se sijaitsee keskellä asumatonta aavikkoaluetta, O’Keeffen mukaan jossain kaukana. Faraway. Faraway-video kommentoi Georgia O’Keeffen eristäytyneessä paikassa syntyneitä maalauksia, jossa toistuivat aavikolta löytyneet eläinten kallot ja O’Keeffen pienessä puutarhassaan kasvattamat aistilliset kukat. Faraway -teoksessa punaisella nesteellä värjäytyvä lilja tuntuu puhkeavan esiin suoraan Turun linnan rapatusta seinästä, kuin kauan uinunut kasvi hiekkaisesta erämaasta. Kasvun ja kuihtumisen kiertokulkua kuvaava lyhyt tapahtuma vie toiston kautta katsojan sisälle meditatiiviseen harjoitukseen.
Saara Ekström (s.1965) on turkulainen kuvataiteilija. Hänet valittiin vuonna 2005 Helsingin Juhlaviikkojen Vuoden taiteilijaksi, vuonna 2002 hän oli Ars Fennica ehdokas ja vuonna 2009 ehdolla Carnegie Art Awardin saajaksi. Hänen laaja yksityisnäyttelynsä oli esillä Kiasmassa vuonna 2011. Ekströmin teoksia on mm. Kiasman, Amos Andersonin taidemuseon, Turun taidemuseon ja Turun kaupungin kokoelmissa.
Lisätiedot
Saara Ekström
p. 0400 615 460
saara.ekstrom at jippii.fi
Turun linna
Linnankatu 80, Turku
p. 02 262 0300
Avoinna ti - su klo 10 - 18.
www.turku.fi/turunlinna<http://www.turku.fi/turunlinna>


Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta