[Nayttelyposti] Ohitse uiva kaupunki - Heli Mäkinen Lönnströmin taidemuseon Pihatalon Studiossa 10.10-1.11.2009

Lö?nnstr?ömin Taidemuseo info at lonnstromintaidemuseo.fi
La 10.Marras. 14:00:39 EEST 2009

*OHITSE UIVA KAUPUNKI*

Heli Mäkisen maalauksia
Lönnströmin taidemuseon Pihatalon Studiossa
10.10.2009–1.11.2009

Heli Mäkinen (syntynyt 1977) valmistui Sydneyn National Art Schoolin
maalaustaiteen osastolta vuonna 2000. Hänen taiteellinen tuotantonsa
koostuu maalauksista sekä ympäristö- ja tilataideteoksista. Hän asuu ja
työskentelee Tampereella.

” Käsittelen maalauksissani peruskysymyksiä: elämän rajallisuutta ja
katoavaisuutta, ihmisen suhdetta maahan ja ympäristöön. Mikä on
osallisuutemme ja vastuumme? Olemmeko aktiivisia, sopeutuvia vai
välinpitämättömiä sivustaseuraajia?

Ohitse uiva kaupunki -näyttelyn taustalla ovat muuttuvaan ilmastoon
kytkeytyvät kysymykset ja uhkakuvat, sekä niiden aiheuttama hämmennys.
Olen matkannut maalauksissani tulvan pyyhkäisemien elinympäristöjen
kautta arktisten lakeuksien hiljaisuuteen.

Käytän työskentelyni lähtökohtina valokuvia minulle läheisistä ihmisistä
ja paikoista, joita yhdistelen sanomalehdistä ja internetistä poimimaani
kuvamateriaaliin. Uutiskuvat elävät vain sen hetken, kun media on niistä
kiinnostunut. Maalauksessa niiden kuvaamista tapahtumista tulee ajattomia.

Paksuista värikerroksista koostuvat maalaukset löytävät muotonsa pitkän
työprosessin tuloksena, etääntyen lähtökohdistaan ja liittyen sisäiseen
kokemusmaailmaani.
Maalaamistyön hitaus ja keskittyneisyys ovat minulle tärkeä osa taiteen
tekemistä. Parhaimmillaan maalaus tuo kiireisen arkemme keskelle
pysäyttäviä läsnäolon hetkiä ja tukea kestävämmälle elämäntavalle.”
– Heli Mäkinen

Tiedustelut: Heli Mäkinen, 050-5660527, helimakinen at hotmail.com
<mailto:helimakinen at hotmail.com>

LÖNNSTRÖMIN TAIDEMUSEON PIHATAON STUDIO
Valtakatu 7
26100 Rauma
puh. 02-8387 4700
avoinna ti–to 12–17, pe–su 12–16
www.lonnstromintaidemuseo.fi

Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta