[Nayttelyposti] Taidehistoriallinen barokki-luento syventää Kuutti Lavosen taiteen kokemista Jyväskylän taidemuseossa
Lokka Leena
leena.lokka at jkl.fi
Ke 27.Elo. 13:54:51 EEST 2014
Barokki-luento syventää Kuutti Lavosen taiteen kokemista Jyväskylän taidemuseossa (Kauppakatu 23) pe 29.8. klo 16.30-18
Marja-Liisa Rajaniemi käsittelee puolentoista tunnin taidehistoriallisessa luennossaan kuvataiteen uudistumista ja barokin syntyä 1500- ja 1600-luvun vaihteen Italiassa. Barokin taiteellisia uudistajia olivat maalarit Caravaggio, Artemisia Gentileschi sekä kuvanveistäjä Gianlorenzo Bernini. Taiteilijoiden teokset tunnetaan jännittävistä näkökulmista, taidokkaasta materiaalitunnun jäljittelystä, valon ja varjon luomasta tehovaikutelmasta sekä aiheiden dramaattisesta esitystavasta. Kuvataiteen aiheiksi valittiin perinteisiä antiikin mytologian ja kristillisen ikonografian teemoja, mutta katsoja rakennettiin yhä taidokkaammin osaksi kuvan kertovaa maailmaa sommittelun, katseen ja erilaisten aistikokemusten avulla.
7.9. saakka Jyväskylän taidemuseossa esillä olevaan Kuutti Lavosen Amanda ja Lavinia -näyttelyyn liittyvässä julkaisussa KUUTTI LAVONEN Piirretyt vuodet Jukka Partanen ja Hannu Castrén avaavat Kuutti Lavosen läheistä suhdetta barokin taiteeseen.
"Lavonen tuntee hengenheimolaisuutta renessanssiajan ja barokin taiteeseen. Erona on vain se, että kun 1400-luvun Italiassa todellisen eurooppalaisen sivistyksen pohja löydettiin antiikista, Lavonen löysi omansa renessanssin kuvataiteesta ja ajan humanistisista ihanteista sekä erityisesti barokin passiosta. ... Lavosen lähestymistapa taiteen tekemiseen on aina ollut tutkimuksellinen, niinpä hän on parhaillaan suorittamassa taiteen tohtorin tutkintoa Lapin yliopistoon aiheenaan 1600-luvun alkupuolella elänyt barokkimaalari Bernardo Cavallino", kirjoittaa Jukka Partanen.
"Ennen kaikkea barokin ajan taide vaikuttaa inspiroivasti hänen taiteeseensa yhä edelleen. Tunteiden sukupuuton aikakautena hän hakee aitojen ja syvien tunteiden lähdettä erityisesti barokin kuvataiteesta. Ylimaallinen rakkaus ja hurmos, hylätyksi tuleminen, kärsimys, uskonnollinen tunne ja sensuaalisuus ovat kuolematietoisuuteen sulautuneena hänen taiteensa henkistynyttä sisältöä. Taiteilija haluaakin korvata esteettisen elämyksen vapahtavan transsendenssin käsitteellä. Kuutti Lavonen sanoo olevansa agnostikko, mutta taiteeseen hän uskoo. Renessanssin täydellisyys ei niinkään kiinnosta häntä. Barokki taas ilmaisee ihmisen inhimillisen keskeneräisyyden, jota myös Lavonen sanoo ilmentävänsä jokaisessa teoksessaan: taiteilija voi tyytyä siihen, ettei hän pystynyt vielä ratkaisemaan kaikkea haluamaansa, mutta ehkäpä jo seuraavassa teoksessaan hän on lähempänä lopullista vastausta," kirjoittaa Hannu Castrén.
Lisätietoja
Leena, Lokka, Jyväskylän taidemuseo, puh. 050 542 0527
Ystävällisin terveisin
Leena Lokka
kuraattori
Jyväskylän taidemuseo
PL 165, 40101 Jyväskylä
puh. 050 542 0527
leena.lokka at jkl.fi<mailto:leena.lokka at jkl.fi>
www.jyvaskyla.fi/taidemuseo<http://www.jyvaskyla.fi/taidemuseo>
Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta