[Nayttelyposti] kolmas stationi. Hyvinkään rautieasema 150 vuotta
Mustajärvi Sari
Sari.Mustajarvi at HYVINKAA.FI
To 15.Maalis. 13:03:32 EET 2012
Hyvinkään kaupunginmuseon näyttely:
KOLMAS STATIONI. Hyvinkään rautatieasema 150 vuotta
15.3.2012-20.5.2012
Hyvinkään kaunis puuasema täyttää tänä vuonna 150 vuotta. Näyttelyssä aseman arkkitehtuuri ja yksityiskohdat avautuvat kävijälle kuvamateriaalin, luonnosten ja piirustusten kautta. Maamme ensimmäisen rautatien varrella sijaitseva Hyvinkään asema on yksi viidestä lääninarkkitehti C. A. Edelfeltin suunnittelemasta asemasta ja se on edelleen alkuperäisessä käyttötarkoituksessaan. C. A. Edelfeltin vuosina 1860-1862 suunnittelemista asemarakennuksista on säilynyt Hyvinkään lisäksi Tikkurilan ja Turengin asemat. Myös Järvenpään asemaa on arveltu hänen suunnittelemakseen.
Suomen ensimmäinen rautatie rakennettiin Helsingin ja Hämeenlinnan välille vuosina 1857-1862.
Rataa rakennettiin viidessä eri etapissa. Kolmannelle etapille syntyi Hyvinkään asema: Kolmas stationi. Radan rakentamisen aikaan Hyvinkäälle saapui siirtotyöläisiä, rautatien rakentamisesta vastaavia virkamiehiä ja raskaassa työssä käytettyjä rangaistusvankeja. Työmaan väliaikaisuus, liikkuvaa elämää viettäneet siirtotyöläiset, viinanmyynti ja raskas elämä toivat mukanaan levottomuutta, johon hiljaisella paikkakunnalla ei ollut totuttu.
Näyttelyssä tarkastellaan radan vaikutusta pienen maalaispaikkakunnan elämään ja elinvoimaisen teollisuuspaikkakunnan syntyyn. Pääosassa näyttelyssä on 150-vuotias asema, mutta esiin marssivat myös radan rakentamiseen osallistuneet työmiehet ja rangaistusvangit sekä asemalla työskennelleet miehet ja naiset.
Vastavalmistunut Hyvinkään asema sai arvovieraita, kun Venäjän tsaari, Suomen suuriruhtinas Aleksanteri II pysähtyi seurueineen vuonna 1863 asemalla matkallaan Hämeenlinnaan. Keisarin juna saapui juhlallisesti valaistulle Hyvinkään asemalle yömyöhään. Aseman kaksi huonetta oli koristeltu tyylikkäästi ja keisari seurueineen nautti teeillallisen yhdessä Kytäjän kartanon Constantin ja Marie Linderin sekä Erkylän kartanon Johan Reinhold ja Wilhelmina Munckin kanssa.
Uusi liikenneväline mullisti elämää niin maaseudun torpissa kuin teollisuudessakin. "Rautahevosta" lähdettiin ihmettelemään pitkien matkojen päästä, kuten Matti ja Liisa Juhani Ahon romaanissa Rautatie. Hyvinkään asemasta muodostui rautatien rakentamisen jälkeen paikkakunnan keskus. Hangon radan rakentamisen jälkeen 1870-luvulla Hyvinkään asemasta tuli tärkeä risteysasema. Siellä vilisi matkustavaisia laukkuineen, aseman virkailijoita, laukunkantajia ja seudun silmäätekeviä. Näyttelyn kuvien kautta kävijä pääsee kurkistamaan, miltä tuttu Hyvinkään asema näytti vuosisadan vaihteessa.
Hyvinkään kaupunginmuseo
Kolmas stationi - Hyvinkään rautatieasema 150 vuotta
15.3.2012-20.5.2012
Villan voimala. Hyvinkää. Villatehdas, O-talo, Kankurinkatu 4-6, Hyvinkää.
Avoinna ti-la klo 11-16, ke klo 11-18.
Muina aikoina tilauksesta. Suljettu: 5.-9.4.2012, 1.5. ja 19.5.2012.
kaupunginmuseo at hyvinkaa.fi, www.hyvinkaa.fi/kaupunginmuseo
Lisätietoja:
Susanna Eskola, intendentti, 040 709 5578, susanna.eskola at hyvinkaa.fi
Sari Mustajärvi, amanuenssi, 040 195 5510, sari.mustajarvi at hyvinkaa.fi
Sari Mustajärvi
Amanuenssi
Hyvinkään kaupunginmuseo
Villatehdas, Kankurinkatu 4-6, 05800 HYVINKÄÄ
PL 86, 05801 HYVINKÄÄ
p. 040 195 5510
sari.mustajarvi at hyvinkaa.fi
www.hyvinkaa.fi/kaupunginmuseo
Kokoelmamme netissä www.muistaja.fi <http://www.muistaja.fi/>
ASUNTOMESSUT HYVINKÄÄLLÄ 2013
Slow Homing - Active Living
Kiireetöntä kotoilua ja aktiivista arkea
Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta