[Nayttelyposti] TURKKILAISTA NYKYTAIDETTA PORIN TAIDEMUSEOSSA

Pia Hovi-Assad Pia.Hovi-Assad at pori.fi
Ma 23.toukokuu. 16:36:00 EEST 2011


ISTANBUL APPRAISAL  10.06.-11.09.2011 Siipi, Mediapiste
Cevdet Erek, Erdem Ergaz, Gözde Ilkin , Koray Kantarcioglu,
Gamze Özer ja Ekrem Yalçindag
Vieraileva kuraattori: Lars Breuer (Saksa)

- Tiedotustilaisuus medialle torstaina 09.06.2011 kello 11.00-12.00.

- Taiteilija- ja kuraattorikierros perjantaina 10.06.2011 kello 12.00.

- Näyttelyn avajaiset perjantaina 10.06.2011 kello 18.00.  

- Istanbul Appraisal -näyttelyn psykedeelisturkkilainen avajaisklubi Kulttuurikulma 
(Gallen-Kallelankatu 8) kello 20.00.  Dj:nä Grup Ses & Cevedit (Istanbul)

Istanbul on yksi maailman suurimpia väestökeskittymiä. Taiteen osalta se kuitenkin ilmestyi 
maailmankartalle vasta muutama vuosi sitten. Kaupungin nopeasti kehittyvään keskustaan 
on tullut yhä enemmän taidegallerioita ja -tiloja. Viime aikoina avatut yksityiset museot ja 
taidetilat ovat muuttaneet legendaarisen Istiklâl Caddesin kulttuurikaduksi, jonka taidetiloissa 
tutkitaan uusia ja vision äärisiä lähestymistapoja nykytaiteeseen. 1980-luvulla perustetusta 
Istanbulin biennaalista on kasvanut yksi aikamme tärkeimmistä ja arvostetuimmista 
nykytaiteen tapahtumista, joka houkuttelee taiteilijoita ja kuraattoreita kaikkialta maailmasta - 
ja se on synnyttänyt kansainvälisesti merkittävän taideympäristön Bosporinsalmen ympärille.

Porin taidemuseon Istanbul Appraisal -näyttely tarjoaa välähdyksiä tähän vilkkaaseen 
kehitykseen. Näyttelyn taiteilijat ovat Cevdet Erek, Erdem Ergaz, Ekrem Yalçindag, Gamze 
Özer, Gözde Ilkin ja Koray Kantarcioglu. Turkin yhteiskunnalliset ja poliittiset kysymykset 
toimivat monille taiteilijoille teosten innoittajina ja viitekehyksenä. Gözde Ilkin  (s. 1981 
Kütahya) tunnetaan paitsi kirjailluista kankaistaan myös osallistumisestaan poliittisen 
Atilkunst-taiteilijaryhmän toimintaan. Ryhmä kyseenalaistaa koulutuksen peruskäsitteitä 
kodin, koulun ja yhteiskunnan polttopisteessä. Ilkinin installaatio Homework ottaa kantaa 
varhaisessa elämänvaiheessa tapahtuvaan yhteiskunnallis-poliittisten uhkien kohtaamiseen 
liittämällä valtiollisen vallan ja sotilaallisen väkivallan symboleita oppimateriaaleihin ja 
kirjoituspapereihin.

Gamze Özer (s. 1984 Bursa) tutkii värikkäissä piirroksissaan pop-kulttuurin yleismaailmallisia 
symboleita ja strategioita siirtämällä ne paikalliseen perspektiiviin. Özer lainaa kuvia 
turkkilaisista tiedotusvälineistä ja siirtää ne näennäisen naiivien sarjakuvamaisten hahmojen 
maailmaan luoden näin absurdin ja paradoksien täyttämän maailmankaikkeuden, joka 
heijastelee skitsofreenista yhteiskuntaa. Hänen uusissa piirroksissaan Aku Ankka ja Mikki 
Hiiri nähdään rukoilevien miesten ja piratismista varoittavien uskonnollisten iskulauseiden 
keskellä. Ekrem Yalç indagin (s. 1964 Gölbasi) teoksissa korostuu ornamentiikan ja värin 
tutkiminen. Impastotekniikalla tehdyt seinän peittävät paneelimaalaukset koostuvat 
tyylitellyistä ornamentaalisista rakenteista, joiden hopeisten ääriviivojen vastapainoksi asettuu 
värien ja sävyjen kirjo.

Istanbulissa maanjäristys on realistinen, ennakoitu ja väistämätön uhka, mutta sekään ei 
estä kaupungin nopeaa kasvua ja laajenemista. Maalaussarjassa Natural Disasters Erdem 
Ergaz (s. 1977 Istanbul) on visualisoinut erilaisten katastrofien kuten maanjäristysten, 
tsunamien ja pyörremyrskyjen vaikutuksia kaupunkiin. Kultavärein ja tarkoin teknisin 
ääriviivoin toteutettu sarja esittää malleja, jotka tarjoavat objektiivisemman näkökulman 
suuronnettomuuksiin kuin maailmanlopun ennustukset. Toisin kuin Ergazin teosten 
esimerkilliset ja jämäkät maisemat, Koray Kantarcioglu n (s. 1982 Ankara) Bitmap 
Landscapes  edustaa fragmentoitunutta, hajonnutta ja pakenevaa estetiikkaa. Kantarcioglun 
digitaaliset piirrokset on rakennettu yksittäisistä pikseleistä, jot ka seurailevat vuoren 
maantieteellistä asemaa ja muotoutumista ajassa.

Ajan rakenne ja sen visuaalinen ja äänellinen ilmaiseminen rytmeinä ja kuvioina on toistuva 
aihe Cevdet Erekin (s. 1974 Istanbul) tuotannossa. Teoksissa Dark Light Dark ja Day poissa- 
ja läsnäolon vuorottelu tekee näkyväksi ajan kulun sen perustavimmissa luonnollisissa 
rakenteissa - päivän ja yön vaihtelussa.

Istanbul Appraisal -näyttelyyn sisältyy myös valikoima turkkilaisia pienkustanteita ja kirjoja 
jatkuvasta projektista Even my mum can make a book. Projekti on omistettu 
riippumattomalle kustannustoiminnalle ja taiteelliselle pienkustantamiselle. Projektin 
käynnistivät vuonna 2010 Gamze Özer, Timothee Huguet ja Kristina Kramer tarkoituksena 
luoda Turkista ja kaikkialta maailmasta peräisin olevien taiteilijakirjojen ja
-julkaisujen karttuva ja kiertävä arkisto.

Yhteistyössä: ArtSümer Gallery (Istanbul), Arter, space for art (Istanbul), Dirimart (Istanbul), 
Galeri NON (Istanbul), Vehbi Koç Foundation (Istanbul), Turkin Suurlähetystö, Turkish 
Embassy (Helsinki)

Lisätietoja:
näyttelyamanuenssi Pia Hovi-Assad, puh. 044-7011089, pia.hovi-assad at pori.fi

Porin taidemuseo, Eteläranta, 28100 Pori, puh. 02-621 1080 / 1081 www.poriartmuseum.fi







 



Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta