[Nayttelyposti] Valokuvataiteen museossa esillä valokuvakirjoja ja kuolemanjälkeistä huolenpitoa

Anna-Kaisa Rastenberger anna-kaisa.rastenberger at fmp.fi
Ti 15.Syys. 10:03:34 EEST 2009


SE NEDAN FÖR SVENSKA  / IN ENGLISH SEE BELOW

Suomen valokuvataiteen museo, Kaapelitehdas 16.9.2009 – 6.1.2010

SIVUKAUPALLA – SUOMALAINEN VALOKUVAKIRJA

Oletko nähnyt Suomen viileintä valokuvakirjaa? Entä pienintä tai parasta?
Kaikki nämä ovat nyt esillä Suomen valokuvataiteen museossa! 
Valokuvakirja on sekä käsin kosketettava esine, että oman historian 
omaava käsite. Valokuvakirja on taiteenlaji valokuvauksen, 
kirjapainotaidon ja typografian leikkauspisteessä. Kirjaan painettu 
valokuva puolestaan on osa kuvien virtaa ja tarinan kerrontaa.

Kun valokuvauksen keksintö julkaistiin 170 vuotta sitten vuonna 1839, 
kirja oli jo valmis käyttöliittymä. Kesti kuitenkin vuosikymmeniä, ennen 
kuin kirja ja valokuva yhdistyivät omaksi viestinnän välineekseen ja 
valokuvataiteen lajiksi. 1900-luku olikin sitten painetun valokuvan 
voittokulkua.

Sivukaupalla – Suomalainen valokuvakirja näyttely esittelee 
valokuvakirjoja 1880-luvulta tähän päivään asti. Pääosassa ovat 
monografiat, yksitäisen taiteilijan teokset, mutta myös työpareilla ja 
laajoilla toimitustöillä on tärkeä roolinsa. Esillä on myös kuvateoksia, 
jotka jälkeenpäin toimitettuina tuovat päivänvaloon arkistojen aarteita. 
Valokuvakirjassa kuvat tavoittavat yleisöjä, joita muut kuvankäytöt 
eivät. Näyttely jakautuu teemoihin, joiden avulla kävijä voi tutustua 
valokuvakirjojen erilaisiin aiheisiin, kuvastoihin ja käyttöihin. 
Luontokuvien ystävälle aukeavat aavat suot, tilannekuvien ottajalle 
puolestaan opaskirjojen pino. Esillä on muutaman kappaleen 
pienpainatteita, käsin tehtyjä portfolioita eli kuvasalkkuja sekä suuren 
myynnin painosten kuninkaita. Näyttelyssä kirjojen rinnalla esitetään 
runsaasti kirjojen tekijöiden valo- ja painokuvia. Näyttelyssä voi myös 
selailla kirjoja, katsoa kuvia, lukea tarinoita ja ottaa kirjan syliin.

Näyttelyn kuraattorina on toiminut valokuvataiteilija Taneli Eskola. 
Näyttelyyn liittyy Eskolan kirjoittama kirja Valon aakkoset, joka 
julkaistaan lokakuussa.

Näyttelyyn liittyviä tapahtumia
Tapaa tekijä su 20.9. klo 14-15 valokuvaaja Jaakko Heikkilä
Tapaa tekijä to 24.9. klo 18-19 valokuvaajat Ben Kaila ja Risto Vuorimies
Taneli Eskola esittelee näyttelyn su 27.9. klo 14. Museon pääsymaksu.
Suuri valokuvakirjatapahtuma la 17.10. klo 11-16. Näyttelyesittelyjä, 
paikalla tekijöitä ja kustantajia.
Tapaa tekijä ke 18.11. klo 18-19 valokuvaaja Jouko Leskelä


BRIDGIT ANDERSON: VIIMEINEN MATKA
VALOKUVAESSEE HUOLENPIDOSTA KUOLEMAN JÄLKEEN

Valokuvaaja Bridgit Anderson menetti äitinsä nuorena, hyvin yllättäen ja 
traagisesti. ”Äitini oli juuri ollut tässä ja yht’äkkiä hän oli 
lopullisesti poissa. Me lapset emme enää koskaan nähneet häntä. Koko 
elämäni ajan olen halunnut tietää mitä äidille tapahtui ja jättää 
hänelle jäähyväiset.”

Suomen valokuvataiteen museossa esillä oleva Bridgit Andersonin 
Viimeinen matka -valokuvaessee koostuu 33 mustavalkokuvasta, jotka 
kuvaavat vainajien hautaan saattamiseen liittyviä toimia ja rituaaleja. 
Valokuvissa seurataan vainajan matkaa kuoleman hetkestä hautaan asti. 
Valokuvasarjaa varten Anderson työskenteli yli vuoden hautaustoimiston 
henkilökunnan, kuolleiden ja heidän omaistensa kanssa.

Kuolleiden kuvaaminen on aikamme paradoksi: yhtäältä kuolleet ja arkinen 
kuolema piilotetaan katseilta ja toisaalta uutisointi sekä elokuvien ja 
televisiosarjojen fiktiivinen maailma ovat täynnä meitä varten kuvattuja 
ruumiita ja väkivaltaisia kuolemia. Bridgit Andersonin valokuvaessee 
käsittelee koskettavasti vaikeaa aihetta. Andersonin kuvissa kuolema ja 
kuollut esitetään arkisen huolenpidon kohteena. Kuvista välittyy 
poikkeuksellinen hellyys, jolla kuollutta kohdellaan. Andersonin 
dokumentaariset valokuvat riisuvat kuolemalta ja kuolleiden kanssa 
työskentelevien ammatista turhan mystiikan. Hän kuvaa työntekijät 
lukemassa lehteä ruumisarkulla, lepuuttamassa jalkoja tai pesemässä 
vainajan hiuksia.

Valokuvaaja myöntää velkansa valokuvahistorialle ja 1800–luvulta 
peräisin olevalle kuolleiden kuvaamisen perinteelle.1800-luvulla ei 
ollut ollenkaan tavatonta löytää olohuoneen hyllyltä tai valokuvaamojen 
näyteikkunoissa hää- ja muotokuvien joukosta kuvia vainajista arkussa 
tai jopa istumaan tuettuina. Valokuva oli kuolleesta läheisestä 
konkreettinen muisto, joka jaettiin julkisesti yhteisön kesken. Bridgit 
Anderson omistaa kokoelman East London Portrait Studion 1800-luvun 
lasinegatiiveja. Tutkiessaan kokoelmaa Anderson kiinnostui kuolleiden 
muotokuvista ja Viktorian ajan muistovalokuvista.

Bridgit Anderson (s. 1962) on kotoisin Christchurchin kaupungista, 
Uudesta Seelannista. Hän opiskeli valokuvaajaksi Canterburyn 
yliopistossa School of Fine Artsissa. Anderson muutti Iso-Britanniaan 
vuonna 1985 ja työskenteli siellä vuoteen 2004 asti. Andersonin tuotanto 
koostuu pääosin muotokuvista ja dokumentaarisista valokuvista. 
Parhaillaan Bridgit Anderson johtaa A Place in Time 
-dokumentointiprojektia Canterburyn yliopiston School of Fine Artsissa. 
Projektin tarkoitus on kerätä mahdollisimman laajasti kuvallista, 
suullista ja kirjallista aineistoa juuri nyt elettävästä ajasta.

Bridgit Anderson esittelee näyttelyn to 1.10. klo 18-19. Tilaisuus on 
englanninkielinen. Museon pääsymaksu.

To 15.10. klo 18-19 psykoterapeutti VTM Ulla Halkola puhuu valokuvan 
terapeuttisesta merkityksestä surussa. Museon pääsymaksu.


Projektissa 16.9. - 15.11.2009
TIMO KELARANTA: DÍAS Y FLORES

Taiteilija Timo Kelarannan (s. 1951) video-tilateos Días y Flores on 
ylistys valon kauneudelle, sanattomuudelle, hiljaisuudelle – olemassaololle.
Días y Flores on Kelarannan ensimmäinen videoteos. Musiikin teokseen on 
tehnyt Timo Kelaranta, Seppo Kelaranta ja Antti Rannisto.

Timo Kelaranta esittelee teoksensa su 15.11. klo 14. Museon pääsymaksu.

Suomenkielinen yleisöopastus näyttelyihin sunnuntaisin kello 13. Museon 
pääsymaksu.
Keskusteluopas näyttelyissä sunnuntaisin kello 14–15. Museon pääsymaksu.
Aamupäiväopastus joka kuukauden viimeinen keskiviikko (30.9., 28.10., 
25.11., 30.12.) klo. 11. Museon pääsymaksu.

Lisätietoja näyttelyistä:
Amanuenssi Tiina Rauhala, 09-6866 3622, tiina.rauhala at fmp.fi
Intendentti Anna-Kaisa Rastenberger, 09-6866 3628, 050-518 7619 
anna-kaisa.rastenberger at fmp.fi
Lisätietoja opastuksista ja oheisohjelmistosta:
Museolehtori Erja Salo, 09-6866 3620, erja.salo at fmp.fi
Tilatut opastukset 09-6866 360, ti–pe klo 9–12 tai satu.sormunen at fmp.fi
Näyttelyt avoinna ti–su klo 11–18. Pääsymaksut EUR 6/4/0.
Suomen valokuvataiteen museo, Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1 G, 00180 
Helsinki, Info 09-6866 3621

www.valokuvataiteenmuseo.fi


Finlands fotografiska museum, Kabelfabriken 16.9.2009 – 6.1.2010

Presskonferens tisdagen 15.9 kl. 11 och vernissage kl. 17–19.
Taneli Eskola, Bridgit Anderson och Timo Kelaranta är närvarande både 
under presskonferensen och under vernissagen. Välkomna!
Pressmaterial på svenska och pressfoton: 
http://www.valokuvataiteenmuseo.fi/fi/tulossa-sv


SIDA EFTER SIDA – FOTOBOKEN I FINLAND

Har du sett Finlands svalaste fotobok? Eller den minsta eller den bästa?
Alla dessa finns nu utställda på Finlands fotografiska museum! En 
fotobok är både ett handgripligt föremål och ett begrepp med sin egen 
historia. Fotoboken är en konstart i skärningspunkten mellan fotografi, 
boktryckarkonst och typografi. Ett fotografi tryckt i en bok är å sin 
sida en del av ett bildflöde och en berättelse.
När uppfinningen av fotografiet publicerades för 170 år sedan år 1839 
fanns boken redan som medel. Det tog ändå årtionden innan boken och 
fotografiet kunde förenas i ett gemensamt kommunikationsmedel och en 
fotokonstart. Under 1900-talet fick vi sedan uppleva det tryckta 
fotografiets triumftåg.
Den finländska fotoboksutställningen Sida efter sida visar fotoböcker 
från 1880-talet till idag. Huvudrollen har monografier, verk av enskilda 
konstnärer, men arbetspar och större redaktionsarbeten spelar också en 
viktig roll. Här presenteras också bildverk som i nyredigering för fram 
skatter från arkiven. I en fotobok når bilderna en publik som andra 
bildpresentationer kanske inte når.
Utställningen indelas i temaområden som leder besökaren in på olika 
teman och bildsamlingar i fotoböckerna och olika sätt att använda dem. 
För vänner av naturfoto öppnar sig vida myrar, för den som intresserar 
sig för situationsbilder finns det en hög av handböcker. Här finns 
småtryck på några upplagor, handgjorda fotoportföljer och 
storförsäljare. På utställningen presenteras en mängd fotografier och 
tryck av böckernas fotografer vid sidan av själva böckerna. Man kan 
också bläddra i böcker, titta på bilder, läsa berättelser och ta en bok 
i famnen.
Vilket är det populäraste temat i fotoböckerna? Det är landskapet.

Utställningens kurator är fotografikonstnär Taneli Eskola. I november i 
samband med utställningen ges Eskolas bok Valon aakkoset ut.

Rundvandring med kuratorn
Sö 27.9 kl. 14 presenterar Taneli Eskola utställningen. Inträdesbiljett 
till museet.

Stort fotoboksevenemang
Lördagen 17.10 kl. 11-16. Utställningspresentationer, möten med 
fotografer och förläggare. Inträdesbiljett till museet.

Möt fotograferna. Inträdesbiljett till museet.
Sö 20.9 kl. 14-15 Jaakko Heikkilä.
To 24.9. kl. 19 –19 Ben Kaila och Risto Vuorimies
Ons 18.11 kl. 18-19 Jouko Leskelä


BRIDGIT ANDERSON: DEN SISTA RESAN
FOTOESSÄ OM OMSORG EFTER DÖDEN

Fotografen Bridgit Anderson förlorade sin mor som ung, mycket plötsligt 
och tragiskt. ”Min mamma hade just varit här och plötsligt var hon 
oåterkalleligt borta. Vi barn såg henne aldrig mer. Hela mitt liv har 
jag velat veta vad som hände min mamma och ta avsked av henne.”

Bridgit Andersons fotoessä Den sista resan, som ställs ut på Finlands 
fotografiska museum, består av 33 svartvita fotografier som beskriver de 
åtgärder och ritualer med vilka de döda bereds för graven. På 
fotografierna får vi följa med den avlidnas väg från dödsögonblicket 
till graven. För fotoserien arbetade Anderson över ett år med personalen 
på begravningsbyrån, med de avlidna och deras anhöriga.

Att avbilda människor som dött är en av vårt tids paradoxer: å ena sidan 
döljer vi de döda och den vardagliga döden för omvärlden och å andra 
sidan är både nyhetsflödet och filmernas och televisionsfilmernas 
fiktiva värld fulla av lik och våldsam död enkom avbildade för vår 
skull. Bridgit Andersons fotoessä behandlar ett svårt ämne på ett 
berörande sätt. Döden och den döda visas här som föremål för vardaglig 
omsorg. Bilderna förmedlar den exceptionella ömhet med vilken de döda 
bemöts. Andersons dokumentära fotografier klär av den onödiga mystik som 
omger döden och dem som arbetar med döda professionellt. Hon avbildar 
personalen när de läser tidningen vid likkistan, vilar fötterna eller 
tvättar en avlidens hår.

Fotografen säger sig stå i skuld till fotografiets historia och till 
traditionen att avbilda människor efter döden, vilken härstammar från 
1800-talet. På 1800-talet var det inte ovanligt att på en skänk i salen 
eller i fotografiateljéernas fönster bland bröllops- och andra porträtt 
finna bilder av avlidna i kistan eller till och med uppstöttade i 
sittande ställning. Fotografiet var ett konkret minne av en nära anhörig 
som dött, som öppet delades ut bland de anhöriga. Bridgit Anderson äger 
en samling glasnegativ från East London Portrait Studio från 1800-talet. 
När hon studerade samlingen blev hon intresserad av porträtt av avlidna 
och av minnesfotografier från den viktorianska perioden.

Bridgit Anderson (f. 1962) kommer från staden Christchurch på nya 
Zeeland. Hon studerade till fotograf på School of Fine Arts vid 
universitetet i Canterbury. År 1985 flyttade hon till Storbritannien och 
arbetade där till år 2004.
Andersons produktion består främst av porträtt och dokumentära 
fotografier. Som bäst leder Bridgit Anderson dokumentationsprojektet A 
Place in Time på School of Fine Arts vid universitetet i Canterbury. 
Syftet med projektet är att samla ett så omfattande bildligt, muntligt 
och skriftligt material som möjligt av den tid vi nu lever i.

Bridgit Anderson presenterar utställningen.to 1.10 kl. 18–19. 
Presentationen sker på engelska. Inträdesbiljett till museet.

Föreläsning: Fotografiets betydelse i sorg. To 15.10 kl.18-19. Pol.Mag. 
psykoterapeut Ulla Halkola. Inträdesbiljett till museet.


Projekt 16.9. – 15.11.2009
TIMO KELARANTA: DÍAS Y FLORES
Konstnär Timo Kelarantas (f. 1951) videoinstallation Días y Flores är en 
lovsång till skönheten, ordlösheten, stillheten – till tillvaron. I det 
lyriska verket bildar fotografiet och ljudet ett nästan heligt, avskalat 
tillstånd. Verket inbjuder till stillhet invid ljusets spel.
Días y Flores är Kelarantas första videoverk. Musiken till verket är 
komponerad av Timo Kelaranta, Seppo Kelaranta och Antti Rannisto.

Timo Kelaranta presenterar utställningen sö 15.11 kl. 14. 
Inträdesbiljett till museet.

Guidningar på finska i utställningarna söndagar kl. 13 och samtalsguide 
i utställningen söndagar kl. 14–15.
Utställningsguidningar på svenska på söndagen den 27.9 och 29.11. kl. 12

Tilläggsinformation om utställningarna: Amanuens Tiina Rauhala, 09-6866 
3622, tiina.rauhala at fmp.fi
Intendent Anna-Kaisa Rastenberger, 09-6866 3628, 050-5187619, 
anna-kaisa.rastenberger at fmp.fi
Tilläggsinformation om verkstäder, guidningar och utställningarnas 
kringmaterial: Museilektor Erja Salo, (09) 6866 3620, erja.salo at fmp.fi
Guidebokningar: tfn 09-6866 360, ti–fre 9–12 eller satu.sormunen at fmp.fi
Utställningarna öppna ti–sö 11–18 Inträdesavgifter EUR 6/4/0. Processens 
utställningar gratis inträde. Finlands fotografiska museum, 
Kabelfabriken, Tallbergsgatan 1 G, 00180 Helsingfors, tfn 09-6866 3621


www.valokuvataiteenmuseo.fi


Finnish Museum of Photography, Cable Factory, Helsinki, 16.9.2009 – 
6.1.2010
Press conference Tuesday, 15.9 at 11:00, exhibition opening 17–19.
Taneli Eskola, Bridgit Anderson and Timo Kelaranta will be present at 
both. Welcome!
Press photos and material in English: 
http://www.valokuvataiteenmuseo.fi/fi/tulossa-en

PAGE AFTER PAGE – THE FINNISH PHOTOGRAPHY BOOK

Have you seen Finland’s coolest book? And what about the smallest, or 
the best?
They are all on display, now, at the Finnish Museum of Photography! A 
photography book is both a concrete object and a concept with its own 
history. The photography book is an art genre, and a place where 
photography, the book printer’s craft, and typography meet. A photograph 
in a book becomes a part of the flow of images and of the narrative of 
the tale.

When the invention of photography was announced 170 years ago, in 1839, 
the book already existed as a user interface. But it was to be decades 
before the book and the photograph were combined to form their own 
communications medium and photographic-art genre. The 20th century was 
to be one long victory parade for the printed photograph.

Page after page – The Finnish photography book shows photography books 
from the 1880s up to the present. The majority are monographs – works by 
individual artists – but working partnerships and major editions play an 
important role, too. Also on display are pictorial works that, when 
edited in retrospect, bring to light some treasures from the archives. 
The pictures in photography books reach audiences that other uses of 
pictures do not.

The exhibition is divided into theme areas, so that visitors can explore 
the varieties of subject, imagery and practice. For lovers of nature 
photography there are wide expanses of marsh, while for snapshots 
enthusiasts there is a stack of handy guides to photography. The items 
on display range from printed ephemera, to handmade portfolios, to some 
of the heavyweights of publishers’ sales lists. Alongside the books, the 
exhibition includes a large number of photographs and printed pictures 
of the makers of the books. Visitors to the exhibition can also leaf 
through books, look at pictures, read stories, and take the books in 
their hands.

And, by the way, what is the most popular subject for photography books? 
– The landscape.

The exhibition has been curated by photographic artist Taneli Eskola. It 
coincides with the publication in October of a book written by Eskola, 
Valon aakkoset (An ABC of Light).

Page after page -Program

Curator’s tour sun. 27.9. at 14 Taneli Eskola introduces the exhibition. 
Museum entrance fee.

Great photography-book event
Saturday 17.9. at 11-16. Exhibition tours accompanied by some of the 
photographers and publishers.
For more details: www.valokuvataiteenmuseo.fi

Meet the Artist
Sun. 20.9 at 14-15 photographer Jaakko Heikkilä
Tues. 24.9 at 18-19 photographers Ben Kaila and Risto Vuorimies
Wed. 18.11 at 18-19 photographer Jouko Leskelä
(Museum entrance fee.)


BRIDGIT ANDERSON: CARING FOR THE DEAD
A PHOTOGRAPHIC ESSAY ON THE FUNERAL PROFESSION

The photographer Bridgit Anderson lost her mother when she was young, 
very suddenly and tragically.
“My mother had just been here and, all of a sudden, she was gone 
forever. We children never saw her again. All my life, I have wanted to 
know what happened to my mother, and to say goodbye to her.”

Anderson’s photographic essay Caring for the Dead now being shown at the 
Finnish Museum of Photography is made up of 33 black-and-white pictures 
depicting the treatment and the rituals with which the dead are prepared 
for their final journey. The photographs follow the deceased person’s 
path from the moment of death to the grave. To make the series Anderson 
worked for more than a year with undertakers, the dead and those close 
to them.

Photographing the dead is a paradox of our times: the dead and ordinary, 
everyday death are hidden from view, and yet the news media and the 
fictive worlds of film and television series are full of images of 
corpses and violent death made for our consumption. Bridgit Anderson’s 
photographic essay deals movingly with a difficult subject. Her pictures 
show death and the dead person as objects of ordinary care. They reflect 
the exceptional tenderness with which the dead are treated. Anderson’s 
documentary photographs strip away the needless mystification of the 
profession of those who work with the dead. She might photograph an 
undertaker reading a newspaper on a coffin or washing a corpse’s hair.

The photographer admits her debt to the history of photography and to 
the tradition of taking pictures of the dead that dates back to the 19th 
century. During that period, it was not at all unusual to find, among 
the wedding and portrait photographs on a living-room shelf or in a 
photographic-studio display window, pictures of dead people in coffins 
or even propped up in a sitting position. A photograph was a concrete 
memento of the dead loved one, and was publicly distributed among those 
who knew them. Anderson owns a collection of 19th-century glass 
negatives from the East London Portrait Studio. While studying the 
collection, she became interested in portraits of the dead and memento 
photographs from the Victorian era.

Bridgit Anderson (b. 1962) is from Christchurch, New Zealand. She 
studied photography at the University of Canterbury School of Fine Arts 
in Christchurch. Anderson moved to Britain in 1985 and worked there 
until 2004. Her production mainly consists of portraits and documentary 
photographs. She is currently manager of  the A Place in Time 
documentary project at the University of Canterbury School of Fine Arts. 
The aim of the project is to collect as wide as possible a range of 
pictorial, oral and written material about life in Christchurch as it is 
lived right now.

Artist Talk
Bridgit Anderson introduces the exhibition on Thurs. 1.10. at 18-19. 
Language English. Museum entrance fee.

Project 16.9 - 15.11.2009
TIMO KELARANTA: DÍAS Y FLORES

The artist Timo Kelaranta’s (b. 1951) video installation Días y Flores 
is a hymn to the beauty, the unspokenness, the silence – the existence – 
of light. In this lyrical work image and sound combine to form an almost 
sanctified, simplified space. It invites us to fall silent and quietly 
watch the play of light. Días y Flores is Kelaranta’s first videowork.
The music has been created by Timo Kelaranta, Seppo Kelaranta and Antti 
Rannisto.

Timo Kelaranta introduces the exhibition on Sun. 15.11 at 14. Museum 
entrance fee.

Further exhibition details:
Curator Tiina Rauhala, +358-09-68663622, tiina.rauhala at fmp.fi
Chief Curator Anna-Kaisa Rastenberger, +358-09-68663628, +358-050-518 
7619, anna-kaisa.rastenberger at fmp.fi
Further information on guided tours, workshops and accompanying programme:
Educational Curator Erja Salo, +358-09-68663620, erja.salo at fmp.fi
To book guided tours, call +358-09-6866 360, Tues–Fri, 9–12 or 
satu.sormunen at fmp.fi

Exhibitions open Tues-Sun, 11–18. Admission €6 / €4 / €0.
Finnish Museum of Photography, Cable Factory, Tallberginkatu 1 G, 00180 
Helsinki, Exhibition info +358-09-6866 3621, www.valokuvataiteenmuseo.fi
-- 
Anna-Kaisa Rastenberger
Intendentti / Intendent / Chief curator
Suomen valokuvataiteen museo / Finlands fotografiska museum / The 
Finnish Museum of Photography
Kaapelitehdas / Kabelfabriken / Cable Factory
Tallberginkatu 1 G, 00180 Helsinki
Puh./Tel. +358-50-518 7619

anna-kaisa.rastenberger at fmp.fi
www.valokuvataiteenmuseo.fi




Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta