[Nayttelyposti] Kaisu Koivisto: Äänekäs hiljaisuus. Aboa Vetus & Ars Nova 8.6.-23.9.2012
Laura Boxberg
laura.boxberg at aboavetusarsnova.fi
To 7.Kesä. 14:25:07 EEST 2012
Kesällä 2012 Aboa Vetus & Ars Nova -museossa nähdään taiteilija *Kaisu
Koiviston* (s. 1962) yksityisnäyttely /Äänekäs hiljaisuus/. Näyttely
esittelee Koiviston tuotantoa aina 1990-luvun loppupuolelta tähän
päivään ja on hänen taiteensa laajin Turussa nähty kokonaisuus.
Taiteilijan viime vuosien teoksissa on läsnä vahva historian ja
nykyhetken välinen keskustelu, joka kantaa läpi koko näyttelyn.
Näyttelyssä on esillä Koiviston uusi teossarja, joka sisältää valokuvia,
videoteoksia ja installaatioita. Sen lähtökohtana on materiaali, jota
hän on kuvannut ja piirtänyt Baltian maiden neuvostoaikaisissa
ydinohjustukikohdissa kesästä 2010 lähtien. Ensimmäinen vierailu
hylättyyn tukikohtaan oli taiteilijalle hämmentävä kokemus: /Seisoin
ydinohjuksen teräksisen laukaisualustan päällä leppeän kesäisessä säässä
kuunnellen lintujen laulua ja katsellen tyhjien ohjushallien tummina
ammottavia oviaukkoja/. Jäänteet kylmän sodan aikakaudelta palauttivat
taiteilijan mieleen ydinsodan pelon ja menneisyyden uhkakuvat. Vaikka
näyttelyssä nähtävillä teoksilla onkin oma
historiallis-yhteiskunnallinen ulottuvuutensa, ovat ne Koiviston
henkilökohtaisia kommentteja siihen, mitä hän on kokenut käydessään
ydinohjustukikohdilla. Lähimenneisyyttä ja sen rapistuneita
"monumentteja", oman aikansa huipputeknologian raunioita, tarkastellaan
etäisyyden päästä. Nämä anonyymit rauniot ovat vasta sittemmin saaneet
historiallisen merkityksen ja kertomuksen, joka välittyy katsojalle
Koiviston teosten kautta ehkä ensimmäistä kertaa.
Erilaisten työskentelytapojen hyödyntäminen on leimallista Koiviston
taiteelle. Hän yhdistää teoksissaan ennakkoluulottomasti terästä,
nahkaa, sarvia ja lasia. Eläinhahmot, kuten /Tähtisilmä/ (2012)
tarkastelevat katsojaa kirkkailla lasisilmillään. Teräksen kiiltoon tai
luonnonmateriaalien estetiikkaan liittyy hämmentäviä ja
ristiriitaisiakin elementtejä: esineet eivät välttämättä olekaan sitä,
miltä ensi silmäyksellä näyttää. Koiviston vanhemmasta tuotannosta
nähdään muun muassa valokuvasarja /New Yorkin lehmät: lajin
palauttaminen/ (2000), jonka oheen liitetyt kartat avaavat suurkaupungin
kiehtovaa historiaa. Näyttely levittäytyy myös museon vehreälle
sisäpihalle: keskiaikaiselle Luostarin jokikadulle ilmestyy
terästangoista hitsattuja, ilmavia veistoksia. Aboa Vetus & Ars Novan
jälkeen Äänekäs hiljaisuus nähdään syksyllä 2012 Etelä-Karjalan
taidemuseossa Lappeenrannassa sekä alkuvuodesta 2013 Kuntsin modernin
taiteen museossa Vaasassa.
Näyttelyn yhteydessä julkaistaan uusi Kaisu Koiviston taidetta
esittelevä kirja /Äänekäs hiljaisuus -- Loud Silence/. Julkaisun
artikkeleista vastaavat Kaisu Koivisto sekä kuraattori ja kriitikko
*Taru Elfving*. Artikkelissaan /Kylmän sodan raunioilla/ Koivisto kuvaa
vierailujaan hylätyillä ydinohjustukikohdilla. Päiväkirjamerkinnät
piirtävät tarkan kuvan paitsi taiteilijan työskentelytavoista, myös
tukikohtien pysähtyneestä ajasta ja maailmasta, jota ei enää ole. Taru
Elfving tarkastelee artikkeleissaan /Luonnottoman ja epäinhimillisen
kosketus/ sekä /Eilisen ja huomisen aaveita / Koiviston teoksia ja
pohtii niiden kautta myös omaa todellisuuttamme. Näyttelyä ja julkaisua
ovat tukeneet Näyttelyvaihtokeskus FRAME, Suomen Kulttuurirahasto, Oskar
Öflunds Stiftelse sekä Pohjoismaiden ja Baltian maiden välinen
liikkuvuusohjelma (Nordic-Baltic Mobility Programme for Culture).
Lisätietoja:
Laura Boxberg
Amanunessi / tiedottaja (ma.)
laura.boxberg at aboavetusarsnova.fi
puh. +358 (0)207 181639
Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta