[Nayttelyposti] Näyttelytiedote Arkkitehtuurimuseosta

Eeva-Liisa Taivassalo Eeva-Liisa.Taivassalo at museoliitto.fi
Ti 11.Kesä. 10:50:49 EEST 2019


ERIC ADLERCREUTZ: ARKKITEHDIN KYNÄ KOHTAA PAPERIN

Arkkitehtuurimuseon pienessä näyttelysalissa 13.6.2019–8.9.2019

Yleisölle avoimet avajaiset Helsinki-päivänä 12.6.2019 kello 18. Näyttelyn avaa arkkitehti ja kansanedustaja Anders Adlercreutz. Sen jälkeen kuullaan tekniikan tohtori Juhana Heikasen luento ”arkkitehdit Italiassa”. Lämpimästi tervetuloa!

-

Arkkitehtuurimuseon kesänäyttely kertoo Eric Adlercreutzin monipuolisesta urasta arkkitehtina ja näyttää, miten suuri rooli piirtämisellä on ollut arkkitehdin työssä. Näyttely esittelee Adlercreutzin piirustuksia vuosilta 1950–2018 ja kutsuu katsojan jakamaan kokemuksen piirtämisen riemusta.


"Käsillä oleva näyttely ei ole arkkitehtuurinäyttely sanan tavanomaisessa merkityksessä. Se kertoo pikemminkin piirtämisen ilosta, joka on olennainen syy ammattini sisällölliseen rikkauteen. Näyttely pyrkii antamaan kuvan siitä, mitä kaikkia muotoja tuo sisältö on ottanut. Mukana on myös töitä opiskeluvuosilta ja vieläkin varhaisemmalta ajalta, kun arkkitehdin ammatti oli vain yksi vaihtoehto tulevaisuudelle. Ei liene yllätys, että arkkitehdin työ on myös innoittanut minua abstraktimpaan sommitteluun värikynien ja akryylivärin avulla."

– Eric Adlercreutz –

-

Piirtäminen on intohimo, joka on seurannut Adlercreutzia läpi elämän. Piirtäminen ei ole vain tekninen suoritus vaan itsessään ajattelua: aivojen ja käden yhteistyötä. Vaikka arkkitehdin työkaluiksi ovat nykyisin vakiintuneet CAD- ja piirustusohjelmat, käsin piirtäminen on arkkitehdille edelleen keskeinen ajattelun väline.

Näyttely on jaettu kuuteen osioon, jotka esittelevät Adlercreutzin piirtämisen eri puolia. Ensimmäinen osio on omistettu varhaisille ihmis- ja eläinaiheisille piirustuksille. Toinen osio esittelee matkoilla syntyneitä piirustuksia. Erityisen tärkeässä roolissa ovat Italiassa tehdyt teokset. Adlercreutz innostui Italiasta työskennellessään Alvar Aallon toimistossa kuuden vuoden ajan. Italiassa on mahdollista tutustua sekä tunnustettuihin mestariteoksiin että vähemmän tunnettuun rakentamiseen. Pikkukaupunkien Architettura minore on inspiroinut lukuisia Italiassa ja muissa Välimeren maissa matkustelleita arkkitehtisukupolvia.

Kolmas osio esittelee kilpailuehdotuksia ja niiden perspektiiviluonnoksia. Adlercreutzia kiinnostaa perspektiiviluonnoksissa uudisrakennuksen vuorovaikutus olemassa olevan ympäristön kanssa. Kilpailuehdotuksilla on myös merkittävä rooli siinä, millaiseksi tulevien vuosien työskentely muodostuu. Näyttely esittelee Kamppi-Töölönlahti alueen aatekilpailun vuodelta 1986, Eduskuntatalon laajennuksen kaksivaiheisen kilpailun vuodelta 1999. Lisäksi esillä on suunnitelmia Helsingin Kivikon palvelukeskuksen kutsukilpailuun (1992), Lehtovuoren pientaloalueen tontinluovutuskilpailuun (2002) ja Viikinmäen asuinkorttelin tontinluovutuskilpailuun (2006).

Näyttelyn neljäs osio on nimeltään "luonnoksesta ehdotukseen". Se seuraa valittujen töiden kehittymistä ensimmäisistä luonnoksista lopullisiksi ehdotuksiksi. Eri vaiheen versioita tarkastelemalla hahmottaa hyvin, mitä piirtämällä ajatteleminen on. Näyttely viittaa tutkimustuloksiin, jotka osoittavat käden harjoittamisen harjoittavan aivoja. Asioiden ajattelemiselle piirtämällä on olemassa pitkä perinne, johon liittyvät esimerkiksi Grand Tour -matkat. 1700-luvulta peräisin olevan Grand Tour -ajatuksen mukaan jokaisen tuli matkustaa nähdäkseen länsimaisen kulttuurin keskeiset muistomerkit omin silmin.

Näyttelyn viides osio nostaa esille eri tekniikoin piirrettyjä arkkitehtuuripiirustuksia vaihtelevissa mittakaavoissa. Esillä ovat mm. Suomen Varsovan suurlähetystö (1971) ja Töölönlahden vaihtoehtosuunnitelma, Kansalaistori.
Kuudennessa osiossa tarkastellaan arkkitehtuuriin liittyvien tilakokemusten ja piirtämisen myötä syntyneitä abstrakteja akryylimaalauksia ja luonnospaperille tehtyjä värikynäpiirroksia. Teoksissa näkyy hyvin se, miten piirtäminen vie ajattelua uusiin suuntiin. Luonnospaperi on materiaali, joka toimii työpiirrosten ohella myös vapaan taiteen alueeseen kuuluvissa piirustuksissa.

Näyttelyssä katsoja voi jakaa kokemuksen Eric Adlercreutzin piirtämisen riemusta, joka vie tekijänsä uusiin ja ihmeellisiin todellisuuksiin.

Näyttelyn on kuratoinut FT Juha-Heikki Tihinen. Näyttelyn ovat tuottaneet Pro Artibus -säätiö ja Arkkitehtuurimuseo. Se on jatkoa syksyllä 2018 Tammisaaren Galleria Elverketissä nähdylle kokonaisuudelle. Vuoden 2019 lopussa näyttely jatkaa Alvar Aalto -museoon Jyväskylään.


KIRJA: ERIC ADLERCREUTZ: ARKKITEHDIN KYNÄ KOHTAA PAPERIN

Avajaisten yhteydessä julkaistaan Eric Adlercreutzin piirustuksia ja piirtämisen merkitystä arkkitehtuurissa käsittelevä kirja.

Tekijä: arkkitehti Eric Adlercreutz
Artikkelit: professori Juhani Pallasmaa, ja FT Juha-Heikki Tihinen
Julkaisija: Arkkitehtuurimuseo
Kustantaja: Rakennustieto Oy
Julkaistu: 2019
Sivumäärä: 143
ISBN: 978-952-267-306-0


LISÄTIEDOT

Ilona Hildén, tiedottaja
Arkkitehtuurimuseo
ilona.hilden at mfa.fi<mailto:ilona.hilden at mfa.fi>
+358 45 7731 0468


viestin välitti
Eeva-Liisa Taivassalo


Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta