[Nayttelyposti] Näkökulmia Helsinkiin ja helsinkiläisyyteen: Ostari, Helsinki 82, Solitude ja Kesämaja avautuvat Virka Galleriassa

Pietilä Soile Soile.Pietila at hel.fi
Ti 13.Syys. 15:58:51 EEST 2011

Ostari
Ostoskeskuksen mikrokosmos avautuu Nikki Jääskeläisen, Olli Salon ja Camilla Vuorenmaan kokonaistaideteoksessa Helsingin kaupungintalon Virka Galleriassa 14.9.–30.10.2011

Kuvataiteilijat Nikki Jääskeläinen, Olli Salo ja Camilla Vuorenmaa ovat luoneet Virka Galleriaan ostarin mikrokosmoksen betonirakennuksineen ja monenlaisine ihmisineen. Ostoskeskus ei ole ihmisille vain kauppapaikka, vaan tila toisten ihmisten kohtaamiselle, elämän tarkkailemiselle ja odotukselle. Jääskeläinen, Salo ja Vuorenmaa kertovat suhteestaan ostareihin:

Nikki Jääskeläinen: Olen piirtänyt ja vedostanut kuvia ruokakaupoista, videovuokraamoista, pizzerioista ja muista tutuista ostareiden liikkeistä. Tuttuus on avainsana: Ostari on kuin kodin jatke. Ostareihin liittyvät kokemukset yhdistävät ihmisiä. Ne eivät luultavasti ole niitä mieleenpainuvimpia, mutta sitäkin toistuvampia. Mutta toisin kuin kodeissaan, ostareilla ihmiset ovat yhdessä. Ruokakaupassa minä olen muiden ihmisten seurassa, mutta kuitenkin rauhassa omissa oloissani, hoitamassa omia asioitani.

Nikki Jääskeläinen (s. 1981) on helsinkiläistynyt kuvataiteilija. "Ostari" on toinen osa hänen Kuvataideakatemian taidegrafiikan koulutusohjelmaan tekemäänsä maisterin opinnäytetyötä.

Olli Salo: Jokapäiväinen kirjahylly vuosien takaa on tässä teoksessa samalla sekä kerrostaloasunnon arkinen huonekalu että koko kerrostalo. 70- ja 80-luvuilla asuin itse ostoskeskuksen läheisyydessä ja vierailin suosikkiliikkeessäni, jossa myytiin urheiluvälineitä, musiikkivempaimia ja leikkikaluja - tästä kauppa oli saanut nimensäkin: UR-MU-LE. Ehkä tässä teoksessa on kaikuja menneisyydestä tai ainakin niin, että tämä kirjahylly/kerrostalo lisukkeineen olisi yhtälailla monipuolinen, toiveet täyttävä runsaudensarvi kuin lelukauppa oli mielikuvituksessani lapsena. Nyt leikkiin on tullut tummempiakin sävyjä, esim. ulosottopapereista taiteltuja origameja jne. Jokapäiväinen elämä kuitenkin on juuri tätä kirjavuutta. Toivottavasti silti voimme nähdä "toiveet täyttävän arjen"!

Olli Salo (s. 1967) on valmistunut Kuvataideakatemiasta vuonna 1996, kuvanveiston laitokselta. Salo on tehnyt julkisia veistoksia Helsingissä Vuosaareen, Pukinmäkeen, Itäkeskukseen ja Pohjois-Haagaan.

Camilla Vuorenmaa: Kokemukseni ostareista alkavat lapsuudesta Tampereella, jonne avattiin
jännittävä lasinen rakennus nimeltä Koskikeskus. Se oli paikkana kiehtovan moderni ja sokkeloinen, ja vietin kavereideni kanssa siellä aikaa lähinnä pyörimällä ympäriinsä. Teininä samaan paikkaan mentiin diskoon ja elokuviin, flirttailtiin ja vain oltiin. Tätä samaa olen jatkanut aikuisenakin ostareilla, liian harvoin tosin on aikaa siihen ajelehtimiseen, joka on hyvin olennaista ostareilla ympäri maailman. Näyttelyymme olen kuvannut ostarilla oleilevia ihmisiä, kuten Adidas mies, Rouva manikyyrissä, Vartijat, Denat jne. sekatekniikalla mdf-levylle.

Camilla Vuorenmaa (s. 1979) on valmistunut Kuvataideakatemiasta kuvataiteen maisteriksi maalauslaitokselta vuonna 2005. Yksityisnäyttelyiden lisäksi Vuorenmaa on ollut mukana monissa yhteisnäyttelyissä. Hänen teoksiaan on parhaillaan esillä (13.8.–2.10.) myös Galleria Huudossa.

Samaan aikaan 14.9.–30.10.2011 Virka Galleriassa on esillä lisäksi seuraavat kaupunkia ja kaupunkilaisuutta kommentoivat näyttelyt:

Helsinki 82 – Läpileikkaus lähiöön. Roihuvuoren arkea, ihmisiä ja ympäristöä valokuvaaja Vesa Mäkisen silmin.

SOLITUDE - Leila Sarolan valokuvia. Kulman valokuvanäyttelyn teema, yksinäisyys, pohtii ajassa näkyvää irrallisuutta ja toisen ihmisen tavoittamattomuutta.

KIVINOKKAAN! Retkiä stadilaisten kesäparatiisiin jo vuodesta 1931. Kivinokan ulkoilu ja kesämaja-alue täyttää tänä vuonna 80 vuotta. Virka Kinossa pääsee sukeltamaan sisään Katriina Koskisen videoinstallaatioon "Kesämaja".

Virka Galleria

Helsingin kaupungintalo, Sofiankatu 1

Avoinna ma-pe 9-19, la-su 10-16

www.virka.fi

Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta