[Nayttelyposti] Päämajamuseon uusi näyttely avautuu 2.5.2017

Pesari Riina Riina.Pesari at mikkeli.fi
La Apr 29 14:45:23 EEST 2017

PÄÄMAJAMUSEO

Jos se olisin ollut minä 2.5. - 31.12.2017

Päämajakaupunki Mikkeliin on suunnitteilla uusi Sodan ja rauhan keskus Muisti. Keskus tulee olemaan kansallisesti ja kansainvälisesti merkittävä tietokeskus ja verkkopalvelu, jossa käsitellään suomalaisten kokemuksia sodassa. Päämajamuseon vuoden 2017 näyttely antaa esimakua tulevan keskuksen vuorovaikutteisista näyttelyistä. Jos se olisin ollut minä – näyttely tuo sodan kokemuksen lähelle lasten, naisten ja lasten kertomana, kirjeiden ja taideteosten avulla.

Jos se olisin ollut minä –näyttelystä löydät sodan kokeneiden henkilöiden, muun muassa sotilaspojan, saamelaistytön, hevosmiehen, lotan, desantin ja ylipäällikön omat kertomukset omasta sodastaan sekä millaista kirjeenvaihtoa käytiin dramaattisina sodan hetkinä – esimerkiksi talvi-sodan syttymisen ja päättymisen aikaan.

”Sodan ja rauhan keskus Muistia suunnittelevassa hankkeessamme toisena osiona oli toteuttaa esimerkkejä keskuksen tulevista näyttelyistä. Vuorovaikutteiset, digitaalisuutta hyväksi käyttävät näyttelyosiot, kuvan ja äänen yhdistäminen luovat mahdollisuuden syvempään kokemukseen, ymmärrykseen ihmisestä sodan hetkinä”, toteaa hankkeen projektipäällikkö Pia Puntanen.

Näyttelyn digitaaliset elementit on tuottanut OiOi. Muisti-hankkeella on ollut yritykselle merkittävä kehityssysäys. ”On ollut erittäin mielenkiintoista olla alusta lähtien mukana kohteiden konseptoinnissa ja luomassa Sodan ja rauhan keskus Muistin identiteettiä”, sanoo OiOi:n toimitusjohtaja Sami Kämppi. ”Näissä näyttelykohteissa teknologia on valjastettu tarinan kerrontaan, se on pystytty häivyttämään taka-alalle eikä ole pääasia,” Kämppi jatkaa.

”Päämajamuseon uusi näyttely on ollut näyttelytuotannon näkökulmasta todella inspiroiva ja mukavan haasteellinen. Näyttelyyn tuotetut multimediat ovat vaatineet lukemattomia työtunteja historiantutkimusta ja yhteistyötä useiden eri ammattialojen osaajien kanssa. Historian tutkijan lisäksi tällaisten kokonaisuuksien toteuttamiseen tarvitaan graafikkoa, koodaajaa, ääninäyttelijöitä, editoijia, kielenkääntäjiä jne. Mielenkiintoista on ollut yhdistää sotahistoria, digitaalisuus ja taide. Näyttelyssä esillä olevat Hanneriina Moisseisen sarjakuvapiirrokset (Kannas 2016) ja piirrosanimaatio (Syntymäpäivä 2014) herättävät uudella tavalla ajatuksia sodasta ja pakolaisuudesta”, kertoo Päämajamuseon amanuenssi ja Sodan ja rauhan keskus Muistin näyttelyasiantuntija Olli-Pekka Leskinen.

Jos se olisin ollut minä -näyttelyn kaikille avoimia avajaisia vietetään 2.5.2017
Klo 12-17 ilmainen sisäänpääsy Päämajamuseoon ja Viestikeskus Lokkiin.
Päivän aikana käynnissä Päämajakaupunkiopas kilpailu!

Avajaispäivän opastetut kierrokset:
Naisten sota klo 12 ja 14 (Lähtö Rautatieasemalta)
Tulikäskyjä ja toteutuksia klo 13 ja 15 (Lähtö Päämajamuseolta)
Liput opastuksille Päämajamuseosta ennakkoon (28.-30.4., 2.5.) 6 € / henkilö (max. 20 henkilöä / kierros.)

Jos se olisin ollut minä Päämajamuseossa 2.5. - 31.12.2017.

Päämajamuseo
Päämajankuja 1–3
50100 Mikkeli

Päämajamuseo on avoinna:
2.5.-31.8. Päivittäin 10-17
1.9.-30.4. pe-su 10-17

http://www.mikkeli.fi/museot/paamajamuseo
https://www.facebook.com/paamajamuseo/

Lisätietoja:
Olli-Pekka Leskinen
olli-pekka.leskinen at mikkeli.fi<mailto:olli-pekka.leskinen at mikkeli.fi>
puh. +358 440 361 610

Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta