[Nayttelyposti] Romanttinen näkymä avautuu Sinebrychoffilla

Eija Pekkanen Eija.Pekkanen at fng.fi
Ke 12.Syys. 13:37:00 EEST 2012


Romanttinen näkymä - Kokoelma Rademakers, 13.9.2012-13.1.2013 
Hollantilaisbelgialaisen taidekeräilijän, kirjailijan ja aikaisemmin
myös TV-tuottajan Jef Rademakersin (s. 1949) taidekokoelma käsittää
yli sata romantiikan kauden maalausta hollantilaisilta ja belgialaisilta
taiteilijoilta. Tästä kokoelmasta on nyt esillä 70 teosta. Valtaosa
teoksista ajoittuu vuosille 1840‒1855, jolloin romanttinen
lähestymistapa luontoon kietoutui Napoleonin jälkeisen
biedermeier-kauden elämäntyyliin, joka arvosti perhettä ja kotielämää.
Sinebrychoffin taidemuseon näyttelyssä ovat esillä ajan maalaustaiteen
keskeiset aiheet: maisema- ja merimaalaukset, arkkitehtuuriaiheet,
laatukuvat ja yönäkymät. 
Romantiikka oli yleiseurooppalainen suuntaus, joka syntyi 1700 -
1800-luvun taitteessa vastareaktiona valistusajan järkeisuskolle ja
uusklassismin sääntöuskollisuudelle. Kuvataiteissa romantiikka näkyi
taidekäsityksissä ja aihepiirin valinnassa. Romantiikassa painotettiin
henkistynyttä suhdetta luontoon. Maisema nähtiin jumalallisen luonnon
ilmentymänä ja taiteilija sen tulkkina. Luonto itsessään oli jo
taideteos, joka koettiin suurenmoiseksi, voimakkaaksi ja villiksi -
vaikutelma oli yhtälailla ihastuttava kuin pelottavakin. Tähän viittasi
myös filosofi Edmund Burken luoma käsite ”subliimi” (ylevä). Romantiikan
aikana heräsi kiinnostus paikallisen maiseman erityispiirteisiin. Kuten
1600-luvulla, taiteilijat luonnostelivat teoksensa ulkosalla, en plein
air, ja loivat niiden pohjalta harmonisia kuvasommitelmia ateljeittensa
rauhassa. 
Sekä Alankomaat että Belgia rajautuvat mereen. Kummallekin maalle on
luonteenomaista pitkä rantaviiva, laajat ranta-alueet ja rikas
merenkulun historia. Jo 1600-luvulla meriaiheita maalattiin
intohimoisesti. Romantiikan aikakauden taiteilijalle oli tyypillistä
erikoistuminen: kukaan ei maalannut paremmin jäätynyttä kanaalin pintaa
kuin Andreas Schelfhout, eikä kukaan maalannut yhtä taidokkaasti
vaahtoavia aaltoja kuin Louis Meijer. Belgialainen laatukuvamaalaus
(genremaalaus) muotoutui vasta eteläisten maakuntien irtaannuttua
pohjoisista. Ihmiset halusivat keskittyä kotielämään Napoleonin sotien
jälkeen. Samalla kun siirryttiin korostamaan henkilökohtaisia
tunteita suurten emootioiden sijaan, tuli tavallisesta ihmisestä yhä
suositumpi maalausaihe. Basile de Loose, David de Noter ja Adriaan
Wulffaert loivat oman tulkintansa laatukuvamaalauksesta, jolla oli
yhtymäkohtia saksalaisen ja itävaltalaisen biedermeier-perinteen
kanssa. De Loosen maalausten ihannoiva tunnelma muistuttaa lukuisia
Düsseldorfin koulukunnan maalauksia. Hän oli myös erittäin taitava
muotokuvamaalari. Laatukuvien kohtaukset kertovat tyytyväisestä ja
onnellisesta aikakaudesta. Näyttelyn taiteilijat olivat omana aikanaan
varsin tunnettuja, mutta taidekäsityksen muuttumisen myötä he ovat
painuneet unohduksiin. Näyttely osoittaa, että heille kuuluu oma lukunsa
taiteen historiassa. Taiteilijoita innoitti etenkin Hollannin
kultakauden 1600-luvun taide, mistä on esimerkkejä esillä myös
Sinebrychoffin taidemuseon peruskokoelmassa. 
Hollantilaisbelgialainen Jef Rademakers syntyi vuonna 1949 Alankomaissa
Roosendaal-nimisessä kaupungissa. Vuonna 1967 hän aloitti
kirjallisuustieteen ja historian opinnot Amsterdamin yliopistossa, ja
vuodesta 1972 hän toimi yliopistossa tutkimusassistenttina. Samalla hän
työskenteli freelance toimittajana ja juontajana radio- ja
tv-ohjelmissa. Jef Rademakersin elämää on leimannut kaksi suurta päätöstä
ja suunnanmuutosta; ensinnäkin, vuonna 1976 hän jätti yliopistomaailman
ja siirtyi kokonaan TV-alalle. Seuraava suuri elämänmuutos tapahtui
vuonna 1993, jolloin Jef Rademakers tv-uransa huipulla yllättäen
vetäytyi täysin televisiomaailmasta ja ryhtyi runoilijaksi,
kirjailijaksi ja taidekeräilijäksi. Rademakersin kokoelma on siis
kerätty viimeisen 20 vuoden aikana, ja se käsittää yli sata
romantiikan kauden maalausta hollantilaisilta ja belgialaisilta
taiteilijoilta vuodesta 1806 aina 1870-luvulle saakka.
Näyttely on ollut esillä Eremitaasissa Pietarissa, Gemeentmuseumissa
Haagissa, M-Museumissa Leuvenissa, B. C. Koekkoek-Hausissa Klevessä sekä
KUMUssa Tallinnassa. Helsingistä näyttely jatkaa Latvian Kansalliseen
taidemuseoon Riikaan ja sieltä edelleen Prahaan. Näyttelyn on tähän
mennessä nähnyt jo 230 000 näyttelyvierasta!
Näyttelyyn liittyy opastuksia, työpajatoimintaa, luentosarja sekä
englannin- ja venäjänkielinen näyttelyjulkaisu.
Luentosarja: 
13.9.2012 klo 18 Jef Rademakers: The romantic has his head in the
Clouds.
 
19.9.2012 klo 18 FT Laura Kolbe: Historiaa, romantiikkaa vai
merimaisemia? Kansallista identiteettiä rakentamassa 1800-luvun
Belgiassa ja Alankomaissa.
 
26.9.2012 klo 18 FM Minerva Keltanen: Vanhan taiteen keräilystä
 
3.10.2012 klo 18 FT Yrjö Kaukiainen: Hollannin tasavalta -
kosmopoliitti merivalta
 
10.10.2012 klo 18 FM Ari Tanhuanpää: Kadonnutta kulta-aikaa
tavoittelemassa.
 
Lisätietoja näyttelystä: Minerva Keltanen, p. 09 1733 6473,
Minerva.Keltanen at fng.fi
 
Lehdistömateriaali: Eija Pekkanen, p. 09 17336 462,
Eija.Pekkanen at fng.fi
Lehdistökuvat: http://www.sinebrychoffintaidemuseo.fi/press
 
 
Pääsymaksut: 10/8 €, alle 18-v. maksutta. Ilmaisilta kuukauden
ensimmäinen keskiviikko klo 17−20
Opastukset: Lauantaisin klo 14 suomeksi, ruotsinkielinen opastus
kuukauden ensimmäinen lauantai klo 13
 
Avoinna: ti, pe 10−18, ke, to 10−20, la, su 11−17, ma suljettu
 Eija Pekkanen
Markkinointisuunnittelija
Markkinointi, viestintä, yritysyhteistyö
Sinebrychoffin taidemuseo
Bulevardi 40, 00120 Helsinki
p. 09-1733 6462, gsm 040-590 8807
fax 09-1733 6476


Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta