[Nayttelyposti] Antti Matinlauri, Miika Nyyssönen ja Paul Nugent Keravan Taidemuseossa
Taija Perkiökangas
taija.perkiokangas at keravantaidemuseo.fi
Ti 7.Huhti. 16:00:32 EEST 2009
ANTTI MATINLAURI: Pitkältä pätkältä pientareet mukana
MIIKA NYYSSÖNEN: Lauma
PAUL NUGENT: Remembrance / Muisto
1.4. - 31.5.2009
Keravan Taidemuseo
Avoinna ti-su 12-18
Liput 4 / 2 €, ke ilmaiseksi
Lisätiedot: www.keravataidemuseo.fi
Keravan Taidemuseon kevätohjelmisto tarjoaa kolme mielenkiintoista ja
ajatuksia herättävää reittiä maalaustaiteeseen. Oppaina toimivat
Taidemuseon ateljeetiloissa pitkään työskennellyt taidemaalari Antti
Matinlauri, maalaustaiteen kielioppia tilaan ja virtuaalitodellisuuteen
laajentava Miika Nyyssönen ja irlantilainen Paul Nugent, jonka
intensiiviset maalaukset on nyt nähtävissä Suomessa ensimmäistä kertaa.
Maalaus on ehkä kaikista tutuin ja monille ihmisille läheisin
taidemuoto, siitä kertoo sekin, että suurin osa suomalaisista
taiteilijoista on saanut nimenomaan taidemaalarin koulutuksen. Olisi
erehdys luulla, että maalaus käsitteenä olisi jotenkin yksiselitteinen.
Mitään yhtä tai yhtenäistä maalauksen kielioppia ei ole olemassa, on
vain erilaisia ja eriaikaisia maalaustaiteen murteita. Maalaus voi olla
havainnon ja käden yhteispeliä, mutta yhtä hyvin se voi laajentua
käsitteelliseksi tai tilalliseksi ajatteluksi. Oleellista on taiteilijan
tapa käyttää välinettään.
Antti Matinlauri sanoo kuuluvansa viimeiseen klassisen
taidemaalarikoulutuksen saaneeseen sukupolveen. Hän muokkaa muoto- ja
henkilökuvan ikiaikaista genreä, mutta hänen maalaustensa edessä
tunnistaa tämän ajan ihmisen, kaiken sen herkkyyden, haavoittuvuuden ja
eksistentiaalisen repaleisuuden, joka on läsnä meidän jokapäiväisessä
arjessamme. Mallin olemus tai karaktääri on ohjenuora ja ehdotus, jota
seuraamalla teos löytää oman itsenäisyytensä, kasvaa muotokuvaksi tai
vapaaksi henkilötutkielmaksi.
Ensimmäistä kertaa Suomessa töitään esittelevä irlantilaista Paul
Nugentia ja tässä näyttelyssä abstrahoimisen tai ei-esittävyyden teemaan
keskittyvä Miika Nyyssöstä voisi molempia luonnehtia käsitteellisiksi
maalareiksi. Nugentin teosten mallina ovat olleet valokuvat ja
negatiivit, joiden pintaan aika on jättänyt jälkensä. Maalaukset
kertovat historiallisen tiedon, merkityksellisten paikkojen ja
uskonnollisten symboleiden hiljaisesta rapautumisesta, muistoiksi
muuttumisesta. Katolisella kirkolla on aina ollut suuri merkitys
Irlannissa. Nugent käsitteleekin aikaa, katsomista ja muistia
uskonnollisen kuvaston ja käytäntöjen kautta. Orpokodin seinien
todistamat tapahtumat ovat hänen kuvallista maailmaansa niin kuin
anglikaanisen ja katolisen kirjon välillä vuosien saatossa vallinnut
poliittinen jännitekin. Nugentin maalaukset eivät kuitenkaan julista,
vaan vaativat lähes meditatiivista hiljentymistä ja hidasta katsomista.
Ensikatsomalta Miika Nyyssösen installaatiot, maalaukset ja
tietokoneavusteiset teokset vaikuttavat ilakoivan hauskoilta: värien,
muotojen ja villien oivallusten leikiltä. Tarkempi perehtyminen
paljastaa modernismin kielioppia tietoisesti murtavan taiteilijan, jonka
teoksissa abstraktin taiteen aakkoset törmäävät scifi-elokuvien luomiin
utopioihin ja puhdistusainepakkausten värimaailmaan.
Kahdeksan kirkkain värein maalattua abstraktia veistosta ovat syntyneet
vähän samaan tapaan kuin uusplatonistinen arkkitehtuuri, tiettyjä
yksinkertaisia lukusuhteita noudattaen. Väritys ei ole maalarin silmän
tai mielikuvituksen varassa, vaan poimittu esimerkiksi työkalupakin tai
pesuainepaketin kyljestä. Valinta on ollut satunnainen, mutta lähtökohta
tarkasti määritelty: esineessä piti olla yksi musta, yksi valkoinen,
yksi harmaa ja yksi kirkas väri.
Tervetuloa näyttelyihin!
--
--
Museoavustaja Taija Perkiökangas
taija.perkiokangas at keravantaidemuseo.fi
09 294 8090
Keravan Taidemuseo
Klondyketalo, Kumitehtaankatu 5 F, 04260 Kerava
avoinna ti-su klo 12-18
Saviolle kätevästi K- ja N-junalla
Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta