[Nayttelyposti] TURKKILAISTA NYKYTAIDETTA PORIN TAIDEMUSEOSSA
Pia Hovi-Assad
Pia.Hovi-Assad at pori.fi
Ma 23.toukokuu. 16:36:00 EEST 2011
ISTANBUL APPRAISAL 10.06.-11.09.2011 Siipi, Mediapiste
Cevdet Erek, Erdem Ergaz, Gözde Ilkin , Koray Kantarcioglu,
Gamze Özer ja Ekrem Yalçindag
Vieraileva kuraattori: Lars Breuer (Saksa)
- Tiedotustilaisuus medialle torstaina 09.06.2011 kello 11.00-12.00.
- Taiteilija- ja kuraattorikierros perjantaina 10.06.2011 kello 12.00.
- Näyttelyn avajaiset perjantaina 10.06.2011 kello 18.00.
- Istanbul Appraisal -näyttelyn psykedeelisturkkilainen avajaisklubi Kulttuurikulma
(Gallen-Kallelankatu 8) kello 20.00. Dj:nä Grup Ses & Cevedit (Istanbul)
Istanbul on yksi maailman suurimpia väestökeskittymiä. Taiteen osalta se kuitenkin ilmestyi
maailmankartalle vasta muutama vuosi sitten. Kaupungin nopeasti kehittyvään keskustaan
on tullut yhä enemmän taidegallerioita ja -tiloja. Viime aikoina avatut yksityiset museot ja
taidetilat ovat muuttaneet legendaarisen Istiklâl Caddesin kulttuurikaduksi, jonka taidetiloissa
tutkitaan uusia ja vision äärisiä lähestymistapoja nykytaiteeseen. 1980-luvulla perustetusta
Istanbulin biennaalista on kasvanut yksi aikamme tärkeimmistä ja arvostetuimmista
nykytaiteen tapahtumista, joka houkuttelee taiteilijoita ja kuraattoreita kaikkialta maailmasta -
ja se on synnyttänyt kansainvälisesti merkittävän taideympäristön Bosporinsalmen ympärille.
Porin taidemuseon Istanbul Appraisal -näyttely tarjoaa välähdyksiä tähän vilkkaaseen
kehitykseen. Näyttelyn taiteilijat ovat Cevdet Erek, Erdem Ergaz, Ekrem Yalçindag, Gamze
Özer, Gözde Ilkin ja Koray Kantarcioglu. Turkin yhteiskunnalliset ja poliittiset kysymykset
toimivat monille taiteilijoille teosten innoittajina ja viitekehyksenä. Gözde Ilkin (s. 1981
Kütahya) tunnetaan paitsi kirjailluista kankaistaan myös osallistumisestaan poliittisen
Atilkunst-taiteilijaryhmän toimintaan. Ryhmä kyseenalaistaa koulutuksen peruskäsitteitä
kodin, koulun ja yhteiskunnan polttopisteessä. Ilkinin installaatio Homework ottaa kantaa
varhaisessa elämänvaiheessa tapahtuvaan yhteiskunnallis-poliittisten uhkien kohtaamiseen
liittämällä valtiollisen vallan ja sotilaallisen väkivallan symboleita oppimateriaaleihin ja
kirjoituspapereihin.
Gamze Özer (s. 1984 Bursa) tutkii värikkäissä piirroksissaan pop-kulttuurin yleismaailmallisia
symboleita ja strategioita siirtämällä ne paikalliseen perspektiiviin. Özer lainaa kuvia
turkkilaisista tiedotusvälineistä ja siirtää ne näennäisen naiivien sarjakuvamaisten hahmojen
maailmaan luoden näin absurdin ja paradoksien täyttämän maailmankaikkeuden, joka
heijastelee skitsofreenista yhteiskuntaa. Hänen uusissa piirroksissaan Aku Ankka ja Mikki
Hiiri nähdään rukoilevien miesten ja piratismista varoittavien uskonnollisten iskulauseiden
keskellä. Ekrem Yalç indagin (s. 1964 Gölbasi) teoksissa korostuu ornamentiikan ja värin
tutkiminen. Impastotekniikalla tehdyt seinän peittävät paneelimaalaukset koostuvat
tyylitellyistä ornamentaalisista rakenteista, joiden hopeisten ääriviivojen vastapainoksi asettuu
värien ja sävyjen kirjo.
Istanbulissa maanjäristys on realistinen, ennakoitu ja väistämätön uhka, mutta sekään ei
estä kaupungin nopeaa kasvua ja laajenemista. Maalaussarjassa Natural Disasters Erdem
Ergaz (s. 1977 Istanbul) on visualisoinut erilaisten katastrofien kuten maanjäristysten,
tsunamien ja pyörremyrskyjen vaikutuksia kaupunkiin. Kultavärein ja tarkoin teknisin
ääriviivoin toteutettu sarja esittää malleja, jotka tarjoavat objektiivisemman näkökulman
suuronnettomuuksiin kuin maailmanlopun ennustukset. Toisin kuin Ergazin teosten
esimerkilliset ja jämäkät maisemat, Koray Kantarcioglu n (s. 1982 Ankara) Bitmap
Landscapes edustaa fragmentoitunutta, hajonnutta ja pakenevaa estetiikkaa. Kantarcioglun
digitaaliset piirrokset on rakennettu yksittäisistä pikseleistä, jot ka seurailevat vuoren
maantieteellistä asemaa ja muotoutumista ajassa.
Ajan rakenne ja sen visuaalinen ja äänellinen ilmaiseminen rytmeinä ja kuvioina on toistuva
aihe Cevdet Erekin (s. 1974 Istanbul) tuotannossa. Teoksissa Dark Light Dark ja Day poissa-
ja läsnäolon vuorottelu tekee näkyväksi ajan kulun sen perustavimmissa luonnollisissa
rakenteissa - päivän ja yön vaihtelussa.
Istanbul Appraisal -näyttelyyn sisältyy myös valikoima turkkilaisia pienkustanteita ja kirjoja
jatkuvasta projektista Even my mum can make a book. Projekti on omistettu
riippumattomalle kustannustoiminnalle ja taiteelliselle pienkustantamiselle. Projektin
käynnistivät vuonna 2010 Gamze Özer, Timothee Huguet ja Kristina Kramer tarkoituksena
luoda Turkista ja kaikkialta maailmasta peräisin olevien taiteilijakirjojen ja
-julkaisujen karttuva ja kiertävä arkisto.
Yhteistyössä: ArtSümer Gallery (Istanbul), Arter, space for art (Istanbul), Dirimart (Istanbul),
Galeri NON (Istanbul), Vehbi Koç Foundation (Istanbul), Turkin Suurlähetystö, Turkish
Embassy (Helsinki)
Lisätietoja:
näyttelyamanuenssi Pia Hovi-Assad, puh. 044-7011089, pia.hovi-assad at pori.fi
Porin taidemuseo, Eteläranta, 28100 Pori, puh. 02-621 1080 / 1081 www.poriartmuseum.fi
Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta