[Nayttelyposti] Uusi näyttely Glims talomuseossa Espoossa/ Ny utställning på Glims gårdsmuseum

Långvik-Huomo Marianne Marianne.Langvik-Huomo at espoo.fi
To 12.Helmi. 10:02:13 EET 2009




Lehdistötiedote 12.2.2009

VANHAN AJAN VARJOKUVIA
Taiteilija Emil Cedercreutzin siluettitaidetta

12.2.-27.9.2009

Glims talomuseossa Espoossa

Glims talomuseossa yhdistyy suomalaisen siluettitaiteen helmet ja talonpoikainen esineistö herkulliseksi ja kiinnostavaksi kokonaisuudeksi. Erikoisnäyttelyssä on esillä Emil Cedercreutzin museon alkuperäisiä taidokkaita siluettitöitä ja esineitä Espoon kaupunginmuseon kokoelmista. Näyttelyssä on myös siluettilaite, jonka avulla museokävijät pääsevät itse kokeilemaan siluettitaitojaan.  Myös Glims talomuseon pihapiiristä löytyy yhtymäkohtia Cedercreutzin siluettitaiteeen aiheisiin.

Mitä siluettitaide on?

Aasialainen varjoteatteri on siluettitaiteen lähtökohta. Varjoteatterissa heijastetaan karikatyyrimäisiä hahmoja kankaalle. Siluettikuvia leikattiin ensin mm. nahasta ja metallista. Paperin keksimisen jälkeen siitä tuli keskeinen materiaali. Siluettitaide levisi myös Eurooppaan. Siluetit olivat hovien suosittua ajanvietettä. Paperikoneen keksimisen myötä 1800-luvulla siluettien leikkaaminen yleistyi myös kansan parissa.

Nimensä siluettitaide sai ranskalaiselta Étienne de Silhouettelta (1709-1767), joka toimi Ranskan kuningas Ludvig XV:n talousministerinä. Hän halusi korvata mm. ministerien kalliit muotokuvat halvoilla paperista leikatuilla "kiinainkuvilla", jonka takia niitä ryhdyttiin kutsumaan pilkkanimellä siluetti.

Emil Cedercreutz

Tunnettu suomalainen taiteilija Emil Cedercreutz (1879-1949) oli sekä kuvanveistäjä että siluettitaiteilija. Parhaiten hänet tunnetaan Helsingin Varsapuistikon herkästä Äidinrakkaus-veistoksesta.  Siluettien leikkaamisen lahjakas Cedercreutz aloitti noin 5-vuotiaana. Erityisesti hänen Satakunnassa sijainneen kotitilansa, Köyliön kartanon, torpparien hevoset olivat tärkeä aihe nuorelle Emilille. Hevoset olivat myöhemminkin Cedercreutzille rakkaita aiheita niin kuvanveistossa kuin siluettitaiteessa.  Cedercreutzin lapsuudessa saamat virikkeet kotikartanosta ja sukunsa piiristä kannattelivat ja inspiroivat häntä koko eliniän.Keskeisiä asioita hänelle olivat luonnonläheisyys, maatyön arvostus ja herkkyys kauneudelle.

Siluetit pysyivät Cedercreutzin harrastuksena koko hänen elinikänsä. Ensimmäiseen taidenäyttelyyn Cedercreutz osallistui leikkaamillaan silueteilla 20-vuotiaana. Hänen silueteillaan kuvitettiin myös kirjallisuutta, aikakauslehtiä ja lastenkirjoja. Myös oman kirjallisen tuotantonsa Cedercreutz kuvitti silueteilla.

________________________

Lisätietoja näyttelystä viestintäasioissa: näyttelysihteeri Tomi Heikkilä, puh. 09 816 83273 ja asiakkuuspäällikkö Marianne Långvik-Huomo, puh. 09 816 57040, etuninimi.sukunimi at espoo.fi<mailto:etuninimi.sukunimi at espoo.fi>. Lehdistökuvia sivuilla www.espoonkaupunginmuseo.fi<http://www.espoonkaupunginmuseo.fi> > palvelut >lehdistö >lehdistökuvat

Osoite: Glims talomuseo, Glimsintie 1, Espoo (Jorvin sairaalan vieressä)

Tiedustelut ja varaukset: puh. 09 863 2979 ( huom. vain museon aukioloaikoina)

Avoinna: talvikaudella syyskuun alusta huhtikuun loppuun ti-pe klo 10-16 ja su klo 11-16, kesäkaudella 2.5.-31.8. ti-pe klo 10-17, la-su klo 11-17.

Pääsymaksu: aikuiset 2/1,5 €, alle 18-vuotiaat ja oppilasryhmät maksutta. Keskiviikkoisin vapaa pääsy.

Opastus: aikuisryhmille  20 €/ryhmä, oppilasryhmille opastus on maksuton, mutta ennakkovaraus puhelimitse on välttämätön.

Kahvila avoinna museon aukioloaikoina, tiedustelut ja varaukset puh. 863 2738.
Museopuoti avoinna museon aukioloaikoina.

www.espoonkaupunginmuseo.fi<http://www.espoonkaupunginmuseo.fi>


 __________________________________________________________________


Pressmeddelande 12.2.2009

SILUETTER FRÅN FÖRR
 Konstnären Emil Cedercreutz siluettbilder

12.2–27.9.2009

Glims gårdsmuseum i Esbo

På Glims gårdsmuseum kombineras den finska siluettkonstens pärlor med allmogens föremål till något fascinerande och intressant. På specialutställningen får besökarna beundra Emil Cedercreutz skickligt utförda siluettarbeten i original och föremål ur Esbo stadsmuseums samlingar. Museibesökarna får också prova hur skickliga de själva är på siluettklippning med hjälp av en siluettmaskin som finns med på utställningen. På gårdsområdet vid Glims gårdsmuseum finns också beröringspunkter med motiven inom Cedercreutz siluettkonst.

Vad är siluettkonst?

Den asiatiska skuggteatern ligger till grund för siluettkonsten. I skuggteatern återkastas karikatyrartade figurer på tyg. Siluettbilder klipptes först bl.a. i skinn och metall. När pappret hade uppfunnits blev detta det vanligaste materialet. Siluettkonsten spred sig också till Europa. Att klippa siluetter var ett populärt tidsfördriv vid hoven. Efter att pappersmaskinen uppfanns på 1800-talet spred sig siluettklippandet nedåt i folklagren.

Sitt namn fick siluettkonsten efter fransmannen Étienne de Silhouette (1709–1767) som var den franske kungen Ludwig XV:s ekonomiminister. Han ville byta ut ministrarnas och de andra regeringsherrarnas dyra porträtt mot billiga bilder klippta i papper. Därför fick bilderna öknamnet siluett.

Emil Cedercreutz

Den välkände finländske konstnären Emil Cedercreutz (1879–1949) var både skulptör och siluettkonstnär. Han är bäst känd för sin skulptur Moderskärlek i Fölskvären i Helsingfors.

Den begåvade Cedercreutz började klippa siluetter ungefär som femåring. I synnerhet på hemgården i Satakunda, Kjulo herrgård, var torparnas hästar ett viktigt motiv för den unge Emil. Hästar var också senare ett av Cedercreutz favoritmotiv till både hans skulpturer och siluetter. De impulser som Cedercreutz fick i sin barndom på hemgården och av släkten bar och inspirerade honom livet ut. Viktigt för honom var närhet till naturen, respekt för jordbruksarbete och en känsla för det sköna.

Siluetterna förblev Emils hobby livet ut. Som 20-åring deltog han i sin första konstutställning med siluetter som han hade klippt ut. Litteratur, tidskrifter och barnböcker illustrerades med hans siluetter. Han illustrerade också sin egen litterära produktion med siluetter.

____________________________

Upplysningar om utställningen lämnas av utställningssekreterare Tomi Heikkilä, tfn 09-8165 83273 och kundrelatiosnschef Marianne Långvik-Huomo, tfn 09 816 57040, email förnamn.efternamn at espoo.fi<mailto:förnamn.efternamn at espoo.fi>. Pressbilder www.espoonkaupunginmuseo.fi<http://www.espoonkaupunginmuseo.fi> > palvelut > lehdistö > lehdistökuvat.


Adress: Glims gårdsmuseum, Glimsvägen 1, Esbo (bredvid Jorvs sjukhus)

Öppettider: under vintersäsongen från början av september till slutet av april ti–fr kl. 10–16 och sö kl. 11–16, under sommarsäsongen 2.5–31.8 ti–fr kl. 10–17, lö–sö kl. 11–17.

Förfrågningar och reserveringar: tfn 09 863 2979 (Obs! Endast under museets öppettider)

Inträde: vuxna 2/1,5 €, barn under 18 år och elevgrupper gratis. Fritt inträde på onsdagar.

Guidning: för vuxengrupper 20 €/grupp, för elevgrupper är guidningen gratis, men ring och beställ guidningen i förväg.

Caféet är öppet under museets öppettider, förfrågningar och reserveringar tfn 863 2738.

Museibutiken är öppen under museets öppettider.

www.espoonkaupunginmuseo.fi<http://www.espoonkaupunginmuseo.fi>/svenska


___________________________


Marianne Långvik-Huomo
Asiakkuuspäällikkö
marianne.langvik-huomo at espoo.fi
puh. +358 (0)9 8165 7040
gsm. +358 (0)50 3368 439

Espoon kaupunginmuseo
PL 3250, 02070 ESPOON KAUPUNKI
fax +358 (0)9 8165 7031
www.espoonkaupunginmuseo.fi







Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta