[Nayttelyposti] Antti Matinlauri, Miika Nyyssönen ja Paul Nugent Keravan Taidemuseossa

Taija Perkiökangas taija.perkiokangas at keravantaidemuseo.fi
Ti 7.Huhti. 16:00:32 EEST 2009


ANTTI MATINLAURI: Pitkältä pätkältä pientareet mukana
MIIKA NYYSSÖNEN: Lauma
PAUL NUGENT: Remembrance / Muisto
1.4. - 31.5.2009

Keravan Taidemuseo
Avoinna ti-su 12-18
Liput 4 / 2 €, ke ilmaiseksi
Lisätiedot: www.keravataidemuseo.fi

Keravan Taidemuseon kevätohjelmisto tarjoaa kolme mielenkiintoista ja 
ajatuksia herättävää reittiä maalaustaiteeseen. Oppaina toimivat 
Taidemuseon ateljeetiloissa pitkään työskennellyt taidemaalari Antti 
Matinlauri, maalaustaiteen kielioppia tilaan ja virtuaalitodellisuuteen 
laajentava Miika Nyyssönen ja irlantilainen Paul Nugent, jonka 
intensiiviset maalaukset on nyt nähtävissä Suomessa ensimmäistä kertaa.

Maalaus on ehkä kaikista tutuin ja monille ihmisille läheisin 
taidemuoto, siitä kertoo sekin, että suurin osa suomalaisista 
taiteilijoista on saanut nimenomaan taidemaalarin koulutuksen. Olisi 
erehdys luulla, että maalaus käsitteenä olisi jotenkin yksiselitteinen. 
Mitään yhtä tai yhtenäistä maalauksen kielioppia ei ole olemassa, on 
vain erilaisia ja eriaikaisia maalaustaiteen murteita. Maalaus voi olla 
havainnon ja käden yhteispeliä, mutta yhtä hyvin se voi laajentua 
käsitteelliseksi tai tilalliseksi ajatteluksi. Oleellista on taiteilijan 
tapa käyttää välinettään.

Antti Matinlauri sanoo kuuluvansa viimeiseen klassisen 
taidemaalarikoulutuksen saaneeseen sukupolveen. Hän muokkaa muoto- ja 
henkilökuvan ikiaikaista genreä, mutta hänen maalaustensa edessä 
tunnistaa tämän ajan ihmisen, kaiken sen herkkyyden, haavoittuvuuden ja 
eksistentiaalisen repaleisuuden, joka on läsnä meidän jokapäiväisessä 
arjessamme. Mallin olemus tai karaktääri on ohjenuora ja ehdotus, jota 
seuraamalla teos löytää oman itsenäisyytensä, kasvaa muotokuvaksi tai 
vapaaksi henkilötutkielmaksi.

Ensimmäistä kertaa Suomessa töitään esittelevä irlantilaista Paul 
Nugentia ja tässä näyttelyssä abstrahoimisen tai ei-esittävyyden teemaan 
keskittyvä Miika Nyyssöstä voisi molempia luonnehtia käsitteellisiksi 
maalareiksi. Nugentin teosten mallina ovat olleet valokuvat ja 
negatiivit, joiden pintaan aika on jättänyt jälkensä. Maalaukset 
kertovat historiallisen tiedon, merkityksellisten paikkojen ja 
uskonnollisten symboleiden hiljaisesta rapautumisesta, muistoiksi 
muuttumisesta. Katolisella kirkolla on aina ollut suuri merkitys 
Irlannissa. Nugent käsitteleekin aikaa, katsomista ja muistia 
uskonnollisen kuvaston ja käytäntöjen kautta. Orpokodin seinien 
todistamat tapahtumat ovat hänen kuvallista maailmaansa niin kuin 
anglikaanisen ja katolisen kirjon välillä vuosien saatossa vallinnut 
poliittinen jännitekin. Nugentin maalaukset eivät kuitenkaan julista, 
vaan vaativat lähes meditatiivista hiljentymistä ja hidasta katsomista.

Ensikatsomalta Miika Nyyssösen installaatiot, maalaukset ja 
tietokoneavusteiset teokset vaikuttavat ilakoivan hauskoilta: värien, 
muotojen ja villien oivallusten leikiltä. Tarkempi perehtyminen 
paljastaa modernismin kielioppia tietoisesti murtavan taiteilijan, jonka 
teoksissa abstraktin taiteen aakkoset törmäävät scifi-elokuvien luomiin 
utopioihin ja puhdistusainepakkausten värimaailmaan.

Kahdeksan kirkkain värein maalattua abstraktia veistosta ovat syntyneet 
vähän samaan tapaan kuin uusplatonistinen arkkitehtuuri, tiettyjä 
yksinkertaisia lukusuhteita noudattaen. Väritys ei ole maalarin silmän 
tai mielikuvituksen varassa, vaan poimittu esimerkiksi työkalupakin tai 
pesuainepaketin kyljestä. Valinta on ollut satunnainen, mutta lähtökohta 
tarkasti määritelty: esineessä piti olla yksi musta, yksi valkoinen, 
yksi harmaa ja yksi kirkas väri.

Tervetuloa näyttelyihin!


-- 
--
Museoavustaja Taija Perkiökangas
taija.perkiokangas at keravantaidemuseo.fi
09 294 8090

Keravan Taidemuseo
Klondyketalo, Kumitehtaankatu 5 F, 04260 Kerava
avoinna ti-su klo 12-18
Saviolle kätevästi K- ja N-junalla





Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta