[Nayttelyposti] Kuvataiteilija Marko Suomen Biologinen päiväkirja Orimattilan taidemuseossa

Henrika Suna Henrika.Suna at orimattila.fi
To 25.Maalis. 13:38:57 EET 2010

Orimattilan taidemuseossa 25.3.-23.5.2010 kuvataiteilija Marko Suomen näyttely Biologinen päiväkirja

"Orimattilan taidemuseossa  25.3-23.5.2010 olevan Biologinen päiväkirja-näyttelyni teokset ovat poimintoja pitkältä ajalta. Vanhimmat ovat opiskeluaikaisia teoksiani 90-luvun lopulta ja uusimmat ovat kaksi viikkoa vanhoja.

Näyttelyni teoksia yhdistää luonnontieteellinen aihemaailma. Risteytän näyttelyssäni luonnontieteellisenmuseon ja taidenäyttelyn.. Teoksillani pyrin ottamaan kantaa luonnon puolesta.

Teokseni ovat pääosin metalligrafiikan tekniikalla toteutettuja teoksia. Lisäksi useissa teoksissa on itse käsin tehty paperi materiaalina. Metalligrafiikan tekniikoista käytän viivasyövytystä, kuivaneulaa, akvatintaa, reliefisyövytystä ja chine colleeta.

Minua on aina kiehtonut luonto ja elämän monimuotoisuus. Luonnosta olen löytänyt kaikkein koskettavimmat esteettiset kokemukset. Kuvataideakatemiassa opiskellessani tein opintomatkan Amazonasin sademetsään kelluvalle tutkimusasemalle. Lisäksi kävin Masai Maran luonnonpuistossa safarilla ja kaakkoisaasialaisessa sademetsässä. Nämä matkat ovat vaikuttaneet minuun paljon enemmän kuin, lukuisat matkani eri maiden kaupunkeihin tai yksikään ihmisen rakentama nähtävyys. Myös kotimaan luonto, ja jopa lähiympäristön luonto, sykähdyttää monta kertaa päivässä. Eläimissä, kuten esimerkiksi linnuissa ja hyönteisissä, on uskomaton värien kirjo. Aina kuitenkin värit ovat sopusoinnussa keskenään, eikä eläimissä ole värien suhteen mauttomuutta.

Toteutan myös omassa elämässäni taiteen ja luonnon risteytystä. Olen viimeaikoina käyttänyt teoksissani myös videota ja installaatioita. Olen tehnyt viime vuosina myös ympäristöaiheisia installaatioita, joissa olen käyttänyt eläviä eläimiä osana teoksia. Eläimiä olen kuitenkin käyttänyt eläinten ehdoilla yrittäen järjestää niille alkuperäistä paremmat olot.

Kerään kasveja pihalleni, puutarhaani ja kodin ikkunoille. Kasvatan valtavan monipuolista hyötykasvitarhaa. Pidän suomalaisia maatiaiskotieläimiä omavaraiseen ruuantuotantoon. Samalla ne hoitavat pihapiirini vanhaa kulttuurimaisemaa umpeenkasvulta. Tavallaan käytän eläimiä pensselinä ja maalaan maisemaa sellaiseksi, jossa silmä lepää."

Karkkulassa 10.3.2010   Marko Suomi

Tervetuloa tutustumaan Marko Suomen luonnontieteelliseen taidemaailmaan!

Orimattilan taidemuseo
Lahdentie 65
16300 ORIMATTILA
p. 044 781 3567
www.orimattila.fi

Avoinna: ti-pe 12-16, la 10-14, su 12-17
suljettu pääsiäisenä 2.-5.4., vappuna 1.5. ja äitienpäivänä 9.5.
Pääsymaksut: 3,5 / 2,5 / 2 euroa. Kansainvälisenä Museopäivänä tiistaina 18.5. vapaa sisäänpääsy!

Terveisin

Henrika Suna
kulttuurisihteeri
Orimattilan kaupunki
Pappilantie 2 / PL 44
16301 ORIMATTILA
puh. 040 569 6672
henrika.suna at orimattila.fi
www.orimattila.fi

Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta