[Nayttelyposti] Industria avautui Vapriikissa

Poikajärvi Tähtitalvikki Tahtitalvikki.Poikajarvi at tampere.fi
Su 10.Helmi. 10:16:01 EET 2008


Industria
Václav Jirásekin valokuvia Vapriikissa 1.2.-4.5. 2008

Tšekkiläisen valokuvaajan Václav Jirásekin (s. 1965) Industria -näyttelyn teema ovat kuolevat tehtaat. Sana Industria tulee latinasta ja merkitsee energiaa, uutteruutta ja ahkeruutta. 

Noin viidessäkymmenessä laakafilmille otetussa värivalokuvassa Jirásek esittää tarinan metalliteollisuuden rappiosta, työn temppeleistä, jotka 1800-luvun teollisesta vallankumouksesta lähtien ovat symboloineet jatkuvaa liikettä eteenpäin. Nyt puoliksi sortuneet tehdashallit täynnä pöly- ja kuonakasojen keskellä kyyhöttäviä ruostuvia koneita kituvat lähellä kuolemaansa. Kommunismin ajan päättyminen merkitsi kuoliniskua myös suurille tehtaille. 

Václav Jirásekin kuvat ovat suuria, niiden ihmiset lähes luonnollisen kokoisia. Taidemaalarin koulutuksen saanut Jirásek käyttää hyväkseen klassisen maalaustaiteen perinnettä, teokset ovat dramaattisia ja vaikuttavia. Kuvilla on kaksi teemaa: teollinen ympäristö ja siellä toimivat, julman todellisuuden koettelemat ihmiset. Vain osittain toiminnassa olevien tehtaiden työolosuhteet eivät täytä nykyajan vaatimuksia.

- Jos katsotaan tarkasti teollista maailmaa, havaitaan aivan erityinen toiminnallisuuden estetiikka. Fysiikan lakien ja insinööritaidon vaatimusten määrittämät muodot ovat itse asiassa aidosti kauniita. Havaitsija joutuu hetkessä aaltopellin, emalimaalin, lankalasin ja naarmuisten seinien maltillisen voiman lumoihin. Vaikutelmaa tehostaa se äärimmäinen rasitus, johon nämä esineet joutuivat ja jonka seurauksena niiden ylle kertynyt patina tuntuu siirtävän ne melkeinpä pois tästä maailmasta. Minulla on usein ollut tunne, että tehtaat ovat eläviä olentoja, jotka toimivat niissä työskentelevien ihmisten tietoisuuden ulkopuolella. Vanhat rakennukset lomittautuvat uusiin, käyttämättömät putket ja johdot jätetään niille sijoilleen ja uusia versoo niiden päälle kuin liaaneja viidakossa, Václav Jirásek kertoo. 

Toinen osa näyttelyä tuo esiin tehtaissa työskentelevät ihmiset, jotka on ikuistettu 1920-luvun suoran valokuvauksen perinteen mukaan. Kuvat ovat lähes luonnollisen kokoisia.

- Olen yrittänyt tehdä totuudenmukaisia, manipuloimattomia muotokuvia voimakkaista persoonallisuuksista. Tänä virheettömien mainosmallien aikana halusin kuvata unohdettuja, julman todellisuuden koettelemia ihmisiä. Samalla tavoin kuin edellä puhuin muotoilusta työympäristöjä kuvaavien valokuvien kohdalla, näiden muotokuvien yhteydessä voisin puhua muodista. Risaisista haalareista tulee jotain kaunista, suojavarustuksista oudon arvoituksen kantajia, sanoo Václav Jirásek. 

Värivalokuvat on otettu 4x5 tuuman laakafilmikameralla. Ne eivät siis ole luonteeltaan klassisia, elämää dokumentoivia valokuvia, vaan noudattavat nykyaikaista uusnaturalistista kuvakieltä. Suuren kokonsa ansiota kuvat tarjoavat mielenkiintoisen mahdollisuuden tarkastella perinteistä teemaa uudessa valossa ja samalla laajentaa dokumentaarisen valokuvauksen kenttää. 

Industria-projekti toteutettiin vuosina 2004 ja 2005 useissa tehtaissa Tšekin tasavallassa. Eniten kuvia otettiin entisessä ČKD Blanskon (nykyisin ČKD Blansko strojírny, a. s. ja DSB EURO, a. s.) konepajassa, Poldi Kladnon terästehtaalla, Vítkovicen terästehtaiden alajaostossa, Třinecin terästehtaassa sekä OKD Karvinán ja Mittal Steel Ostravan tehtailla.

Näyttelyn on tuottanut Galerie Rudolfinum Prahasta ja sen kuraattori on Petr Nedoma.




Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta