[Nayttelyposti] Uusi näyttely: Minä en ole minä −Tunnettuja ja unohdettuja muotokuvia

Eija Pekkanen Eija.Pekkanen at siff.fi
To 8.Kesä. 13:16:32 EEST 2017

Minä en ole minä −Tunnettuja ja unohdettuja muotokuvia
8.6.–31.12.2017 Sinebrychoffin taidemuseo

Miksi muotokuvia tehdään? Vallan pönkittämiseksi, historiaan ikuistamiseksi vai rakkaudesta läheisiin?
Näyttelyn lähestymistapa poikkeaa totutusta. Siinä käsitellään muotokuvataidetta teemojen, kuten vallan, identiteetin, muistaminen ja muiston vaalimisen, kautta. Edustettuna on muotokuvamaalauksen koko kirjo lähtien mahtavista hallitsijamuotokuvista ja virallisista edustusmuotokuvista intiimeihin perhemuotokuviin ja taiteilijoiden omakuviin asti. Oman sijansa ovat saaneet myös muotokuvat ihmisistä, joiden henkilöllisyys on aikojen kuluessa unohtunut ja muotokuvat, jotka ovat muusta syystä jääneet unohduksiin.
Mukana on myös harvinaisia teoksia, jotka saadaan nyt ensi kertaa suuren yleisön nähtävillä. Esimerkkinä Lorenz Pasch nuoremman (1733–1805) maalaama Vaasan hovioikeuden perustajan, kuningas Kustaa III:n muotokuva (1783).  Lisäksi näyttelyyn sisältyy kolme erikoisnostoa, joissa esitellään valittuja teoksia rajoitetun ajan. Ensimmäinen nosto on rakennettu Urho Kekkosen ympärille, toisena on taiteilija Rafael Wardin maalaama presidentti Tarja Halosen muotokuva, ja kolmannessa nostossa esitellään Eero Järnefeltin maalaamat muotokuvat Carl Gustaf Mannerheimista ja P. E. Svinhufvudista.
Minä en ole minä – Tunnettuja ja unohdettuja muotokuvia -näyttely on esillä Sinebrychoffin taidemuseossa 8.6.–31.12.2017. Näyttely on osa Suomi 100 -ohjelmaa.

Näyttelyssä vaihtuvat teoskokonaisuudet:

8.6.–3.9.2017: Ilja Glazunov: Urho Kekkonen (1973), Kimmo Pyykkö: UKK:n omakuvia ja Urho Kekkosen Omakuva (1975)

5.9.–29.10.2017: Rafael Wardi: Presidentti Tarja Halonen

31.10.–31.12.2017: Eero Järnefelt: Carl Gustaf Mannerheim ja P. E. Svinhufvud (1933)

Näyttelyjulkaisu:

Minä en ole minä – Tunnettuja ja unohdettuja muotokuvia

Toim. Reetta Kuojärvi-Närhi ja Kirsi Eskelinen

Julkaisun kirjoittajat ovat kansainvälisiä ja kotimaisia oman alansa asiantuntijoita. Julkaisun artikkelit ja vapaamuotoiset esseet käsittelevät näyttelyn teemoja ja tuovat muotokuviin totutusta poikkeavan tulokulman. Esimerkiksi presidentti Tarja Halonen valottaa kokemuksiaan taiteilijan mallina olosta ja taiteilija Riikka Lenkkeri kertoo millainen prosessi muotokuvan maalaaminen on taiteilijan näkökulmasta.

Näyttelyyn liittyvät luennot ja tapahtumat http://www.sinebrychoffintaidemuseo.fi/tapahtumat/

Lisätietoja näyttelystä: Museonjohtaja Kirsi Eskelinen, p. 0294 500 490, Kirsi.Eskelinen at siff.fi<mailto:Kirsi.Eskelinen at siff.fi>

Pääsymaksu: 12 / 10 €, alle 18-v. ilmaiseksi. Meillä käy museokortti.
Opastukset: suomeksi lauantaisin klo 14, ruotsiksi kuukauden ensimmäinen lauantai klo 13
Opastilaukset: ma-pe klo 9–15 p. 0294 500 500, varaukset at kansallisgalleria.fi<mailto:varaukset at kansallisgalleria.fi>

Museo on avoinna: ti, to, pe 11−18, ke 11−20, la, su 10−17, ma suljettu
Yhteystiedot: Sinebrychoffin taidemuseo, Bulevardi 40, 00120 Helsinki, p. 0294 500 460, www.siff.fi<http://www.siff.fi>

Eija Pekkanen
markkinointisuunnittelija
Sinebrychoffin taidemuseo
Kansallisgalleria
Bulevardi 40, FI‐00120 Helsinki
0294 500 462 / 040 590 8807

Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta