[Nayttelyposti] Pettuleivän paistoa ja lustotutkimusta Metsämuseo Luston kevään koululaistyöpajoissa

Anne Kaljunen Anne.Kaljunen at lusto.fi
Ma 2.Huhti. 15:50:59 EEST 2012

Metsämuseo Luston kevään koululaistyöpajat ovat varattavissa nyt!

Luston kevään 2012 työpajoissa tutustutaan lustotutkimukseen, makustellaan pettuleipää ja tehdään tuohesta takkia – tai ainakin melkein.

Tuohta taskussa – Tuohipaja 14.–18.5.2012

Koivun tuohi on kaunis ja notkea materiaali moneen eri käsityöhön. Tuohta ovat hyödyntäneet niin kivikauden asukkaat kuin nykytaiteilijat ja -muotoilijatkin. Tehdäänkö sormus, rannekoru vai kännykkäkotelo? Tuohi taipuu siis moneksi, ja nyt on mahdollista kokeilla itse, mitä kaikkea kivaa tuohesta voisi tehdä.

Puolet petäjäistä – Pettupaja 21.–25.5.2012

Pettu on itse asiassa hyvää! Männyn kuoresta jää mukavan pihkainen maku pettuleipään, mutta ollaanpas varovaisia jauhojen määrässä, ettei tule liian hapanta leipää. Pettupajassa käydään läpi kaikki petun tekemisen salat ja vaiheet, aina petun kiskomisesta valmiin oman leivän maistamiseen.

Tikusta asiaa – Lustotutkimus tutuksi 28.5.–1.6. 2012

Työpajassa luodaan silmäys dendrokronologiaan eli lustotutkimukseen. Työpajassa saadaan tietoa, miten lustot eli vuosirenkaat muodostuvat, ja mitä niiden paksuuseroista voidaan päätellä kyseisen kasvukauden oloista. Puolentoista tunnin aikana harjoitellaan ihan oikeaa lustotutkimusta mikroskoopin ja tietokoneohjelmien avulla! Työpaja soveltuu erityisesti kolmasluokkalaisille ja sitä vanhemmille lapsille.

Muurelan metsässä 14.5.–1.6.2012 (kesto 1 h)

Taiteilija ja käsityönopettaja Sirkka Muurelan upeissa tekstiilikuvissa elää metsäluonto vahvana ja humoristisena. Työpajassa tutustumme ensin Muurelan teoksiin näyttelyssä ja valmistamme oman pienen taideteoksen ihan itse. Taulujen rikkaasta kerronnasta ja värimaailmasta ammennetaan monenlaisia kokemuksia ja ajatuksia. Herää kysymys, mitä minä saisin kankaalle? – Kokeillaan!

Työpajat sisältyvät Luston näyttelylipun hintaan ja ne ovat ennakkovarauksesta avoinna klo 10–16. Ryhmiltä toivomme varausta viimeistään 2 viikkoa ennen tapahtumaa. Työpajojen kesto on 1,5 h ja ryhmäkoko maksimi 25 henkilöä. Näyttelyliput ryhmille (min. 10 hlöä) 4 € lapset, 9 € aikuiset. Opettaja ja kuljettaja vapaa sisäänpääsy. Lisätiedot: Luston asiakaspalvelu p. (015) 345 100 ja lusto at lusto.fi

Tervetuloa vierailulle Lustoon ja Punkaharjulle! Suunnittelemme mielellämme teille sopivan retkiohjelman!

Anne Kaljunen
tiedottaja, FM
p. 044 034 5107
s-posti anne.kaljunen at lusto.fi <blocked::mailto:anne.kaljunen at lusto.fi>

LUSTO - Suomen Metsämuseo
Lustontie 1
58450 Punkaharju
p. (015) 345 100
fax (015) 345 1050
www.lusto.fi <http://www.lusto.fi/>

Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta