[Nayttelyposti] Reetta Tiaisen valokuvanäyttely Kotini Karjalassa Kuopion museossa 16.3-24.8.2018

Pekkarinen Heta heta.pekkarinen at kuopio.fi
To 8.Maalis. 11:58:24 EET 2018

Kotini Karjalassa - valokuvanäyttely
16.3. - 24.8.2018 4. krs

Karjalalaisista tarpeista minut tehtiin, mutta kasvoin savolaiseen multaan. Maailman tuulissa omat juureni ovat alkaneet kiinnostaa enemmän ja enemmän. Ilman juuria, ei voi kasvaa lehtiä. Ilman mennyttä ei ole tulevaa. Kolmannen sukupolven siirtokarjalaisena en koskaan oppinut tuntemaan isovanhempieni kotiseutua, runojen kaunista Karjalaa. Kaipaus, sitä minä tunnen.

Kotini Karjalassa kertoo tutkimusmatkastani luovutetun Karjalan alueelle Salmin kuntaan, omien isovanhempieni kotikonnuille. Se on minun henkilökohtainen tarinani juurieni löytämisestä ja menetetyn kohtaamisesta ensimmäistä kertaa. Kaikki ne tunteet, unohdetut paikat, rappio ja hävitys, suru ja melankolia, kaipaus nousevat pintaan. Millainen on kotini Karjalassa ja mitä se todella minulle merkitsee?

Reetta Tiainen on Siilinjärvellä syntynyt ja kasvanut nuori valokuvataiteilija. Hänen karjalaiset juurensa löytyvät Impilahdelta ja näissäkin teoksissa näkyvästä Salmista. Tiainen on valmistunut Pietarsaaresta ruotsinkielisestä Yrkeshögskolan Noviasta Medianomiksi valokuvauksen suuntautumisvaihtoehdolla keväällä 2017.

Lisätietoja:

Taiteilija Reetta Tiainen
Puh: 040 5949241
Sähköposti: reetta.tiainen at hotmail.fi

Merja Heiskanen
museonjohtaja
Kuopion kulttuurihistoriallinen museo
Puh: 0447182611
Sähköposti: merja.helena.heiskanen at kuopio.fi

- -
Heta Pekkarinen
Näyttelymestari
Kuopion kaupunki / Kuopion kulttuurihistoriallinen museo
Kirkkokatu 22, 70100 Kuopio
044 718 2604, heta.pekkarinen(at)kuopio.fi
www.kuopio.fi

Hyvän elämän pääkaupunki
Terveyttä, elinvoimaa ja arjen rikkautta

Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta