[Nayttelyposti] Mun kuva - Meidän kuva, Osallistavan ja omakuvallisen valokuvauksen työpajahanke & näyttely

Erja Salo erja.salo at fmp.fi
To 22.Loka. 15:59:49 EET 2012

Mun kuva -  Meidän kuva
Osallistavan ja omakuvallisen valokuvauksen työpajahanke & näyttely
hankkeesta netissä www.valokuvataiteenmuseo.fi

Suomen valokuvataiteen museo ja Helsingin sosiaaliviraston alainen Sofian
vuorovaikutusyksikkö toteuttivat yhteisen Mun kuva – Meidän kuva -hankkeen
syksyllä 2012. Hankkeen tavoitteena on ollut tukea äitejä löytämään
omanlainen vanhemmuus sekä vahvistaa lapsen ja vanhemman välistä varhaista
vuorovaikutus- ja kiintymyssuhdetta osana hoidollista kuntoutusta sekä
tuottaa uusia työkaluja sosiaaliohjaajien käyttöön.

Mun kuva – Meidän kuva -nimi viittaa äidin omakuvalliseen työskentelyyn ja
lapselle tuotettavaan omaelämänkerralliseen kuvastoon, joka on syntynyt
vuorovaikutuksesta lapsen ja läheisten ihmisten kanssa.
Kuvia on tuotettu itsenäisesti, omaohjaajan kanssa ja
osallistamalla läheisiä ihmisiä. Ohjaajat ovat pajan aikana harjoitelleet
kuvan käyttöä kokemuksellisesti tuottamalla kuvia
samoista teemoista kuin asiakasperheetkin. Kuvausharjoituksissa on
keskitytty nyt-hetkeen, arjessa oleviin kannatteleviin asioihin ja muuttuvan
omakuvan rakentumiseen useista elementeistä, tavoitteena tiedostaa ja
hyväksyä oma monenlaisuus.

Näyttelyssä on esillä työpajassa syntyneitä valokuvia, joiden esillepanossa
on huomioitu myös lapsinäkökulma.

Hankkeesta valmistuu vuoden 2013 alussa raportti, jota voidaan käyttää
lastensuojelun avohoidon vauvaperhetyön tukena.

Hanketta on tukenut Uudenmaan taidetoimikunta.

Näyttelypaikka ja aukioloajat 21.11.–5.12:

Hankkeeseen liittyvä näyttely on avoinna Sofian vuorovaikutusyksikön
tiloissa (Sofian vuorovaikutusyksikkö, Riihenkulma 4, 00700 Helsinki)
21.11.-5.12. seuraavina aikoina: ke 21.11. klo 13-15, pe 23.11. klo 9-11, to
29.11. klo 16-18, pe 30.11. klo 9-11, ke 5.12. klo 13-15. Sosiaaliohjaajat
tavattavissa näyttelyaikoina.

Lisätietoja hankkeesta:
Valokuvaaja Noora Sandgren (hankkeen sisältö ja raporttikyselyt):
noora.sandgren at gmail.com, p. 050 568 7980
Suomen valokuvataiteen museo, museolehtori Erja Salo p. 044 2706216,
erja.salo at fmp.fi www.valokuvataiteenmuseo.fi
Sosiaalivirasto, Sofian vuorovaikutusyksikkö, lastenpsykiatri Sari
Åstrand p. 0403340446, sari.astrand at hel.fi,
http://www.hel.fi/hki/Sosv/fi/lastensuojelu/vastaanottolaitokset/sofia/vuoro
vaikutusyksikko

Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta