[Nayttelyposti] Kyllä on ei. Kerttu Horila ja Aimo Lautala Järvenpään taidemuseon vieraina

Ravea Tuomas tuomas.ravea at jarvenpaa.fi
Pe 26.Marras. 09:33:24 EEST 2012

Kyllä on ei. Kerttu Horila ja Aimo Lautala taidemuseon vieraina
Järvenpään taidemuseo 12.10 - 16.12.2012

"Minä todella pidän ihmisten kuvaamisesta. Kun saan uuden veistoksen valmiiksi, on kuin olisin synnyttänyt uuden ihmisen."
Kerttu Horila (s. 1946) on tullut tunnetuksi suurikokoisista, usein naista esittävistä keramiikkaveistoksistaan. Materiaalistaan savesta taiteilija veistää esiin erilaisia ilmeitä, eleitä ja rooleja. Horila on naisen elämän tarkkanäköinen ja humoristinen tutkija, joka tekee havaintoja ihmiselon erilaisista vaiheista. "Naista on kiva kuvata. Se on lähellä minua, koska olen itsekin nainen ja naisen maailmaan kuuluu niin paljon. Jos minä miestä kuvaisin tällä lailla, niin niistä tulisi vähän hoopoja", kuvanveistäjä toteaa. Veistämisen lisäksi Horila myös maalaa ja piirtää. Näyttelyssä onkin figuurien lisäksi esillä taiteilijan uusimpia maalauksia.

"En minä ole taiteilija, minä olen maalari."
Myös Aimo Lautalaa (s.1942) kiinnostaa ihminen. Lautalan maalauksissa ihminen on irroitettu taustastaan, jolloin jäljelle jää vain henkilön substanssi, olemus ja tunne. Mitä löytyy ihmisen ulkoisten ominaisuuksien takaa? Lautalalle on tärkeää, että maalausten ihmistä ei tarvitse määritellä. "Taide on määrittelyjen estämistä."  Aimo Lautalan maalaukset ovat kuin peilejä, mutta eivät peilejä, joista ulkopuolinen maailma heijastuisi sellaisenaan. Maalausten äärellä katsoja voi ennemminkin peilata omia tunteitaan ja kokemuksiaan. Lautala tavoittelee teoksissaan kauneutta, johon myös virheet kuuluvat olennaisena osana. Kun maalausta katsoo, katsoo samalla myös itseään.

Tyypit kansankuvia kokoelmasta
12.10.-16.12. 2012
Uudessa kokoelmaripustuksessa voi tutustua Eero Järnefeltin ja Venny Soldan-Brofeldtin kansankuviin, tyyppeihin ja karikatyyreihin. Näyttely tutkii, miten uusien taideteorioiden innoittamina taiteilijoiden tavoitteeksi tuli kuvata aito suomalainen tyyppi.
Näyttelyt ovat avoinna yleisölle 12.10 - 16.12.2012

Avoinna:  ke 14-20, to-su 11-18. Kirjastokatu 8, www.jarvenpaa.fi/taidemuseo, 040 315 3881, taidemuseo at jarvenpaa.fi Oheisohjelma, lisätietoja ja tiedotuskuvat: tuomas.ravea at jarvenpaa.fi, hanna.nikander at jarvenpaa.fi . Yleisöopastukset sunnuntaisin klo 13.

Ystävällisin terveisin,

Tuomas Ravea

TUOMAS RAVEA
Amanuenssi
Järvenpään taidemuseo, Ahola, Villa Kokkonen
JÄRVENPÄÄN KAUPUNKI
Museopalvelut
Kirjastokatu 8, PL 41, 04401 Järvenpää
Vaihde (09) 27 191, Matkapuhelin 040-315 2836
tuomas.ravea at jarvenpaa.fi<mailto:tuomas.ravea at jarvenpaa.fi>
www.jarvenpaa.fi<http://www.jarvenpaa.fi/>

Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta