[Nayttelyposti] HYVINKÄÄN TAIDEMUSEOSSA avautunut kaksi uutta näyttelyä
Ilola Merja
Merja.Ilola at HYVINKAA.FI
Ti 24.Huhti. 17:10:30 EEST 2012
[re]collection
Hannu Pakarisen valokuvia, installaatioita ja video
20.5. - 3.6. 2012
Näyttely on valokuvataiteilija Hannu Pakarisen (s.1962) 50-vuotisjuhlanäyttely, jossa useimpien valokuvien idealähde on taiteilijan kotina oleva vanha maatila, ja sitä ympäröivä miljöö Tuusulan Ruotsinkylässä. Valokuvien taustalla voidaan nähdä maaseudun rakenteen ja arvomaailman muutokset. Ne eivät kuitenkaan välitä mitään kaipuun ja katoavan maailman nostalgiaa tai paljasta arkirealismia. Hannu Pakarinen ei kuvaa suoraviivaisesti näkemäänsä tai löytämäänsä, vaan rakentaa kuviensa sisällön. Materiaalina usein asetelman kaltaisille valokuville ovat tomuksi hajoavat kirjat, hylätyt työkalut tai poltettujen tavaroiden tuhkakasat, kaikki se materiaali mitä sukupolvi toisensa jälkeen asutussa talossa on sälytetty tai unohdettu. Eräänlaisina lavasteina valokuvat suorastaan välttävät totuusefektiä, jolloin niiden merkitykset muuttuvat monikerroksisiksi, avoimiksi erilaisille tulkinnoille. Pakarinen samanaikaisesti sekä näyttää että kuvailee valokuvissaan. Visuaalisesti niissä on yhtä aikaa läsnä kauneus ja tuhon odotus. Valokuvan pinnalla rumuus muuttuu yllättäen kauneudeksi. Ajan käsitteellä on hänen valokuvissaan keskeinen merkitys. Mennyt ja nykyisyys, katkelmallinen ja häviävä aika lomittuvat kuvien kerronnassa.
Pakarinen sekoittaa erilaisia kuvatyyppejä toisiinsa ja ylittää taiteenlajien perinteisiä rajoja. Hän pyrkii uusimissa valokuvissaan maalauksenomaiseen vaikutelmaan. Nämäkin valokuvat liittyvät hajoamiseen ja tuhoutumiseen. Valokuvien aiheena ovat tuhoutuvien taidekirjojen kannet, jotka näin uusiutuvat itse taiteena lähestyen abstraktia maalaustaidetta. Taidevalokuva ei ole koskaan mikään itsestäänselvyys.
Hannu Pakarisen installaatioissa toistuvat häviämiseen, muutoksen tai tarkoituksensa ja merkityksensä kadottaneiden esineiden läsnäolo. Kaski-installaatio (2011) kuvaa symbolisesti hylätyn kaupungin tuhkaraunioiden viimeistä hetkeä ennen kuolemaa ja lopullista tuhoa. Näyttelyssä on mukana myös samaa aihepiiriä sivuava videoteos Äidin kirje.
1yksilö 0tyhjyys 8ääretön maalausta
Jarmo Kukkosen maalauksia
20.5. - 3.6. 2012
Taidemaalari Jarmo Kukkonen aloitti 108 teoksen (à 20x20 cm) sarjan maalaamisen 9.1.2011. Sarjan maalaamista voi verrata rukousnauhan valmistamiseen: helmien tavoin maalaukset yksi toisensa jälkeen punoutuvat kuvitteelliseen nauhaan. Jokainen maalauksista esittää alati muuttuvaa maisemaa. Maalausten tekeminen on ollut Kukkoselle yhtä kuin oleminen. Se on hänelle keino ilmaista sellaisia asioita, joita muuten olisi vaikea tuoda esille. Mutta samalla työskentelysarjan parissa on auttanut häntä ylläpitämään jatkuvaa kosketusta itse maalausprosessiin. Tämä on ollut sarjan kannalta ehkä ratkaisevaa ja tärkeintä. Maalauksissaan Kukkonen ei pyri kuvaamaan ulkoisen todellisuuden näkemisen kokemusta, vaan avaamaan "näkemisen" transsendenttisen tason. Tätä korostaa myös maalausten sisäisen maailman näkyjä ja kokemuksia heijastava tummien ja hehkuvien, punaisten sekä keltaisten värien hallitsevuus. Taidehistoriassa voisi puhua maisema-abstraktiosta, jossa maisema on juuri suuremman kosmisen tai sisäisen kokemuksen tulkki.
Taidemaalari Jarmo Kukkonen (s.1968) on opiskellut ensin Hyvinkään Taidekoulussa ja sen jälkeen Lahden taideinstituutissa. Hän asuu Hämeenkosken Saapaskylässä ja on erityisen kiinnostunut maisemamaalauksesta. Jarmo Kukkonen itse kuvailee suhdettaan maisemaan:" Koen katselevani kuvien virtaa, poimin sieltä sitä informaatiota joka tuntuu oleelliselta. Tämä on juuri se ero, mikä on meditaation ja mielikuvituksen tai luovan ideoinnin ja instrumenttina olemisen välillä."
Hyvinkään taidemuseo on avoinna ti-to 11-18, pe-su 11-17; www.hyvinkaantaidemuseo.fi
Merja Ilola
amanuenssi
Hyvinkään taidemuseo
Hämeenk. 3 D, 05800 Hyvinkää
+358 (0)40 480 1776
merja.ilola at hyvinkaa.fi
www.hyvinkaantaidemuseo.fi <http://www.hyvinkaantaidemuseo.fi/>
Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta