[Nayttelyposti] SÖPÖ MUUKALAINEN - Susanna Autio ja Kaisu Koivisto, Järvenpään Taidemuseossa 10.2.-29.5.2011

Nikander Hanna hanna.nikander at jarvenpaa.fi
Ma 7.Helmi. 19:18:43 EET 2011

TIEDOTE
Julkaisuvapaa

SÖPÖ MUUKALAINEN - Susanna Autio ja Kaisu Koivisto
(10.2.-29.5.2011)

Susanna Aution ( s.1966) ja Kaisu Koiviston ( s. 1962) yhteisnäyttelyssä voi kohdata teoksia, joissa on ihmiselämälle ja inhimilliselle toiminnalle paljon tuttua, mutta usein myös jotain ristiriitaista. Naurua ja oivaltamisen iloakin herättävät teokset kommentoivat vakavia aiheita, kuten ihmisen suhdetta luontoon, kulutukseen, ympäristöön ja yhteiskuntaan. Näyttelyn nimi heijastaakin teosten ambivalenttiutta - niissä on jotain niin tuttua ja ihanaa, mutta tarkemmin katsottuna samalla jotain outoa ja kummallista.

"Olen kuullut näyttelyissäni katsojilta sehän on söpö -huudahduksia, kun olen taas itse jopa kauhistellut oman teokseni kummallisuutta tai outoa karmivuutta. Ehkei ensisilmäys paljastakaan kaikkea teosten sisällöstä, ja se on tarkoituskin, jokainen saa tulkita teoksiani omista lähtökohdistaan", kertoo Susanna Autio. "Museoon olen kerännyt teoksia, joissa on joku hahmo tai eläin. Jotkut söpöjä, jotkut ei. Muukalaisuuskin on minussa. Kun kaiket päivät keskittyy omaan tekemiseensä ja teoksiinsa, se erkaannuttaa ympäristöstä ja tunnen usein erilaisuutta. Eikä se ole aina paha asia", Autio jatkaa.

Kaisu Koivistoa ja Susanna Autiota yhdistääkin teosten kaksijakoisuus. "Ambivalentti kauneus kiinnostaa minua", sanoo Kaisu Koivisto. "Samanaikainen houkuttelevuus ja vastenmielisyys, synteettinen ja orgaaninen, järjestelmällisten rakenteiden tiukka geometria ja ornamenttinen rönsyily. Taide ei ole mielestäni yksiselitteistä, käyttöohjeen ja reseptin kera nautittua kuvaherkkua. Teokseni herättävät ristiriitaisia mielipiteitä: joidenkin mielestä suloiset teokset ovat yhtä lailla toisten mielestä hirviömäisiä tai tyhjäkatseisia."

Talven valoa kokoelmasta

Samaan aikaan Söpö muukalainen -näyttelyn kanssa avautuva uusi kokoelmanäyttely tunnelmoi talvisissa maisemissa ja valon hämyssä. Näyttely kertoo talvimaalauksen alkuvaiheista Suomessa ja talven asettamista haasteista ulkoilmamaalauksesta innostuneille taiteilijoille.

Avajaiset          9.2. klo 18, TERVETULOA!
Avoinna            10.2.-29.4.: ke 14-20, to-su 11-18 ; 3.5.-29.5.: ti-su 11-18

Lisätietoja, tiedotuskuvat ja oheisohjelma: intendentti Hanna Nikander 040 315 2836

JÄRVENPÄÄN TAIDEMUSEO
Kirjastokatu 8, (PL 41), 04400 Järvenpää  Puhelin (09) 2719 2827 taidemuseo at jarvenpaa.fi www.jarvenpaa.fi/taidemuseo

HANNA  NIKANDER
Intendentti

Järvenpään taidemuseo, Ahola, Villa Kokkonen

JÄRVENPÄÄN KAUPUNKI
Museopalvelut
Hallintokatu 2, PL 41, 04401 Järvenpää
Vaihde (09) 27 191, suora (09) 2719 2836 Matkapuhelin 040 315 2836, faksi (09) 2719 2835 hanna.nikander at jarvenpaa.fi<mailto:hanna.nikander at jarvenpaa.fi> www.jarvenpaa.fi<http://www.jarvenpaa.fi>

Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta