[Nayttelyposti] DYSTOTAL 07.02. – 25.05.2014 2014 PORIN TAIDEMUSEOSSA

Hovi-Assad Pia pia.hovi-assad at pori.fi
To 23.Tammi. 08:39:01 EET 2014


PORIN TAIDEMUSEO

DYSTOTAL 07.02. – 25.05.2014 2014 Halli, Siipi

TOBIAS ABEL, JUSTIN ANDREWS, LARS BREUER, RALF BRÖG, JULIA BÜNNAGEL, FRAUKE
DANNERT, SEBASTIAN FREYTAG, TERRY HAGGERTY, JULIO HERRERA, UKRI MERIKANTO,
GUIDO MÜNCH, JÖRG NITTENWILM, SEBASTIAN RIEMER, DIDIER RITTENER, CHRISTIAN
ROBERT-TISSOT, PIETRO SANGUINETI, JAN SCHARRELMANN, PHILLIP SCHULZE,
MICHAL ṦKODA, JOHN TREMBLAY, MIRKO TSCHAUNER

Kuraattori: Konsortium

Luento: Keskiviikkona 05.02.2014 kello 18.30 “Afterlife – The Revision of Utopian Konsortium”
Mediatilaisuus: Torstaina 06.02.2014 kello 11.00
Kuraattori- ja taiteilijapuheenvuorot: Perjantaina 07.02.2014 kello 12.00, vapaa pääsy
Näyttelyn avajaiset: Perjantaina 07.02.2014 kello 18.00
Dystotal-näyttely asettuu utopioiden ja dystopioiden väliseen dialektiseen vuoropuheluun.
Toisaalta se analysoi mininalismin ja konseptualismin edustamaa etuoikeutetun radikalismin
modernistista kieltä, toisaalta se tutkii ilmiön kääntöpuolta ja epäonnistumista.
Viimeisten vuosien radikaali modernisuus toimi sittemmin monien taiteilijapositioiden lähtökohtana ja
viitekehyksenä. Juuri tässä kontekstissa abstrakti taide ja formalismi muodostuivat hyväksyttäviksi.
Dystotal-näyttely osoittaa abstraktin modernismin yhteydet nykyaikaisiin versiointeihin,
uudelleentulkintoihin ja lainauksiin. Ajatus toistosta tietoisena taiteellisen toiminnan muotona on
keskiössä. Taiteilijasta tulee mahdollisesti rauhaton sielu ja klooni. Rauhattoman sielun logiikan
mukaisesti hän paljastaa todellisuuden tukahdutetun puolen.

Utooppisen ja visionäärisen modernismin lisäksi Dystotal pohtii sen kielteistä luonnetta. Tarkasteltaessa
modernin taiteen kehitystä 1900-luvulla on selvää, että ”muotokielen” dialektisuuteen on syytä suhtautua
vakavasti. Dystotal-näyttelyssä katsoja joutuu ristiriitaiselle alueelle tiettyjen muotojen maailman ja sen
vaihtoehdon tai vastamaailman välille. Molemmat todellisuudet taipuvat, molemmat pysähtyvät arkadisen
ja dionyysisen järjestelmän väliseen pysyvään ristiriitaan, valistuksen ja tuhon väliin. Taiteen
esillepanossa fiktio ja historia ovat molemmat samalla tasolla.

Näyttely on suunniteltu synnyttämään kokonaistunnelma. Useimmat valitut taiteilijat työskentelevät
tietoisesti historiallisten positioiden edelleenkehittämiseksi – he jatkojalostavat abstraktin taiteen ja
konkretismin perintöä. Kaikki taiteen ilmaisuvälineet ja kaikki teokset asettuvat toisiinsa nähden
rikastuttavasti rinnakkain. Nämä kontrastit luovat katsojan ympärille dramaturgian, joka rikkoo
vakiintuneita käsityksiä ja käsitteitä – vierekkäisten teosten välillä saattaa vallita looginen yhteys, mutta
samalla ne myös rikkovat sen. Siten näyttelyä ei ole suunniteltu dialektiseksi. Aiemmalla taiteella ei voida
perustella myöhempiä käsityksiä, eikä muodollinen samankaltaisuus ole merkki samaan kategoriaan
kuulumisesta. Dystotal-näyttelyn dramaturgia perustuu abstraktiin ja konkreettiseen taiteeseen
elinympäristönä pyrkimättä kuitenkaan kumoamaan yksittäisten teosten absoluuttisuutta. Argos ja
olympolainen kilpailu pakottavat teokset tukemaan toinen toistaan.

Dystotal on esillä Ludwig Forum für Internationale Kunst -museossa Aachenissa vuonna 2015.

Konsortium perustettiin vuonna 2004, taiteilijoiden tutustuttuaan toisiinsa Düsseldorfin
taideakatemiassa. Ryhmä tuli tunnetuksi näyttelyistä, joite se järjesti projektitilassaan tähän aikaan
vielä epämuodikkaalla Düsseldorfin itäpuolella. Tila päätettiin sulkea 75 järjestetyn näyttelyn jälkeen.
Konsortium on myös organisoinut näyttelyitä Sydney College of the Artsissa (2009), yhteisnäyttelyn
Düsseldorfin Taidehallissa sekä Kunst im Tunnel -projektin (2007).

Lisätietoja:
Porin taidemuseo, Eteläranta, 28100 Pori, puh. 02-621 1080 /1081 www.poriartmuseum.fi
Näyttelyamanuenssi Pia Hovi-Assad, puh. 044-7011089 pia.hovi-assad at pori.fi