[Nayttelyposti] Mikko Paakkola, Christian Dotremont ja Markku Lehmuskallio Lönnströmin taidemuseossa
Lö?nnstr?ömin Taidemuseo
info at lonnstromintaidemuseo.fi
Ti 12.Marras. 15:47:16 EEST 2010
*Mikko Paakkola
Maalarin matkamuistoja
9.10.2010–9.1.2011
Lönnströmin taidemuseo, 1. ja 2. kerros
*
Lönnströmin taidemuseossa on esillä turkulaisen taidemaalari Mikko
Paakkolan (s. 1961 Lappi TL) yksityisnäyttely. Maalauksia hallitsee
voimakas tunneilmaisu. Näyttely on luonteeltaan osin takautuva ja se
peilaa Mikko Paakkolan taiteellisen tuotannon lähtökohtia.
Mikko Paakkolan teosten tunnusomainen aihe on maisema. Teokset ovat
voimakkaan maalauksellisia, monet perustuvat horisonttilinjan avulla
luotuun kiinteään sommitelmaan. Mikko Paakkolan taide on puhtaan
maalauksellista – aihetta tärkeämpää on maalaustapahtuma, teosten
sisältämät ja välittämät tunteet sekä maalaustaiteen peruselementti,
väri. Mikko Paakkolan teokset ovat kuin matkoja: matkaa maalaustaiteen
ytimeen, matkoja sielunmaisemiin ja tunteiden maailmaan, matkaa maasta
ja paikasta toiseen. Teosten tunnemaailma on herkkä, usein
melankolinenkin, ja niitä leimaa loputon horisontin tavoittelu, maailman
laidan etsiminen.
Teoksissa on voimakas materiaalintuntu; Mikko Paakkola tunnetaan
ennakkoluulottomasta suhtautumisesta maalausprosessiin ja materiaaliin.
Materiaalikokeilut ovat etsimistä, eksymistä ja löytämistä – öljy- ja
akryylivärin lisäksi maalauksissa voi olla kahvinporoja tai
mustikkakeittoa. Paakkola on tehnyt kokeilujaan myös maalausalustoilla:
näyttelyn uusimpia teoksia ovat läpikuultavat maalaukset kalvoille ja
akryylilevylle.
*«Tämä on valitsemani kotimaa»
Christian Dotremont ja Pohjola
9.10.2010–9.1.2011
Lönnströmin taidemuseo, 3. kerros*
Belgia on Euroopan unionin puheenjohtajamaa loppuvuoden 2010. Tässä
yhteydessä Belgian ranskankielinen yhteisö esittelee laajan katsauksen
runoilija-taiteilija Christian Dotremontin (1922–1979) tuotantoon
Lönnströmin taidemuseossa.
Mikä voisi olla luonnollisempaa kuin järjestää Christian Dotremontin
näyttely juuri Suomessa? Kun Dotremont 24. joulukuuta vuonna 1956
saapui Ivaloon, hän tunsi syntyneensä uudelleen. Matka merkitsi alkua
hänen teostensa syvälliselle muutokselle. Dotremont löysi Suomesta
luonnonkirjoituksen, joka muodostuu varvuista ja suojapaikoista, rekien
ja porojen jäljistä – jäljistä, jotka täplittivät loputonta lumivaippaa.
Palattuaan toiselta Lapin-matkaltaan Dotremont loi logogrammin, piirsi
kokemuksiaan mustilla viivoilla lumenvalkoiselle paperille. Hän vapautti
itsensä kirjoittamisen säännöistä ja palautti kirjoitustaidon
alkuperäisen, esittävän funktion. Hän loi teoksia, jotka olivat sekä
runoja että piirustuksia.
Christian Dotremont ei halunnut olla Lapin maiseman kuvaaja, vaan
toimija sen luonnossa: ”Kun piirrän logogrammeja, koen olevani kuin
lappalainen nopeassa pulkassa valkoisten nietosten keskellä. On kuin
tervehtisin luontoa ulvomalla, laulamalla – tai molemmilla yhtä aikaa”.
Nämä sanat avaavat tapaa, jolla Dotremont osallistui
alkuperäisasukkaiden jokapäiväiseen elämään. Kaikkiaan Christian
Dotremont matkasi Lappiin kaksitoista kertaa. Matkojensa aikana hän
ihastui erityisesti Lapin ihmisten luontosuhteeseen. Vuonna 1973 hän
piirsi ’lumilogoja’ Ivalon ja Inarin välisellä alueella. Dotremontin
erityislaatuista sidettä Lappiin kuvaavat hänen sanansa: ”Tämä on itse
valitsemani kotimaa, kulkurin kotikyläni.”
Näyttelyn ja julkaisun on tuottanut Belgian ranskankielisen yhteisön
kulttuuriperinnön ja kuvataiteen virasto (Patrimoine culturel et des
Arts plastiques de la Communauté française de Belgique).
Lisätietoa ja tiedotuskuvia:
amanuenssi Arja Roivainen, arja.roivainen at lonnstromintaidemuseo.fi
<mailto:arja.roivainen at lonnstromintaidemuseo.fi>, 045-2610 501
*Markku Lehmuskallio
Puukuvia
9.10.–7.11.2010
Lönnströmin taidemuseon Pihatalon Studio*
”Veistää puusta mitä tahtoo, se on vapautta.”
Elokuvaohjaajana tunnettu Markku Lehmuskallio (s. 1938 Raumalla)
esittelee Lönnströmin taidemuseon Pihatalon Studiossa puuveistoksiaan.
Lehmuskallio on kouluttautunut metsäteknikoksi ja ollut ammatissa
vuoteen 1969 saakka. Hän aloitti elokuvauksen jo metsämiesaikanaan ja
vaihtoi lopulta leimakirveen elokuvakameraan.
Elokuvan tekeminen on odottamista, kertoo Lehmuskallio, ennen kaikkea
hallinnollisten päätösten odottamista. Ohjaajanuran alussa riitti
elokuvan rahoittamiseen puhelinsoitto Yleisradioon. Odottaminen on luova
tila ja saa taiteilijan tarttumaan puuhun ja veistämään sitä.
Ohjaajantyön muutokset ovat synnyttäneet halun tehdä jotakin omaa.
”Onko veistäminen vapautta? Siltä se tuntuu kun lastut lentelevät. Kun
katselee omin käsin työstettyjä puukuvia, näkee niissä itsensä ja
maailman, jossa elää. Ihminen on sidottu aikaansa ja sitä hän heijastaa,
tahtoipa tai ei. Vapaus on illuusio.”
– Markku Lehmuskallio
Lisätietoa:
Markku Lehmuskallio, 050-529 2317
amanuenssi Arja Roivainen, arja.roivainen at lonnstromintaidemuseo.fi
<mailto:arja.roivainen at lonnstromintaidemuseo.fi>, 045-2610 501
Lönnströmin taidemuseo
Valtakatu 7, 26100 Rauma
p. (02) 83874700
info at lonnstromintaidemuseo.fi <mailto:info at lonnstromintaidemuseo.fi>
www.lonnstromintaidemuseo.fi <http://www.lonnstromintaidemuseo.fi>
Avoinna ti–to klo 12–17, pe–su klo 12–16, ma suljettu
Sisäänpääsy 5/3 e, alle 18-vuotiaat maksutta
Lönnströmin taidemuseon Pihatalon Studioon vapaa pääsy.
Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta