[Nayttelyposti] Näyttely ilosta, surusta ja muista tunteista

Eeva-Liisa Taivassalo Eeva-Liisa.Taivassalo at museoliitto.fi
To 11.Maalis. 14:59:25 EET 2021

Minä tykkään nyt
Näyttely ilosta, surusta ja muista tunteista
Kymenlaakson museo, Merikeskus Vellamo, Kotka
12.3.-30.5.2021

Kyynelpulloon on säilötty sinistä surua ja pelkokäytävällä kiipeilee näkymättömiä ötököitä. Rinnassa läikähtää, kun pussauskopin seinästä löytyy hempeä halauskuva.

Minä tykkään nyt on moniaistinen ja elämyksellinen taideseikkailu, jossa sukelletaan tunteisiin turvallisesti ja mielikuvituksen voimalla. Se on värikylläinen maailma, jossa voi lueskella kirjavan ilon keskellä, tykätä täydellisillä treffeillä, punnita surun helminauhoja ja runoilla ihan itse!

Minä tykkään nyt perustuu Eppu Nuotion ja Liisa Kallion samannimiseen kirjaan, jossa on myös Anna Anttosen ja Kati Inkalan valmistamia sanataidetehtäviä. Kirjantekijänelikko vastasi myös näyttelyn käsikirjoituksesta ja luovasta suunnittelusta. Kaikkiaan työryhmässä oli mukana parikymmentä taiteilijaa ja tekijää.

– Minä tykkään nyt on taidemaailma, jota kukaan ei olisi voinut tehdä yksin. Kaikki alkoi lapsista, nuorista ja heidän ajatuksistaan. Kirja- ja näyttelyprosessin aluksi Eppu ohjasi työpajoja ja keräsi talteen 3–13-vuotiaiden ajatuksia eri tunteista. Pikkuhiljaa lasten ajatusten ympärille alkoi kasvaa Liisan kuvia, Epun runoja, meidän sanataidetehtäviämme sekä lopulta kokonainen tunteellinen taidemaailma, Anna Anttonen ja Kati Inkala kertovat.

Minä tykkään nyt -näyttelyn on tuottanut kulttuuritalo Valve, Oulu.

Lumotut sanat – lasten ja nuorten sanataideviikkojen taiteellisina johtajina toimivien Anttosen ja Inkalan työryhmä on aiemmin tuottanut elämykselliset näyttelyt Saareen (2010, Onnimanni-palkinto 2013) sekä Unikudelmia (2017), jotka molemmat ovat olleet esillä myös Merikeskus Vellamossa.

Mediakuvat:
Kuvat Ari Halonen
https://drive.google.com/file/d/1QzvbFhx2VMkAF4qDCeqfHdwa-NcreVPJ/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1e-B9NcqsiGkm0t5IkdqG_Q1Dve4729Ed/view?usp=sharing
https://drive.google.com/file/d/1tAu73nDk7n9yx0j38wyGrR9g9ARcoXfx/view?usp=sharing

Lisätietoja:
Lastenkulttuuripäällikkö Katri Tenetz, Oulun lastenkulttuurikeskus, katri.tenetz at ouka.fi<mailto:katri.tenetz at ouka.fi>,  044 703 7544
Amanuenssi Mirkka Kallio, Merikeskus Vellamo, Kymenlaakson museo,  mirkka.kallio at kotka.fi<mailto:mirkka.kallio at kotka.fi>, 040 530 7858

Merikeskus Vellamon museot ja museokauppa ovat avoinna toistaiseksi ti-su 10-17, ma suljettu. Museoiden kävijämäärää rajoitetaan siten, että kahden metrin turvaväli toteutuu. Suosittelemme vahvasti kasvomaskin käyttämistä. Hygieniasuosituksia ja turvavälejä noudattaen museovieraat ovat lämpimästi tervetulleita! Lisätietoja https://www.merikeskusvellamo.fi/merikeskus-vellamo-korona/

Merikeskus Vellamossa toimivat Suomen merimuseo, Kymenlaakson museo, Merivartiomuseo, Kotkan kulttuuri- ja tapahtumapalvelut, museokauppa Plootu ja ravintola Laakonki. Löydät meidät Kotkan Kantasatamasta.

Merikeskus Vellamo, Tornatorintie 99, 48100 Kotka
www.merikeskusvellamo.fi<http://www.merikeskusvellamo.fi>
www.vellamo-kanava.fi<http://www.vellamo-kanava.fi>
info at merikeskusvellamo.fi<mailto:info at merikeskusvellamo.fi>, 040 350 0497

…………………………………………
Marja Puukka
Tiedottaja ǀ Information Officer
Merikeskus Vellamo ǀ Maritime Centre Vellamo  ǀ Tornatorintie 99 C, 48100 Kotka, Finland
marja.puukka at merikeskusvellamo.fi<mailto:marja.puukka at merikeskusvellamo.fi>  ǀ + 358 40 350 0496
www.merikeskusvellamo.fi<http://www.merikeskusvellamo.fi/>

Kohtalona Ruotsinsalmi. Unohdetut tarinat nousevat pintaan.
www.kohtalonaruotsinsalmi.fi<http://www.kohtalonaruotsinsalmi.fi/>

Merimonsterit. 16.1.2022 asti.
Lasia kaikille - Karhula 1889–2009. 31.1.2022 asti.
Tahdon! Rakkauden tarinoita. 30.10.2022 asti.

Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta