[Nayttelyposti] Tuomas Korkalon näyttely avaa Kemin taidemuseon syyskauden

Tanja Kavasvuo tanja.kavasvuo at kemi.fi
Ke 18.Syys. 13:38:04 EEST 2019

Kemin taidemuseossa on avautunut 13.9.2019 rovaniemeläistaiteilija Tuomas
Korkalon laaja yksityisnäyttely: ZAUM. Näyttely on avoinna 10.11.2019
saakka.

Näin taiteilija kertoo työstään ja näyttelystään:

"Viime aikoina olen tutustunut Venäjän avantgarde-ajan maalauksiin ja
veistoksiin, joista olen valinnut teosteni lähtökohdaksi itseäni eniten
liikuttaneita taiteilijoita ja yksittäisiä teoksia. Abstraktissa ja
minimalistisessa taiteessa minua kiinnostaa sen pelkistetty luonne.
Perusmuotoja varioimalla ja sommittelemalla voi saada aikaan aina uusia
liikkeen ja jännitteen vaikutelmia.

Petrogradissa (nyk. Pietari) Nadezda Dobyzinan taidesalongissa vuosien
1915-1916 vaihteessa Viimeisessä futurististen maalausten näyttelyssä
0,10 Kazimir Malevitš ripusti Mustan neliönsä ikonimaisesti
galleriatilan nurkkaan. Tämä näyttely on ollut lähtökohtana viimeaikaiselle
työskentelylleni.

Olen Rovaniemellä asuva ja työskentelevä kuvataiteilija. Valmistuin
kuvataiteilijaksi Imatran taidekoulusta vuonna 2008. Käytän taiteessani
monia eri medioita piirtämisestä ja maalauksesta installaatioihin ja
ympäristötaiteen menetelmiin. Pohdin taiteessani usein värin ja valon
ominaisuuksia tilassa, sekä kuvataiteen teorian matemaattisia
lainalaisuuksia suhteessa taiteen kaoottiseen maailmaan.

Oppiminen, matkustaminen ja vuorovaikutus on työskentelyssäni tärkeää.
Olen osallistunut yksityis- ja ryhmänäyttelyihin Suomessa ja ulkomailla
vuodesta 2000 alkaen.
Teoksiani löytyy muun muassa Jenny ja Antti Wihurin säätiön kokoelmasta
Rovaniemen taidemuseolta, Aineen taidemuseolta, Pärnun nykytaiteen museon
kokoelmista sekä Karjalan tasavallan taidemuseolta Petroskoista. Olen
Taidemaalariliiton ja Lapin taiteilijaseuran jäsen.

Näyttelyn nimi Zaum on peräisin venäläisestä avantgardekirjallisuudesta,
jossa se tarkoitti runoilijan absoluuttista vapautta. Zaum muodostuu
venäjän sanoista za, yli, ja um, mieli, se siis merkitsee järjentakaista
sanaa ja kieltä. Zaumissa ei ole sääntöjä ja se on vapaa merkitsemään mitä
vain."

Lisätietoja näyttelystä:

Tanja Kavasvuo, intendentti, Kemin taidemuseo tanja.kavasvuo at kemi.fi +358

Tuomas Korkalo, taiteilija, tuomas.korkalo at gmail.com +358 44 5358744

--
Tanja Kavasvuo
Intendentti

+358403576991
tanja.kavasvuo at kemi.fi

Kemin kaupunki
Kemin taidemuseo/Kemi Art Museum
Marina Takalon katu 3
FIN-94100 Kemi

Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta