[Nayttelyposti] Elämäni Suomessa -näyttely Helinä Rautavaaran museossa 25.10. asti

ilona.niinikangas at helinamuseo.fi ilona.niinikangas at helinamuseo.fi
To 8.Marras. 10:17:44 EEST 2020

Retkiä, ahomansikoita ja heijastuksia tulevaisuudesta
Oleskeluluvastaan epävarmat nuoret aikuiset valokuvasivat arkeaan

Helinä Rautavaaran museossa avautui 7. lokakuuta valokuvanäyttely
Elämäni Suomessa. Valokuvat ovat syntyneet työpajassa, johon osallistui
seitsemän eri puolilla Suomea asuvaa nuorta aikuista. Kuvaajat eivät
tunteneet aiemmin toisiaan ja ainoa heitä yhdistävä asia on
oleskeluluvan epävarmuus.

”Olen nauttinut valokuvaamisesta. Minusta tuntuu kuin muut kuuntelisivat
minua kuvieni kautta. Saan energiaa, kun ihmiset voivat nähdä
minkälaista elämäni on.” Redone, 26.

”Haluaisin opiskella merikapteeniksi. Teemme poikaystäväni kanssa retkiä
lähisaariin. Välillä pyydän häntä tökkäämään minua, että uskoisin tämän
olevan totta. Voin elää tällaista elämää, vaikka minulla ei ole
oleskelulupaa!” Rajaa, 36

Työpajaa ohjannut valokuvaaja Katja Tähjä on opiskellut Lontoossa
osallistavan valokuvauksen Photo Voice -menetelmää.

“Menetelmä rikkoo tekijyyden valta-asetelmaa. Osallistujat valitsevat
itse, mikä on tärkeää ja minkälaisia representaatioita he haluavat
tuottaa”, sanoo Tähjä.

Työpajan osallistujista ainoastaan yhdellä on pysyvä oleskelulupa.
Muutamalla on väliaikainen lupa, osa odottaa edelleen ratkaisua
hakemukseensa. Ryhmässä on myös paperittomia ihmisiä.

”Oleskeluluvan saamista on viime vuosina merkittävästi vaikeutettu.
Luvan odottaminen pysäyttää ihmisen elämän pitkäksi aikaa ja aiheuttaa
monenlaista epävarmuutta ja stressiä”, Tähjä sanoo.

Työpajassa syntyneet kuvat ovat osa Helinä Rautavaaran museon
tämänvuotista päänäyttelyä. Lähteneet-näyttely pohtii, millaista on
lähteä ja saapua perille Eurooppaan sellaisella passilla, jolla viisumia
on lähes mahdoton saada.

”Samaan aikaan kun Suomessa ollaan huolissaan kutistuvasta syntyvyydestä
ja eläköitymisestä aiheutuvasta työvoiman vähentymisestä, lähellämme on
ihmisiä, jotka haluaisivat juurtua uuteen kotimaahan, löytää työpaikan,
perustaa perheen ja jatkaa harrastuksiaan. Kun suomalainen nuori lähtee
maailmalle, häntä kannustetaan tutustumaan uusiin tapoihin, ihmisiin ja
kieliin. Ulkomailla asuminen on ansioluettelossa plussa. Miksi
lähteminen näyttäytyy arveluttavalta, kun lähtijä on kotoisin muualta
kuin länsimaista”, näyttelyn tehnyt työryhmä kysyy.

Viisumin saaminen tietyistä maista on vaikeaa, lähes mahdotonta. Mutta
jos laillista väylää ei ole, ihmiset liikkuvat ilman viisumia.
Rajavalvonnasta on tullut suurta bisnestä, josta rahat käärii uutta
valvontatekniikkaa kehittelevä aseteollisuus sekä salakuljettajat.

Lähteneet-näyttelyn on toteuttanut palkittu työryhmä: valokuvaajat Anna
Autio ja Katja Tähjä, graafiset suunnittelijat Anne-Mari Ahonen ja
Anna-Mari Tenhunen sekä toimittajat Taina Tervonen ja Kaisa Viitanen.
Elämää Suomessa -työpaja on tehty yhteistyössä datavetoista kulttuuria
ja sen haavoittuvuutta tutkivan IDA-hankkeen kanssa. Työpajaa on tukenut
Taike.

Lähteneet-näyttely jatkuu 25. lokakuuta 2020 saakka.

Yhteystiedot:
Museonjohtaja Ilona Niinikangas, ilona.niinikangas at helinamuseo.fi,  p.
0468511815
Valokuvaaja Katja Tähjä, ktahja at gmail.com, p. 0503604331

Helinä Rautavaaran museo
Entressen kauppakeskus
Siltakatu 11
02770 Espoo
http://www.helinamuseo.fi

Museoon on vapaa pääsy. Tervetuloa!

Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta