[Nayttelyposti] Valokuvataiteen museossa esillä valokuvakirjoja ja kuolemanjälkeistä huolenpitoa
Anna-Kaisa Rastenberger
anna-kaisa.rastenberger at fmp.fi
Ti 15.Syys. 10:03:34 EEST 2009
SE NEDAN FÖR SVENSKA / IN ENGLISH SEE BELOW
Suomen valokuvataiteen museo, Kaapelitehdas 16.9.2009 – 6.1.2010
SIVUKAUPALLA – SUOMALAINEN VALOKUVAKIRJA
Oletko nähnyt Suomen viileintä valokuvakirjaa? Entä pienintä tai parasta?
Kaikki nämä ovat nyt esillä Suomen valokuvataiteen museossa!
Valokuvakirja on sekä käsin kosketettava esine, että oman historian
omaava käsite. Valokuvakirja on taiteenlaji valokuvauksen,
kirjapainotaidon ja typografian leikkauspisteessä. Kirjaan painettu
valokuva puolestaan on osa kuvien virtaa ja tarinan kerrontaa.
Kun valokuvauksen keksintö julkaistiin 170 vuotta sitten vuonna 1839,
kirja oli jo valmis käyttöliittymä. Kesti kuitenkin vuosikymmeniä, ennen
kuin kirja ja valokuva yhdistyivät omaksi viestinnän välineekseen ja
valokuvataiteen lajiksi. 1900-luku olikin sitten painetun valokuvan
voittokulkua.
Sivukaupalla – Suomalainen valokuvakirja näyttely esittelee
valokuvakirjoja 1880-luvulta tähän päivään asti. Pääosassa ovat
monografiat, yksitäisen taiteilijan teokset, mutta myös työpareilla ja
laajoilla toimitustöillä on tärkeä roolinsa. Esillä on myös kuvateoksia,
jotka jälkeenpäin toimitettuina tuovat päivänvaloon arkistojen aarteita.
Valokuvakirjassa kuvat tavoittavat yleisöjä, joita muut kuvankäytöt
eivät. Näyttely jakautuu teemoihin, joiden avulla kävijä voi tutustua
valokuvakirjojen erilaisiin aiheisiin, kuvastoihin ja käyttöihin.
Luontokuvien ystävälle aukeavat aavat suot, tilannekuvien ottajalle
puolestaan opaskirjojen pino. Esillä on muutaman kappaleen
pienpainatteita, käsin tehtyjä portfolioita eli kuvasalkkuja sekä suuren
myynnin painosten kuninkaita. Näyttelyssä kirjojen rinnalla esitetään
runsaasti kirjojen tekijöiden valo- ja painokuvia. Näyttelyssä voi myös
selailla kirjoja, katsoa kuvia, lukea tarinoita ja ottaa kirjan syliin.
Näyttelyn kuraattorina on toiminut valokuvataiteilija Taneli Eskola.
Näyttelyyn liittyy Eskolan kirjoittama kirja Valon aakkoset, joka
julkaistaan lokakuussa.
Näyttelyyn liittyviä tapahtumia
Tapaa tekijä su 20.9. klo 14-15 valokuvaaja Jaakko Heikkilä
Tapaa tekijä to 24.9. klo 18-19 valokuvaajat Ben Kaila ja Risto Vuorimies
Taneli Eskola esittelee näyttelyn su 27.9. klo 14. Museon pääsymaksu.
Suuri valokuvakirjatapahtuma la 17.10. klo 11-16. Näyttelyesittelyjä,
paikalla tekijöitä ja kustantajia.
Tapaa tekijä ke 18.11. klo 18-19 valokuvaaja Jouko Leskelä
BRIDGIT ANDERSON: VIIMEINEN MATKA
VALOKUVAESSEE HUOLENPIDOSTA KUOLEMAN JÄLKEEN
Valokuvaaja Bridgit Anderson menetti äitinsä nuorena, hyvin yllättäen ja
traagisesti. ”Äitini oli juuri ollut tässä ja yht’äkkiä hän oli
lopullisesti poissa. Me lapset emme enää koskaan nähneet häntä. Koko
elämäni ajan olen halunnut tietää mitä äidille tapahtui ja jättää
hänelle jäähyväiset.”
Suomen valokuvataiteen museossa esillä oleva Bridgit Andersonin
Viimeinen matka -valokuvaessee koostuu 33 mustavalkokuvasta, jotka
kuvaavat vainajien hautaan saattamiseen liittyviä toimia ja rituaaleja.
Valokuvissa seurataan vainajan matkaa kuoleman hetkestä hautaan asti.
Valokuvasarjaa varten Anderson työskenteli yli vuoden hautaustoimiston
henkilökunnan, kuolleiden ja heidän omaistensa kanssa.
Kuolleiden kuvaaminen on aikamme paradoksi: yhtäältä kuolleet ja arkinen
kuolema piilotetaan katseilta ja toisaalta uutisointi sekä elokuvien ja
televisiosarjojen fiktiivinen maailma ovat täynnä meitä varten kuvattuja
ruumiita ja väkivaltaisia kuolemia. Bridgit Andersonin valokuvaessee
käsittelee koskettavasti vaikeaa aihetta. Andersonin kuvissa kuolema ja
kuollut esitetään arkisen huolenpidon kohteena. Kuvista välittyy
poikkeuksellinen hellyys, jolla kuollutta kohdellaan. Andersonin
dokumentaariset valokuvat riisuvat kuolemalta ja kuolleiden kanssa
työskentelevien ammatista turhan mystiikan. Hän kuvaa työntekijät
lukemassa lehteä ruumisarkulla, lepuuttamassa jalkoja tai pesemässä
vainajan hiuksia.
Valokuvaaja myöntää velkansa valokuvahistorialle ja 1800–luvulta
peräisin olevalle kuolleiden kuvaamisen perinteelle.1800-luvulla ei
ollut ollenkaan tavatonta löytää olohuoneen hyllyltä tai valokuvaamojen
näyteikkunoissa hää- ja muotokuvien joukosta kuvia vainajista arkussa
tai jopa istumaan tuettuina. Valokuva oli kuolleesta läheisestä
konkreettinen muisto, joka jaettiin julkisesti yhteisön kesken. Bridgit
Anderson omistaa kokoelman East London Portrait Studion 1800-luvun
lasinegatiiveja. Tutkiessaan kokoelmaa Anderson kiinnostui kuolleiden
muotokuvista ja Viktorian ajan muistovalokuvista.
Bridgit Anderson (s. 1962) on kotoisin Christchurchin kaupungista,
Uudesta Seelannista. Hän opiskeli valokuvaajaksi Canterburyn
yliopistossa School of Fine Artsissa. Anderson muutti Iso-Britanniaan
vuonna 1985 ja työskenteli siellä vuoteen 2004 asti. Andersonin tuotanto
koostuu pääosin muotokuvista ja dokumentaarisista valokuvista.
Parhaillaan Bridgit Anderson johtaa A Place in Time
-dokumentointiprojektia Canterburyn yliopiston School of Fine Artsissa.
Projektin tarkoitus on kerätä mahdollisimman laajasti kuvallista,
suullista ja kirjallista aineistoa juuri nyt elettävästä ajasta.
Bridgit Anderson esittelee näyttelyn to 1.10. klo 18-19. Tilaisuus on
englanninkielinen. Museon pääsymaksu.
To 15.10. klo 18-19 psykoterapeutti VTM Ulla Halkola puhuu valokuvan
terapeuttisesta merkityksestä surussa. Museon pääsymaksu.
Projektissa 16.9. - 15.11.2009
TIMO KELARANTA: DÍAS Y FLORES
Taiteilija Timo Kelarannan (s. 1951) video-tilateos Días y Flores on
ylistys valon kauneudelle, sanattomuudelle, hiljaisuudelle – olemassaololle.
Días y Flores on Kelarannan ensimmäinen videoteos. Musiikin teokseen on
tehnyt Timo Kelaranta, Seppo Kelaranta ja Antti Rannisto.
Timo Kelaranta esittelee teoksensa su 15.11. klo 14. Museon pääsymaksu.
Suomenkielinen yleisöopastus näyttelyihin sunnuntaisin kello 13. Museon
pääsymaksu.
Keskusteluopas näyttelyissä sunnuntaisin kello 14–15. Museon pääsymaksu.
Aamupäiväopastus joka kuukauden viimeinen keskiviikko (30.9., 28.10.,
25.11., 30.12.) klo. 11. Museon pääsymaksu.
Lisätietoja näyttelyistä:
Amanuenssi Tiina Rauhala, 09-6866 3622, tiina.rauhala at fmp.fi
Intendentti Anna-Kaisa Rastenberger, 09-6866 3628, 050-518 7619
anna-kaisa.rastenberger at fmp.fi
Lisätietoja opastuksista ja oheisohjelmistosta:
Museolehtori Erja Salo, 09-6866 3620, erja.salo at fmp.fi
Tilatut opastukset 09-6866 360, ti–pe klo 9–12 tai satu.sormunen at fmp.fi
Näyttelyt avoinna ti–su klo 11–18. Pääsymaksut EUR 6/4/0.
Suomen valokuvataiteen museo, Kaapelitehdas, Tallberginkatu 1 G, 00180
Helsinki, Info 09-6866 3621
www.valokuvataiteenmuseo.fi
Finlands fotografiska museum, Kabelfabriken 16.9.2009 – 6.1.2010
Presskonferens tisdagen 15.9 kl. 11 och vernissage kl. 17–19.
Taneli Eskola, Bridgit Anderson och Timo Kelaranta är närvarande både
under presskonferensen och under vernissagen. Välkomna!
Pressmaterial på svenska och pressfoton:
http://www.valokuvataiteenmuseo.fi/fi/tulossa-sv
SIDA EFTER SIDA – FOTOBOKEN I FINLAND
Har du sett Finlands svalaste fotobok? Eller den minsta eller den bästa?
Alla dessa finns nu utställda på Finlands fotografiska museum! En
fotobok är både ett handgripligt föremål och ett begrepp med sin egen
historia. Fotoboken är en konstart i skärningspunkten mellan fotografi,
boktryckarkonst och typografi. Ett fotografi tryckt i en bok är å sin
sida en del av ett bildflöde och en berättelse.
När uppfinningen av fotografiet publicerades för 170 år sedan år 1839
fanns boken redan som medel. Det tog ändå årtionden innan boken och
fotografiet kunde förenas i ett gemensamt kommunikationsmedel och en
fotokonstart. Under 1900-talet fick vi sedan uppleva det tryckta
fotografiets triumftåg.
Den finländska fotoboksutställningen Sida efter sida visar fotoböcker
från 1880-talet till idag. Huvudrollen har monografier, verk av enskilda
konstnärer, men arbetspar och större redaktionsarbeten spelar också en
viktig roll. Här presenteras också bildverk som i nyredigering för fram
skatter från arkiven. I en fotobok når bilderna en publik som andra
bildpresentationer kanske inte når.
Utställningen indelas i temaområden som leder besökaren in på olika
teman och bildsamlingar i fotoböckerna och olika sätt att använda dem.
För vänner av naturfoto öppnar sig vida myrar, för den som intresserar
sig för situationsbilder finns det en hög av handböcker. Här finns
småtryck på några upplagor, handgjorda fotoportföljer och
storförsäljare. På utställningen presenteras en mängd fotografier och
tryck av böckernas fotografer vid sidan av själva böckerna. Man kan
också bläddra i böcker, titta på bilder, läsa berättelser och ta en bok
i famnen.
Vilket är det populäraste temat i fotoböckerna? Det är landskapet.
Utställningens kurator är fotografikonstnär Taneli Eskola. I november i
samband med utställningen ges Eskolas bok Valon aakkoset ut.
Rundvandring med kuratorn
Sö 27.9 kl. 14 presenterar Taneli Eskola utställningen. Inträdesbiljett
till museet.
Stort fotoboksevenemang
Lördagen 17.10 kl. 11-16. Utställningspresentationer, möten med
fotografer och förläggare. Inträdesbiljett till museet.
Möt fotograferna. Inträdesbiljett till museet.
Sö 20.9 kl. 14-15 Jaakko Heikkilä.
To 24.9. kl. 19 –19 Ben Kaila och Risto Vuorimies
Ons 18.11 kl. 18-19 Jouko Leskelä
BRIDGIT ANDERSON: DEN SISTA RESAN
FOTOESSÄ OM OMSORG EFTER DÖDEN
Fotografen Bridgit Anderson förlorade sin mor som ung, mycket plötsligt
och tragiskt. ”Min mamma hade just varit här och plötsligt var hon
oåterkalleligt borta. Vi barn såg henne aldrig mer. Hela mitt liv har
jag velat veta vad som hände min mamma och ta avsked av henne.”
Bridgit Andersons fotoessä Den sista resan, som ställs ut på Finlands
fotografiska museum, består av 33 svartvita fotografier som beskriver de
åtgärder och ritualer med vilka de döda bereds för graven. På
fotografierna får vi följa med den avlidnas väg från dödsögonblicket
till graven. För fotoserien arbetade Anderson över ett år med personalen
på begravningsbyrån, med de avlidna och deras anhöriga.
Att avbilda människor som dött är en av vårt tids paradoxer: å ena sidan
döljer vi de döda och den vardagliga döden för omvärlden och å andra
sidan är både nyhetsflödet och filmernas och televisionsfilmernas
fiktiva värld fulla av lik och våldsam död enkom avbildade för vår
skull. Bridgit Andersons fotoessä behandlar ett svårt ämne på ett
berörande sätt. Döden och den döda visas här som föremål för vardaglig
omsorg. Bilderna förmedlar den exceptionella ömhet med vilken de döda
bemöts. Andersons dokumentära fotografier klär av den onödiga mystik som
omger döden och dem som arbetar med döda professionellt. Hon avbildar
personalen när de läser tidningen vid likkistan, vilar fötterna eller
tvättar en avlidens hår.
Fotografen säger sig stå i skuld till fotografiets historia och till
traditionen att avbilda människor efter döden, vilken härstammar från
1800-talet. På 1800-talet var det inte ovanligt att på en skänk i salen
eller i fotografiateljéernas fönster bland bröllops- och andra porträtt
finna bilder av avlidna i kistan eller till och med uppstöttade i
sittande ställning. Fotografiet var ett konkret minne av en nära anhörig
som dött, som öppet delades ut bland de anhöriga. Bridgit Anderson äger
en samling glasnegativ från East London Portrait Studio från 1800-talet.
När hon studerade samlingen blev hon intresserad av porträtt av avlidna
och av minnesfotografier från den viktorianska perioden.
Bridgit Anderson (f. 1962) kommer från staden Christchurch på nya
Zeeland. Hon studerade till fotograf på School of Fine Arts vid
universitetet i Canterbury. År 1985 flyttade hon till Storbritannien och
arbetade där till år 2004.
Andersons produktion består främst av porträtt och dokumentära
fotografier. Som bäst leder Bridgit Anderson dokumentationsprojektet A
Place in Time på School of Fine Arts vid universitetet i Canterbury.
Syftet med projektet är att samla ett så omfattande bildligt, muntligt
och skriftligt material som möjligt av den tid vi nu lever i.
Bridgit Anderson presenterar utställningen.to 1.10 kl. 18–19.
Presentationen sker på engelska. Inträdesbiljett till museet.
Föreläsning: Fotografiets betydelse i sorg. To 15.10 kl.18-19. Pol.Mag.
psykoterapeut Ulla Halkola. Inträdesbiljett till museet.
Projekt 16.9. – 15.11.2009
TIMO KELARANTA: DÍAS Y FLORES
Konstnär Timo Kelarantas (f. 1951) videoinstallation Días y Flores är en
lovsång till skönheten, ordlösheten, stillheten – till tillvaron. I det
lyriska verket bildar fotografiet och ljudet ett nästan heligt, avskalat
tillstånd. Verket inbjuder till stillhet invid ljusets spel.
Días y Flores är Kelarantas första videoverk. Musiken till verket är
komponerad av Timo Kelaranta, Seppo Kelaranta och Antti Rannisto.
Timo Kelaranta presenterar utställningen sö 15.11 kl. 14.
Inträdesbiljett till museet.
Guidningar på finska i utställningarna söndagar kl. 13 och samtalsguide
i utställningen söndagar kl. 14–15.
Utställningsguidningar på svenska på söndagen den 27.9 och 29.11. kl. 12
Tilläggsinformation om utställningarna: Amanuens Tiina Rauhala, 09-6866
3622, tiina.rauhala at fmp.fi
Intendent Anna-Kaisa Rastenberger, 09-6866 3628, 050-5187619,
anna-kaisa.rastenberger at fmp.fi
Tilläggsinformation om verkstäder, guidningar och utställningarnas
kringmaterial: Museilektor Erja Salo, (09) 6866 3620, erja.salo at fmp.fi
Guidebokningar: tfn 09-6866 360, ti–fre 9–12 eller satu.sormunen at fmp.fi
Utställningarna öppna ti–sö 11–18 Inträdesavgifter EUR 6/4/0. Processens
utställningar gratis inträde. Finlands fotografiska museum,
Kabelfabriken, Tallbergsgatan 1 G, 00180 Helsingfors, tfn 09-6866 3621
www.valokuvataiteenmuseo.fi
Finnish Museum of Photography, Cable Factory, Helsinki, 16.9.2009 –
6.1.2010
Press conference Tuesday, 15.9 at 11:00, exhibition opening 17–19.
Taneli Eskola, Bridgit Anderson and Timo Kelaranta will be present at
both. Welcome!
Press photos and material in English:
http://www.valokuvataiteenmuseo.fi/fi/tulossa-en
PAGE AFTER PAGE – THE FINNISH PHOTOGRAPHY BOOK
Have you seen Finland’s coolest book? And what about the smallest, or
the best?
They are all on display, now, at the Finnish Museum of Photography! A
photography book is both a concrete object and a concept with its own
history. The photography book is an art genre, and a place where
photography, the book printer’s craft, and typography meet. A photograph
in a book becomes a part of the flow of images and of the narrative of
the tale.
When the invention of photography was announced 170 years ago, in 1839,
the book already existed as a user interface. But it was to be decades
before the book and the photograph were combined to form their own
communications medium and photographic-art genre. The 20th century was
to be one long victory parade for the printed photograph.
Page after page – The Finnish photography book shows photography books
from the 1880s up to the present. The majority are monographs – works by
individual artists – but working partnerships and major editions play an
important role, too. Also on display are pictorial works that, when
edited in retrospect, bring to light some treasures from the archives.
The pictures in photography books reach audiences that other uses of
pictures do not.
The exhibition is divided into theme areas, so that visitors can explore
the varieties of subject, imagery and practice. For lovers of nature
photography there are wide expanses of marsh, while for snapshots
enthusiasts there is a stack of handy guides to photography. The items
on display range from printed ephemera, to handmade portfolios, to some
of the heavyweights of publishers’ sales lists. Alongside the books, the
exhibition includes a large number of photographs and printed pictures
of the makers of the books. Visitors to the exhibition can also leaf
through books, look at pictures, read stories, and take the books in
their hands.
And, by the way, what is the most popular subject for photography books?
– The landscape.
The exhibition has been curated by photographic artist Taneli Eskola. It
coincides with the publication in October of a book written by Eskola,
Valon aakkoset (An ABC of Light).
Page after page -Program
Curator’s tour sun. 27.9. at 14 Taneli Eskola introduces the exhibition.
Museum entrance fee.
Great photography-book event
Saturday 17.9. at 11-16. Exhibition tours accompanied by some of the
photographers and publishers.
For more details: www.valokuvataiteenmuseo.fi
Meet the Artist
Sun. 20.9 at 14-15 photographer Jaakko Heikkilä
Tues. 24.9 at 18-19 photographers Ben Kaila and Risto Vuorimies
Wed. 18.11 at 18-19 photographer Jouko Leskelä
(Museum entrance fee.)
BRIDGIT ANDERSON: CARING FOR THE DEAD
A PHOTOGRAPHIC ESSAY ON THE FUNERAL PROFESSION
The photographer Bridgit Anderson lost her mother when she was young,
very suddenly and tragically.
“My mother had just been here and, all of a sudden, she was gone
forever. We children never saw her again. All my life, I have wanted to
know what happened to my mother, and to say goodbye to her.”
Anderson’s photographic essay Caring for the Dead now being shown at the
Finnish Museum of Photography is made up of 33 black-and-white pictures
depicting the treatment and the rituals with which the dead are prepared
for their final journey. The photographs follow the deceased person’s
path from the moment of death to the grave. To make the series Anderson
worked for more than a year with undertakers, the dead and those close
to them.
Photographing the dead is a paradox of our times: the dead and ordinary,
everyday death are hidden from view, and yet the news media and the
fictive worlds of film and television series are full of images of
corpses and violent death made for our consumption. Bridgit Anderson’s
photographic essay deals movingly with a difficult subject. Her pictures
show death and the dead person as objects of ordinary care. They reflect
the exceptional tenderness with which the dead are treated. Anderson’s
documentary photographs strip away the needless mystification of the
profession of those who work with the dead. She might photograph an
undertaker reading a newspaper on a coffin or washing a corpse’s hair.
The photographer admits her debt to the history of photography and to
the tradition of taking pictures of the dead that dates back to the 19th
century. During that period, it was not at all unusual to find, among
the wedding and portrait photographs on a living-room shelf or in a
photographic-studio display window, pictures of dead people in coffins
or even propped up in a sitting position. A photograph was a concrete
memento of the dead loved one, and was publicly distributed among those
who knew them. Anderson owns a collection of 19th-century glass
negatives from the East London Portrait Studio. While studying the
collection, she became interested in portraits of the dead and memento
photographs from the Victorian era.
Bridgit Anderson (b. 1962) is from Christchurch, New Zealand. She
studied photography at the University of Canterbury School of Fine Arts
in Christchurch. Anderson moved to Britain in 1985 and worked there
until 2004. Her production mainly consists of portraits and documentary
photographs. She is currently manager of the A Place in Time
documentary project at the University of Canterbury School of Fine Arts.
The aim of the project is to collect as wide as possible a range of
pictorial, oral and written material about life in Christchurch as it is
lived right now.
Artist Talk
Bridgit Anderson introduces the exhibition on Thurs. 1.10. at 18-19.
Language English. Museum entrance fee.
Project 16.9 - 15.11.2009
TIMO KELARANTA: DÍAS Y FLORES
The artist Timo Kelaranta’s (b. 1951) video installation Días y Flores
is a hymn to the beauty, the unspokenness, the silence – the existence –
of light. In this lyrical work image and sound combine to form an almost
sanctified, simplified space. It invites us to fall silent and quietly
watch the play of light. Días y Flores is Kelaranta’s first videowork.
The music has been created by Timo Kelaranta, Seppo Kelaranta and Antti
Rannisto.
Timo Kelaranta introduces the exhibition on Sun. 15.11 at 14. Museum
entrance fee.
Further exhibition details:
Curator Tiina Rauhala, +358-09-68663622, tiina.rauhala at fmp.fi
Chief Curator Anna-Kaisa Rastenberger, +358-09-68663628, +358-050-518
7619, anna-kaisa.rastenberger at fmp.fi
Further information on guided tours, workshops and accompanying programme:
Educational Curator Erja Salo, +358-09-68663620, erja.salo at fmp.fi
To book guided tours, call +358-09-6866 360, Tues–Fri, 9–12 or
satu.sormunen at fmp.fi
Exhibitions open Tues-Sun, 11–18. Admission €6 / €4 / €0.
Finnish Museum of Photography, Cable Factory, Tallberginkatu 1 G, 00180
Helsinki, Exhibition info +358-09-6866 3621, www.valokuvataiteenmuseo.fi
--
Anna-Kaisa Rastenberger
Intendentti / Intendent / Chief curator
Suomen valokuvataiteen museo / Finlands fotografiska museum / The
Finnish Museum of Photography
Kaapelitehdas / Kabelfabriken / Cable Factory
Tallberginkatu 1 G, 00180 Helsinki
Puh./Tel. +358-50-518 7619
anna-kaisa.rastenberger at fmp.fi
www.valokuvataiteenmuseo.fi
Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta