[Nayttelyposti] Uusi näyttely: Rembrandt Sinebrychoffilla
Eija Pekkanen
Eija.Pekkanen at fng.fi
Ke 1.Helmi. 13:32:40 EET 2012
Rembrandt - Kuparilaatan mestari. Grafiikkaa Valtion Eremitaasin Dmitri
Rovinski -kokoelmasta
Sinebrychoffin taidemuseossa 2.2.-29.4.2012
Näyttely esittelee hollantilaisen mestarin Rembrandt van Rijnin
grafiikan vedoksia Eremitaasin Rovinski-kokoelmasta. Esillä olevat 55
teosta ovat ensimmäistä kertaa näytteillä Venäjän ulkopuolella. Teokset
kuuluvat venäläisen varatuomari Dmitri Rovinskin keräämään kokoelmaan,
jota pidetään Rembrandt-tutkimuksen ”klassikkona”. Näyttelyn
teosvalinnat ja tutkimus perustuvat tohtori Roman Grigoryevin
tutkimuksiin. Hän on tutkinut Rembrandtin grafiikan materiaalista
puolta, sitä miksi Rembrandtin tuotanto oli niin jäljittelemätöntä.
Rovinski-kokoelman lisäksi esillä on Rembrandtin oppilaiden ja
aikalaisten grafiikanvedoksia Sinebrychoffin taidemuseon kokoelmista.
Valtion Eremitaasin D. A. Rovinski -kokoelma on määrällisesti laajin
sellaisenaan säilynyt Rembrandt-yksityiskokoelma maailmassa. Varatuomari
Dmitri Rovinski aloitti Rembrandt-keräilyn 20-vuotiaana vuonna 1844 ja
keräili Rembrandtin grafiikkaa kuolemaansa saakka. Kokoelmaa on
siirretty Pietarista vain kerran historiansa aikana, vuonna 1995
Amsterdamin Rijksmuseumiin, konservointitoimenpiteitä varten.
Kansainvälisessä Rembrandt -tutkimuksessa kokoelmaa pidetään
poikkeuksellisena, sillä kokoelma sisältää sekä teosten taiteellisen
merkityksen että autenttisuuden (teosten omistajahistoria; vedoksissa
esiintyvät vesileimat sekä keräilijäleimat) näkökulmasta ainutlaatuisen
näkymän Rembrandtin taiteeseen 1600-luvulta. Kokoelman tarunhohtosuutta
lisää erityisesti se, että kokoelman on tiedetty testamenttilahjoituksen
ajankohdasta alkaen sisältävän Rembrandtin taidehistoriallisia aarteita,
mutta kokoelma oli lähes koko 1900-luvun länsimaisten
Rembrandt-tutkijoiden tavoittamattomissa.
Modernin Rembrandt-tutkimuksen kannalta on ainutlaatuista, että Dmitri
Rovinski -kokoelman johtaja, Rembrandt-tutkija, tohtori Roman Grigoryev
julkaisee Rembrandt-tulkintansa Suomessa, Sinebrychoffin taidemuseon
näyttelyn yhteydessä julkaistavassa suomen- ja englanninkielisessä
kirjassa. Aikaisempaan kansainväliseen tutkimusperintöön verrattuna
Grigoryev lähestyy Rembrandtia uudella tavalla, moniulotteisemmin,
älyllisemmin ja syvällisemmin. Se, että tämän taidehistoriallisen
aarteen 55 teosta ovat esillä Helsingissä, on
Rembrandt-tutkimushistoriallisesti merkittävä asia.
Rembrandt Harmenszoon van Rijnin (1606-1669) tuotantoon kuuluu 290
grafiikanlehteä. Hän käytti tekniikkana lähes yksinomaan
viivasyövytystä, joka oli tuolloin suhteellisen uusi menetelmä.
Viivasyövytyksessä eli etsauksessa kuva piirretään pohjustusaineella
päällystetylle kuparilaatalle, ja laatta syövytetään hapon avulla.
Painoväri levitetään laatalle ja se puhdistetaan, niin että väriä jää
ainoastaan hapon syövyttämiin uriin. Joskus Rembrandt rikkoi tätä tapaa
ja käytti painoväriä vapaana maalauksellisena pintana. Saadakseen oikein
syvää väriä, samettisen mustaa, hän rouhi laatan pintaa kuin
mezzotintassa. Vaihtelua toi painomusteen värin vaihtaminen
perinteisestä mustasta muihin väreihin.
Rembrandtilla oli kyky säilyttää piirustuksellinen spontaanius
grafiikkaa tehdessään: kaiverrin ja kuparilaatta eivät tuottaneet
esteitä. Luonnosmaisuutta korosti se, että yhdessä ja samassa
teoksessa voi olla työstettyjä hahmoja ja muutamin viivoin vedettyjä
figuureja. Taiteilija saattoi työstää teosta vedosvaiheesta toiseen
poistamalla aiempia aiheita ja lisäämällä uusia. Rembrandt vaihteli
vedospapereiden laatua valkoisesta paperista orientaaliin, värilliseen
paperiin, joka muistuttaa nykyistä japaninpaperia. Ensimmäiset kymmenet
vedokset hän vedosti orientaalille paperille, ja ne myytiin
keräilijöille. Laajempaan kaupankäyntiin käytettiin tavanomaista
valkoista ranskalaista paperia.
Rembrandtin aikaan Amsterdamissa oli 200 grafiikan painajaa, mutta
Rembrandt piti laatat aina itsellään eikä antanut niitä painajille. Myös
vedokset tehtiin hänen työhuoneellaan eikä painajien verstaissa.
Rembrandt kävi kauppaa vedoksillaan ja teosten välittäjänä toimi
taidekauppias Hendrik van Uylenburgh.
Monet aikalaistaiteilijat kokeilivat grafiikan tekniikoita ja opittuaan
jättivät ne sikseen. Rembrandt työskenteli nelisenkymmentä vuotta
grafiikan parissa saavuttaakseen teoksillaan sekä määrällisesti että
tasoltaan ainutlaatuisen kokoelman. Grafiikan aiheet koostuvat samoista
teemoista kuin Rembrandtin maalaukset eli raamatullisista, mytologisista
ja muista kirjallisista teemoista sekä kansanelämänkuvauksista,
maisemista että muotokuvista, omatkuvat mukaan lukien.
Näyttelyjulkaisu:
Rembrandt. Kuparilaatan mestari. Grafiikkaa Valtion Eremitaasin Dmitri
Rovinski -kokoelmasta.
Toim. Ulla Aartomaa, Heikki Torkkeli
Luentosarja:
Luento 2.2.2012 klo 18 Dr. Roman Grigoryev, Valtion Eremitaasi: Master
of the Copper Plate
Luento 8.2.2012 klo 18 FL Elina Sopo: Rembrandt D. A. Rovinski
-kokoelmassa
Luento 15.2.2012 klo 18 FL Elina Sopo: D. A. Rovinski ja muita
1800-luvun keräilijöitä
Luento 22.2.2012 klo 18 prof., FT Laura Kolbe: Euroopan kulttuurin
murroksia ja jatkuvuuksia 1600-luvulla
Luento 29.2.2012 klo 18 FT Erkki Anttonen: Rembrandtin vaikutus
myöhempään grafiikkaan
Lisätietoja näyttelystä: Reetta Kuojärvi-Närhi, p. 1733 6470,
reetta.kuojarvi-narhi at fng.fi
Lehdistömateriaali: Eija Pekkanen, p. 09-17336 462,
Eija.Pekkanen at fng.fi
Pääsymaksut: 10/8 €, alle 18-v. maksutta. Ilmaisilta kuukauden
ensimmäisenä keskiviikkona klo 17−20.
Opastukset: Lauantaisin klo 14 suomeksi, ruotsinkielinen opastus
kuukauden ensimmäisenä lauantaina klo 13
Avoinna: ti, pe 10−18, ke, to 10−20, la, su 11−17, ma suljettu
Eija Pekkanen
Markkinointisuunnittelija
Markkinointi, viestintä, yritysyhteistyö
Sinebrychoffin taidemuseo
Bulevardi 40, 00120 Helsinki
p. 09-1733 6462, gsm 040-590 8807
fax 09-1733 6476
Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta