[Nayttelyposti] Anu Nirkon näyttely avautuu Galleria Rongassa

Tiedotus_avarataide tiedotus at avarataide.fi
La 6.Helmi. 12:24:17 EET 2010

Lehdistötiedote:

Galleria Ronga
Rongankatu 1 C 9
Tampere

Anu Nirkko
Maalauksia ja valokuvia galleria Rongassa 13.2. - 25.2.2010.
Rongankatu 1 C 9
33100 Tampere

Avoinna joka päivä kello 12 - 18

valokuvista,

Keväällä 2008 suunnittelimme taiteilijaryhmän (Kasvis-ryhmä) kanssa
näyttelyä Helsingin kasvitieteelliseen puutarhaan. Nautin puutarhan
rauhallisesta tunnelmasta ja lämmöstä ja aloin käydä siellä piirtämässä.
Näyttely Kohtauksia Puutarhassa pidettiin kesällä 2008.
Talvella 2009 valmistauduin seuraavan kesän näyttelyymme Kutsut
Puutarhassa. Aloin kutsua ystäviäni kahville puutarhaan ja otin heistä
siellä valokuvia. Valokuvat olivat esillä Kaisaniemessä ja nyt Galleria
Rongassa. Ne kertovat kohtaamisista puutarhassa. Kiitokset mukana olleille
ystävilleni ja niillekin jotka eivät päässeet paikalle!

maalauksista,

 Keväällä 2009 jatkoin valokuvaamisen ohella piirtämistä
Kasvitieteellisessä ja haaveilin maalaamisesta parin vuoden tauon
jälkeen. Syksyllä syntyivät maalaukseni, jotka ovat nyt näyttelyssä.
Tekniikkana temperamaalaus oli minulle entuudestaan tuttu, mutta värit
ovat uudenlaisia. Ne löysin puutarhasta ja unelmieni Intiasta, jossa en
ole koskaan käynyt.

ja videosta

Videota olen kuvannut kesällä 2008 Helsingin Kivinokassa, jossa minulla
oli esillä työ Aamuauringossa. Työ on syntynyt muistosta, jossa istun
kesäaamuna äitini kanssa talon rappusilla.
Otto Santala on editoinut videon ja tehnyt siihen äänen. Kiitos Otto!

Lisätietoja:
anunirkko at gmail.com
0452681022
www.artoutdoors.com                                    www.avarataide.com
http://anunirkko.blogspot.com

-------

VIELÄ EHTII!!!

Ismo Jokiahon maalauksia 11.2.2010 asti galleria Rongassa,
Rongankatu 1 Tampere.

Ismo Jokiahon maalausten ilmaisukieli ja teosten tekniikat
vaihtelevat voimakkaina ja värikylläisinä hehkuvasta
figuratiivisesta öljymaalauksesta voimakaskontrastiseen
mustemaalaukseen. Näyttelyn teoksissa realismi kietoutuu
fantasiaan säilyttäen kuitenkin kokoaikaisen kosketuksen
todellisuuteen. Teokset fokusoituvat ”ihmisen tilaan” ja
inhimillisyyden mahdollisuuksiin puhtaasti yhä
monimutkaistuvammassa maailmassa.
Näyttelyn teokset ovat radikaalin yksinkertaistettuja,
kauniita ja voimakkaita maalauksia, joista kaikenlainen
turha painolasti on minimoitu ja poistettu. Jäljelle jäävät
ainoastaan perimmäiset asiat niin maalaustaiteellisesti
kuin sisällöllisestikin. Nämä perimmäiset asiat ovat
esteettisesti yksinkertaisia ja selkeitä, kuten teosten
muotokieli sekä värimaailman puhtaus.

”Maalauksissa olen yksinkertaistanut valitsemiani
muotoja ja hahmoja ja käyttänyt niitä teosten
sommitelmissa suhteellisen säästeliäästi.
Pelkistäminen on ollut rohkeaa. Tällaisen päätöksen
kautta olen uskaltanut luottaa katsojan kykyyn
havaita olennainen ja ajatella ilman holhousta.
Teosten näennäisestä yksinkertaisuudesta huolimatta
en halua yksinkertaistaa vastaanottajaa, vaan
nostaa tämän vuorovaikutukseen teosten kanssa.”

Galleria Ronga, Rongankatu 1. Tampere.
Avoinna joka päivä 12.00 - 18.00
Näyttelyyn on vapaa pääsy!
www.avarataide.fi
www.ismojokiaho.fi

Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta