[Nayttelyposti] Susanna Majurin ja Antero Takalan näyttelyt Valokuvataiteen museon keväässä
Anna-Kaisa Rastenberger
anna-kaisa.rastenberger at fmp.fi
Ti 26.Tammi. 14:27:20 EET 2010
See nedan för svenka See in English below
Huomenna keskiviikkona 27.1.2010 aukeavat Valokuvataiteen museon kevään
näyttelyt. Tervetuloa!
Kevään päänäyttelyt ovat 27.1. – 23.5.2010:
SUSANNA MAJURI: VEDENTUTKIJAN TYTÄR
ANTERO TAKALA: MINDSCAPES 1960–2010
27.1.-21.3.2010
Projekti-tila: LUCIA GANIEVA: ERMITAZHNIKI – SALIVALVOJAT
-----------------------
27.1. – 23.5.2010
SUSANNA MAJURI: VEDENTUTKIJAN TYTÄR
Vedentutkijan tytär on valokuvataiteilija Susanna Majurin (s. 1978)
ensimmäinen laaja yksityisnäyttely Suomessa. Majurin sadunomaiset
valokuvat ovat aiemmin herättäneet huomiota mm. New Yorkissa,
Pietarissa, Tokiossa ja Reykjavikissa. Tässä näyttelyssä esillä on sekä
Majurin varhaisempia valokuvia että aivan uusia, tätä näyttelyä varten
syntyneitä teoksia Kultakolikot (2009), Lumikettu (2009) ja Vesiputous
(2009). ”Uudet kuvani synnyttävät minussa lapsellisen riemun: kirjoitan
kielillä, jota en osaa vielä lukea!”, Majuri sanoo.
Vedestä on viime vuosina tullut entistäkin keskeisempi elementti Susanna
Majurin kuvissa. Se on sekä symboli että suojaava ja paljastava tila,
jossa mm. tyttöjen välinen sisaruus, ystävyys ja eroottinen rakkaus ovat
mahdollisia. Uusimmissa valokuvissa hahmot liikkuvat vedenalaisissa
maisemissa. Valokuvien maisemataustoiksi on päätynyt mm. kirpputorilta
löydetty suklaarasian kansi, jota kuvittaa lentoon pyrähtänyt sorsaparvi
tai venäläisen museon talvinen seinämä. Majuri teettää kuvista valtavia,
jopa kuusi metriä leveitä vahakankaita, jotka hän upottaa uima-altaan
pohjalle. Mallit sukeltavat veteen kankaan päällä.
Susanna Majuri kertoo löytäneensä veden jäljittäessään värejä: ”Väreissä
on vihjeitä ja niiden kanssa on oltava nöyrä. Kun oikein tarkkaan
katsoo, väri voi puhutella ja pyytää minua rakentamaan sille näyttämön.”
Majurin valokuvien kuvauspaikat ovat löytyneet usein Islannista,
Norjasta, Färsaarilta tai Ruotsista. Malleiksi kuviinsa valokuvaaja
pyytää tuntemattomia, paikallisia ihmisiä. Vaikka kuvatut paikat voi
tunnistaa pohjoisiksi, pohjoisuus ei Majurin valokuvissa ole vain
maantiedettä. Värit reitittävät paikkoja uudelleen. Tietä viitoitetaan
myös teosten nimissä, useimmiten kuvausmaan kielellä. Nimien käännökset
ovat merkityksellisiä: ne voivat pyrkiä samaan tai kertoa toisella
kielellä toista tarinaa.
Monet Susanna Majurin kuvat ovat saaneet alkunsa musiikista, saduista ja
tarinoista. Yksi näyttelyn varhaisimmista töistä Sun Set River (2002) on
syntynyt PJ Harveyn kappaleen The River (2001) ansiosta. Laulussa joki
vie kaiken kipeän ja tuo vapautuksen. Mykines-teoksen (2007) valkoinen
hahmo puolestaan katoaa valkoiseen - tai nousee valkoisesta - saamansa
huomion ja hellyyden mukaan, aivan kuten näkymätön lapsi Tove Janssonin
kirjassa. Grimmin satu Tähtikolikot on inspiroinut valokuvaajaa teokseen
Nimetön (2007). Sadussa köyhä tyttö antaa viimeisenkin vaatekappaleensa
palelevalle lapselle ja jää alasti lumisateeseen, joka muuttuu
hopeakolikoiksi.
Susanna Majuri on valmistunut Turun taideakatemiasta ja Taideteollisesta
korkeakoulusta. Hän on New Yorkissa ja Frankfurtissa toimivan Galerie
Adlerin taiteilija. Majurin teoksia on myös usein esitetty
Taideteollisen korkeakoulun The Helsinki School -ryhmän näyttelyissä.
Majuri on kuvannut mm. PMMP:n Veden varaan -levyn kannen.
Kiitokset: Taiteen keskustoimikunta.
Näyttelyyn voi tutustua Kännykkäguiden avulla. Lisätietoa:
www.valokuvataiteenmuseo.fi
Taiteilijatapaamiset: Susanna Majuri esittelee näyttelyn yleisölle 7.2.
klo 14. ja 16.5. klo 14. Museon pääsymaksu.
Yleisöopastukset: Suomenkielinen yleisöopastus näyttelyihin sunnuntaisin
kello 13 ja joka kuukauden viimeinen keskiviikko klo 11. Keskusteluopas
näyttelyissä sunnuntaisin kello 14–15.
---------------------------------
27.1. – 23.5.2010
ANTERO TAKALA: MINDSCAPES 1960–2010
”Maiseman kuvaus on sukua muotokuvaukselle. Kummassakin on olennaista
löytää kohteen persoonallisuus. Muotokuvassa silmät ovat olennainen osa
persoonallisuutta, maisemakuvassa pilvet ovat maiseman silmät. ---
Kyseessä ei ole dokumentti maisemasta vaan oma mielenmaisemani. ”
Mindscapes 1960–2010 on katsaus valokuvataiteilija, professori Antero
Takalan (s.1939) 50-vuotiseen tuotantoon. Nyt ensimmäistä kertaa yhdessä
esillä olevat yli sata valokuvaa muodostavat mustavalkoisen
maisematutkielman, joka on ylistys suomalaiselle luonnolle, pohjoiselle
valolle, järvimaisemille ja Lapille. Lisäksi näyttelyyn liittyy
suomalaisten näyttämötaiteilijoiden muotokuvatutkielmien sarja 60-luvulta.
Takala tutki ensimmäisenä suomalaisena valokuvaajana jo 1960–1970
-lukujen vaihteessa valokuvan ilmaisullista käyttöä televisiossa.
Kokeellisen elokuvan ja videotaiteen kannalta merkittävät teokset Romeo
ja Julia (1972) ja Piha (1980) ovat molemmat esillä näyttelyssä. Teokset
kuuluvat Valokuvataiteen museon kokoelmiin. Näyttelyssä voit myös
nähdä vuoden 1972 Photoshopin eli YLEn suunnittelulaboratoriossa
syntyneen ”videovärittimen”.
Antero Takala aloitti kameramiehenä YLE:ssä 1960. Vuonna 2002 hän jäi
eläkkeelle YLE:stä pääkuvaajan paikalta. Hän oli perustamassa Imago 6
-ryhmää vuonna 1966. Antero Takalalle on myönnetty Valtionpalkinto kaksi
kertaa, vuosina 1967 ja 1973. Vuonna 1997 hänelle myönnettiin
professorin arvonimi. Retrospektiivisen näyttelyn Mindscapes 1960–2010
jälkeen Takala kertoo jatkavansa valon ja maiseman opiskelua
tavoitteenaan mahdoton eli luonnonvalon ja mielenmaiseman täydellinen
hallitseminen.
Näyttelyyn voi tutustua Kännykkäguiden avulla. Lisätietoa:
www.valokuvataiteenmuseo.fi
Näyttelyn yhteydessä julkaistaan Mustan Taiteen kustantama kirja Antero
Takala - Mindscape / Mielenmaisema. Kirjatiedustelut: satu.sormunen at fmp.fi
Antero Takala esittelee näyttelyn yleisölle su 31.1. klo 14. Museon
pääsymaksu.
Valokuva käsityönä - Antero Takala kertoo työskentelystään su 25.4. klo
14. Vapaa pääsy.
Yleisöopastukset: Suomenkielinen yleisöopastus näyttelyihin sunnuntaisin
kello 13 ja joka kuukauden viimeinen keskiviikko klo 11. Keskusteluopas
näyttelyissä sunnuntaisin kello 14–15.
------------------------------------
Projekti-tila: 27.1.–21.3.2010
LUCIA GANIEVA: ERMITAZHNIKI - SALIVALVOJAT
Eremitaasin museo Pietarissa kätkee sisälleen lukemattoman määrän
taideteoksia.
Museossa työskentelee suuri joukko salivalvojia. Venäläis-hollantilaisen
valokuvaajan, Lucia Ganievan (s.1968) näyttely Ermitazhniki -
Salivalvojat on kunnianosoitus näille Eremitaasin hiljaisille
työntekijöille ja heidän taiteen tietämykselleen. Lucia Ganieva on
nostanut muotokuvissaan Eremitaasin salivalvojat kuuluisien maalausten
rinnalle. Ganieva valitsi muotokuvien taustalle Eremitaasin kokoelmista
teokset, jotka hänen mielestään kommunikoivat salivalvojien kanssa.
Ermitazhniki - Salivalvojat -näyttelyn muotokuvat ovat vuosilta 2006–2007.
Lucia Ganieva asuu ja työskentelee Amsterdamissa. Hän on valmistunut
Amsterdamin Fotoacademiestä vuonna 2007. Ganieva on osallistunut moniin
kansainvälisiin näyttelyihin ja hänen kuviaan on nähty lukuisissa
julkaisuissa. Lucia Ganieva tapaa suomalais-venäläisen koulun oppilaita
Suomen vierailunsa aikana.
Yleisöopastukset: Suomenkielinen yleisöopastus näyttelyihin sunnuntaisin
kello 13 ja joka kuukauden viimeinen keskiviikko klo 11. Keskusteluopas
näyttelyissä sunnuntaisin kello 14–15.
LISÄTIETOJA KAIKISTA NÄYTTELYISTÄ:
Intendentti Anna-Kaisa Rastenberger, 09-6866 3628, 050-518 7619,
anna-kaisa.rastenberger at fmp.fi
Amanuenssi Tiina Rauhala, 09-6866 3622, tiina.rauhala at fmp.fi
Lisätietoja opastuksista, työpajoista ja oheisohjelmistosta:
Museolehtori Erja Salo, 09-6866 3620, erja.salo at fmp.fi
Tilatut opastukset 09-6866 360, ti–pe klo 9–12 tai satu.sormunen at fmp.fi
Näyttelyt avoinna ti–su klo 11–18. Pääsymaksut EUR 6 / 4 / 0.
Suomen valokuvataiteen museo, Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1 G, 00180
Helsinki,
Info 09-6866 3621
www.valokuvataiteenmuseo.fi
---------------------------------------
27.1–23.5.2010
SUSANNA MAJURI: VATTENFORSKARENS DOTTER
Vattenforskarens dotter är fotografikonstnären Susanna Majuris (f.1978)
första omfattande privatutställning i Finland. Majuris sagobetonade
fotografier har tidigare väckt uppmärksamhet bl.a. i New York, St.
Petersburg, Tokyo och Reykjavik. Med på utställningen finns både
tidigare fotografier av Majuri och de verk som skapats för den här
utställningen, Kultakolikot/Guldmynt (2009), Lumikettu/Snöräv (2009) och
Vesiputous/Vattenfall (2009). ”Mina nya bilder väcker hos mig en
barnslig glädje: jag skriver på språk som jag inte ännu kan läsa!”,
säger Majuri.
Under de senaste åren har vattnet blivit ett allt viktigare element i
Majuris fotografier. Det är både en symbol och ett skyddande och
avslöjande medium, där bl.a. systerskap, vänskap och erotisk kärlek
mellan flickor är möjliga. På de nyaste fotografierna rör sig
gestalterna i undervattenslandskap. Som bakgrund för fotografierna har
Majuri använt bl.a. ett lopptorgsfynd i form av ett lock från en
chokladask, som avbildar en flock uppflygande änder, eller den vintriga
väggen på ett ryskt museum. Majuri låter göra jättelika, upp till sex
meter breda vaxdukar av bilderna, som hon sedan sänker ned på bottnen av
en simbassäng. Modellerna dyker ned i vattnet på duken.
Susanna Majuri berättar att hon hittade vattnet när hon sökte efter
färger: ”Det finns antydningar i färgerna och man ska vara ödmjuk med
dem. När jag tittar efter riktigt noga kan färgen tala till mig och be
mig bygga en scen för den.” Platserna där Majuri har fotograferat ligger
ofta på Island, i Norge, på Färöarna eller i Sverige. Som modeller för
sina bilder ber fotografen okända, lokala människor ställa upp. Trots
att man kan känna igen de fotograferade platserna som nordliga är det
inte bara fråga om geografi i Majuris foton. Färgerna omdirigerar
platserna. Vägen antyds också i verkens namn, oftast på det språk som
talas i landet där fotografierna är tagna. Översättningarna av namnen
bär på betydelser: de kan ha samma syfte eller berätta en annan historia
på det andra språket.
Många av Susanna Majuris fotografier har sitt ursprung i musik, sagor
och berättelser. Ett av utställningens äldsta verk Sun Set River (2002)
har inspirerats av PJ Harveys stycke The River (2001). I sången för
floden bort allt det smärtsamma och för med sig befrielsen. I verket
Mykines (2007) försvinner den vita gestalten i det vita – eller stiger
fram från det vita – beroende på den uppmärksamhet och ömhet hon får,
alldeles som det osynliga barnet i Tove Janssons bok. Bröderna Grimms
saga Die Sterntaler/Stjärnslantarna har gett inspiration till
fotografens verk Nimetön/Namnlös (2007). I sagan ger en fattig flicka
sitt sista klädesplagg till ett frysande barn och blir stående naken i
stjärnfallet, som förvandlas till silverslantar.
Susanna Majuri är utexaminerad från konstakademin i Åbo, Turun
taideakatemia, och Konstindustriella högskolan. Hon är konstnär vid
Galerie Adler som verkar i New York och Frankfurt. Majuris verk har
också ofta visats på utställningar av gruppen The Helsinki School vid
Konstindustriella högskolan. Majuri har bl.a. fotograferat omslaget till
PMMP:s skiva Veden varaan.
Träff med konstnären: Susanna Majuri presenterar utställningen för
publiken (på finska) 7.2. kl. 14 och 16.5. kl. 14. Inträdesavgift till
museet.
Utställingsguidning (på finska) på söndagarna kl. 13 och sista onsdagen
i varje månad kl. 11. Samtalsguiden ät på plats i utställningssalarna
söndagarna kl.14–15.
---------------------------------------
27.1–23.5.2010
ANTERO TAKALA: MINDSCAPES 1960–2010
”Landskapsfotografiet är besläktat med porträttfotografiet. I båda är
det väsentliga att finna objektets personlighet. I porträttet är ögonen
en väsentlig del av personligheten, i landskapsbilden är molnen
landskapets ögon. ”Det är inte fråga om ett dokument över landskapet,
utan om mitt eget sinneslandskap.”
Mindscapes 1960–2010 är en översikt över fotografikonstnären, professor
Antero Takalas (f.1939) 50-åriga produktion. Nu bildar de över hundra
fotografierna som för första gången ställs ut tillsammans en svartvit
landskapsstudie, som är en lovsång till den finska naturen, det nordiska
ljuset, sjölandskapen och Lappland. I samband med dessa visas också en
serie porträttstudier av finländska scenkonstnärer från 60-talet.
Takala undersökte redan kring skiftet av 1960–1970 som den första
finländska fotografen fotografiets uttrycksmässiga användning inom
televisionen. De för den experimentella filmen och videokonsten
betydelsefulla verken Romeo och Julia (1972) och Piha/Gården (1980), som
hör till Fotografimuseets samlingar, finns båda på utställningen.
Dessutom kan man på utställningen också få se en Photoshop av år 1972,
dvs. den ”videofärgare” som skapades i Rundradions (YLE)
planeringslaboratorium.
Antero Takala började som kameraman vid Rundradion 1960. Han blev
småningom huvudfotograf vid Rundradion och pensionerades år 2002. Takala
var med om att grunda gruppen Imago 6 år 1966. Han har fått det statliga
priset i fotokonst två gånger, 1967 och 1973. År 1997 fick han
hederstiteln professor. Efter den retrospektiva utställningen Mindscapes
1960–2010 konstaterade Takala att han fortsätter att studera ljuset och
landskapet för att försöka uppnå det omöjliga, dvs. en fullständig
behärskning av naturljuset och sinneslandskapet.
Man kan bekanta sig med utställningen med hjälp av Mobilguiden
(Kännykkäguide, på finska) Mera info: www.valokuvataiteenmuseo.fi
I samband med utställningen publiceras Antero Takalas bok Mindscape /
Mielenmaisema som ges ut av Musta Taide.
Träff med konstnären
Antero Takala presenterar utställningen för publiken (på finska) 31.1
kl. 14. Inträdesavgift till museet.
Antero Takala berättar om hur han arbetar (på finska) 25.4 kl. 14. Fritt
inträde.
Utställingsguidning (på finska) på söndagarna kl. 13 och sista onsdagen
i varje månad kl. 11. Samtalsguiden ät på plats i utställningssalarna
söndagarna kl.14–15.
----------------------------------------------
LUCIA GANIEVA: ERMITAZHNIKI – MUSEIVAKTERNA
Finlands fotografiska museum 27.1–21.3.2010 (Projektrummet)
Eremitaget i St. Petersburg inhyser ett oräkneligt antal konstverk, som
övervakas av en stor mängd museivakter. Den ryska-holländare fotografen
Lucia Ganievas (f.1968) utställning Ermitazhniki -Museivakterna är en
hyllning till dessa Eremitagets tysta arbetare och deras konstkännedom.
Lucia Ganieva har i sina porträtt ställt museivakterna på Eremitaget i
jämbredd med de berömda målningarna. Som bakgrund för porträtten valde
Ganieva verk i Eremitagets samlingar som enligt henne kommunicerar med
museivakterna. Porträtten i utställningen Ermitazhniki - Museivakterna
är från åren 2006–2007.
Lucia Ganieva bor och arbetar i Amsterdam. Hon utexaminerades från
Fotoacademie i Amsterdam år 2007. Ganieva har deltagit i många
internationella utställningar och hennes bilder har funnits i ett
flertal publikationer.
Lucia Ganieva träffar elever i Finsk-ryska skolan under sitt besök i
Finland.
Utställingsguidning (på finska) på söndagarna kl. 13 och sista onsdagen
i varje månad kl. 11. Samtalsguiden ät på plats i utställningssalarna
söndagarna kl.14–15.
TILLÄGGSINFORMATION OM ALLA UTSTÄLLNINGARNA:
Intendent Anna-Kaisa Rastenberger, 09-6866 3628, 050-5187619,
anna-kaisa.rastenberger at fmp.fi
Amanuens Tiina Rauhala, 09-6866 3622, tiina.rauhala at fmp.fi
Tilläggsinformation om verkstäder, guidningar och utställningarnas
kringmaterial:
Museilektor Erja Salo, (09) 6866 3620, erja.salo at fmp.fi
Guidebokningar: tfn 09-6866 360, ti–fre 9–12 eller satu.sormunen at fmp.fi
Utställningarna öppna ti–sö 11–18, Inträdesavgifter EUR 6/4/ Personer
under 18 gratis. Processens utställningar gratis inträde. Finlands
fotografiska museum, Kabelfabriken, Tallbergsgatan 1 G, 00180
Helsingfors, tfn 09-6866 3621
www.valokuvataiteenmuseo.fi
-------------------------------------
SUSANNA MAJURI: THE WATER RESEARCHER'S DAUGHTER
Finnish Museum of Photography, Cable Factory, Helsinki, 27.1. 2009 –
23.5.2010
The Water Researcher's Daughter is photographic artist Susanna Majuri’s
(b. 1978) first large solo exhibition in Finland. Her fairy-tale-like
photographs have already attracted attention in New York, St Petersburg,
Tokyo, Reykjavik and elsewhere. The show includes Majuri’s earlier
photographs along with totally new works made for the exhibition:
Kultakolikot /Treasure (2009), Lumikettu/Arctic Fox (2009) and
Vesiputous/Waterfall (2009). “My new pictures give me a childish
euphoria: I’m writing in a language that I can’t even read yet!” Majuri
says.
In recent years, water has become an even more central element in
Susanna Majuri’s pictures. It is both a symbol and a protective,
revelatory space, in which things such as sisterhood, friendship and
erotic love between girls become possible. In her latest pictures the
figures move around in underwater landscapes. Items such as a chocolate
box found at a flea market with a flock of ducks that has just taken
flight on its lid, or the wall of a Russian museum in winter have become
the background landscapes to the photographs. Majuri has the pictures
made into enormous wax cloths, up to six-metre-wide, which she then
places at the bottom of a swimming pool. Her models dive down into the
water in front of the cloth.
Majuri says she discovered water when she was looking for colours:
“Colours contain subtle hints and you have to be humble with them. When
I look really carefully, a colour can speak to me and ask me to
construct a stage for it.” The locations for Majuri’s photographs have
often been found in Iceland, Norway, the Faeroe Islands or Sweden. The
photographer invites unknown, local people to be the models in her
pictures. Even though the places photographed are recognizably Nordic,
in Majuri’s photographs Nordicness is more than just a matter of
geography. The colours create routes through the places. The way is also
signposted in the works’ titles, frequently in the language of the
country where the photographs were taken. The translations of the titles
are significant: they may try to say the same thing as the original or
to tell another story in another language.
Many of Susanna Majuri’s pictures have had their beginnings in music,
fairy tales and stories. One of the earliest works in the exhibition,
Sun Set River (2002), is a response to PJ Harvey’s The River (2001). In
the song, the river takes away all pain and brings release. Meanwhile,
in Mykines (2007) a white figure vanishes into whiteness – or emerges
out of whiteness – depending on the attention and tenderness she
receives, just like the invisible child in Tove Jansson’s book. Grimm’s
fairytale The Star Money inspired the photographer to make Untitled
(2007). In the fairytale a poor girl gives even her last item of
clothing to a freezing-cold child and is left naked in the falling snow,
which turns into silver coins.
Susanna Majuri is a graduate of Turku Arts Academy and the University of
Art and Design Helsinki. She is represented by Galerie Adler of New York
and Frankfurt. Majuri’s works have also frequently been shown in
exhibitions of the University of Art and Design Helsinki’s The Helsinki
School group. Majuri took the cover for Finnish rock band PMMP’s album
Veden varaan (By water).
Susanna Majuri presents her exhibition (in Finnish) Sun 7.2. 2 pm and
Sun 16.5. 2 pm. Museum entrance fee.
--------------------------------------
ANTERO TAKALA: MINDSCAPES 1960–2010
Finnish Museum of Photography, 27.1–23.5.2010
“Photographing the landscape is like portrait photography. In both, the
essential thing is to capture the subject’s personality. In a portrait,
the eyes are an essential part of the personality. In landscape
photography, the clouds are the eyes of the landscape. […] This is not
documentation of the landscape itself, but of my own mental landscape.”
Mindscapes 1960 – 2010 is a retrospective view of the 50-year oeuvre of
photographic artist Professor Antero Takala (b.1939). The hundred-plus
photographs now being shown together for the first time form a
black-and-white landscape study; a paean to Finnish nature, to northern
light, to lake landscapes, and to Lapland. The exhibition also includes
a series of portrait studies of Finnish stage actors from the 1960s.
At the turn of the 1960s and 1970s, Takala was the first Finnish
photographer to investigate the use of photography as a means of
expression in television. The exhibition includes two major works of
experimental film and video art, Romeo and Juliet (1972) and The
Courtyard (1980), which belong to the Finnish Museum of Photography’s
collection. Also on display is the 1972 Photoshop, i.e. “the video
colouring agent” created in YLE’s (the Finnish Broadcasting Company)
design laboratory.
Antero Takala began working as a TV cameraman at YLE in 1960. He retired
from YLE as a Head Cameraman in 2002. Takala was one of the founders of
the Imago 6 group in 1966. He was awarded the State Prize for
Photographic Art in 1967 and in 1973. In 1997, he was given the honorary
title of Professor. Takala says that, after the Mindscapes 1960–2010
retrospective, he will continue studying light and the landscape, and
aiming for the impossible, i.e. total mastery of natural light and the
landscape of the mind.
The exhibition coincides with the release of the book Antero Takala
Mindscape / Mielenmaisema by publishers Musta Taide.
Meet the Artist
Antero Takala introduces the exhibition to the public (in Finnish) at 2
pm on 31.1. Museum entrance fee.
Photography as handicraft – Antero Takala talks about his working
methods (in Finnish) at 2 pm on 25.4. Free entry.
------------------------
LUCIA GANIEVA: ERMITAZHNIKI – MUSEUM ATTENDANTS
Finnish Museum of Photography 27.1.–21.3.2010 (Project space)
The Hermitage Museum in St Petersburg houses an untold number of
artworks, which are guarded by a large band of museum attendants.
Russian/Dutch photographer Lucia Ganieva’s (b.1968) exhibition
Ermitazhniki – Museum Attendants is a tribute to these quiet workers of
the Hermitage, and to their knowledge of art.
In her portraits Lucia Ganieva has elevated the Hermitage’s gallery
attendants to stand alongside famous paintings. As the background to the
portraits, Ganieva chose works from the Hermitage’s collection that she
thought communicated in some way with the attendants. The portraits in
the Ermitazhniki – Museum Attendants exhibition are from 2006–2007.
Lucia Ganieva lives and works in Amsterdam. She graduated from the
Fotoacademie in Amsterdam in 2007. Ganieva has participated in numerous
international exhibitions and her pictures have been published widely.
During her visit to Finland, Lucia Ganieva will meet students from the
Finnish-Russian School.
FURTHER INFORMATION ON THE EXHIBITIONS:
Chief curator Anna-Kaisa Rastenberger +358 9 6866 3628, +358 05 518
7619, anna-kaisa.rastenberger at fmp.fi
Curator Tiina Rauhala, +358 9 6866 3622, tiina.rauhala at fmp.fi
Further information on workshops, guided tours and supplementary program
Educational curator Erja Salo, +358 9 6866 3620, erja.salo at fmp.fi
Guided tours
Public free-of-charge guided exhibition tours (in Finnish): Sundays 1pm;
conversational exhibition guide: Sundays 2-3pm. For pre-booked guided
tours, call +358 9 6866 360, Tue-Fri 9am-noon, or email
satu.sormunen at fmp.fi.
Exhibition hours: Tue–Sun, 11am–6pm.
Admission fees: €6 / €4 / €0. Process exhibitions are free-of-charge.
The Finnish Museum of Photography, Cable Factory, Tallberginkatu 1 G,
00180 Helsinki, tel. +358 9 6866 3621 / fmp at fmp.fi / www.fmp.fi.
--
Anna-Kaisa Rastenberger
Intendentti / Intendent / Chief curator
Suomen valokuvataiteen museo / Finlands fotografiska museum / The
Finnish Museum of Photography
Kaapelitehdas / Kabelfabriken / Cable Factory
Tallberginkatu 1 G, 00180 Helsinki
Puh./Tel. +358-50-518 7619
anna-kaisa.rastenberger at fmp.fi
www.valokuvataiteenmuseo.fi
Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta