[Nayttelyposti] Viides Turku Biennaali avautui sunnuntaina
Linda Hannula
linda.hannula at aboavetusarsnova.fi
To 14.toukokuu. 08:09:21 EEST 2009
Turku Biennaali 2009 – Pinta
10.5.–6.9. Aboa Vetus & Ars Novassa
Tietoa näyttelystä ja taiteilijoista sekä kuvia myös osoitteessa
www.turkubiennaali.fi.
Turku Biennaali on kahden vuoden välein toistuva yhteisnäyttely, joka
tekee uusinta nykytaidetta tunnetuksi. Biennaali aukeaa toukokuussa ja
on esillä aina syyskuun alkuun saakka. Biennaali järjestetään nyt
viidettä kertaa.
Vuoden 2009 Turku Biennaalin taiteilijat ovat suomalaisia tai asuvat
Suomessa. Heidät valittiin näytekansiohaulla lähes 300 hakijan joukosta.
Valinnan teki kolmihenkinen jury, jonka jäseninä olivat Aboa Vetus & Ars
Nova -museon johtaja Johanna Lehto-Vahtera, Amsterdamissa sijaitsevan de
Appel -taidekeskuksen johtaja Ann Demeester sekä taiteilija Otto
Karvonen, joka osallistui vuoden 2007 Turku Biennaaliin.
Vuonna 2009 Turku Biennaalin teemana on Pinta, ja kaikki näyttelyn 13
taiteilijaa ovat tehneet teemalla näyttelyyn täysin uusia teoksia tai
teossarjoja. He ovat tutkineet pintaa ja pinnanalaisia ulottuvuuksia
monin eri lähestymistavoin ja tekniikoin. Installaatio, valokuvataide
sekä animaatiot ovat näyttelyssä hyvin edustettuina, mutta tekniikoiden
kirjo ulottuu öljymaalaukseen saakka. Useita taiteilijoita on kiehtonut
museorakennuksen, alkujaan Rettigin palatsiksi rakennetun rakennuksen
historia, sen historiallinen kerroksellisuus ja muurien suojaama elämä.
Aboa Vetus & Ars Nova on tukenut jokaisen taiteilijan teosten tuotantoa
850 eurolla. Turku Biennaaliin osallistuvien taiteilijoiden keskuudesta
valitaan perinteisesti myös Turku Biennaali -palkinnon saaja, joka
palkitaan 5 000 euron stipendillä ja Matti Koivurinta -mitalilla.
Valinnan tekee Porin taidemuseon johtaja Esko Nummelin ja tulos
julkistetaan keskiviikkona 3.6. Yleisöäänestys parhaasta teoksesta on
käynnissä 30.8. saakka, ja yleisöäänestyksen voittaja saa 1 000 euron
palkinnon.
Turku Biennaaliin liittyy mittava oheisohjelma, joka sisältää
taiteilijatapaamisia, näyttelyvierailuja, Katutaidetapahtuman 6.–7.6.
sekä monipuolista toimintaa Taiteiden yönä 13.8. Turku Biennaaliin
liittyy myös lasten ja nuorten taidekilpailu Turku Energia Biennaali
Junior, jonka voittajien työt ovat esillä Turku Biennaalin päättymisen
jälkeen museon Oma Tila -näyttelyhuoneessa.
Kansainvälinen yhteistyö on aina ollut olennainen osa Turku Biennaalia.
Tänä vuonna yhteistyökumppanit ovat olleet Alankomaista. De Appel
-taidekeskus oli kumppanina taiteilijoiden valintavaiheessa, kun johtaja
Ann Demeester oli mukana näyttelyjuryssa. Museon tavoitteena on myös
viedä suomalaista nykytaidetta Alankomaihin. Jo sovittu
näyttely-yhteistyö amsterdamilaisen de Veemvloer -gallerian kanssa
pysähtyi muutamia viikkoja sitten saatuun yllättävään tietoon:
Talouslama ajaa de Veemvloerin toiminnan toistaiseksi alas ja syksyn
näyttelyohjelma on peruutettu. Aboa Vetus & Ars Nova on käynnistänyt
neuvottelut uuden näyttelypaikan etsimiseksi ja tavoitteena on edelleen
tuottaa näyttely Alankomaissa ensi talven kuluessa.
Vuoden 2009 Turku Biennaalia tukevat Matti Koivurinnan säätiö,
Opetusministeriö, Hartela Oy, Turku Energia Oy, Kaupunkilehti
Turkulainen ja Huiskula Oy. Näyttelyn suojelija on ulkoministeriön
kulttuuriviennistä vastaava osastopäällikkö Petri Tuomi-Nikula.
Vuoden 2009 Turku Biennaalista on saatavilla näyttelyjulkaisu, jonka on
julkaissut Aboa Vetus & Ars Nova/Matti Koivurinnan säätiö ja toimittanut
Ars Novan amanuenssi Silja Lehtonen. Artikkelien kirjoittajat ovat Claes
Andersson, Taru Elfving, Tina Cavén, Kaisa Heinänen, Katve-Kaisa
Kontturi, Heta Kuchka, Martti-Tapio Kuuskoski, Silja Lehtonen, Johanna
Lehto-Vahtera, Teemu Mäki, Antti Nylén, Kari Yli-Annala ja Juha-Heikki
Tihinen. Ulkoasun on suunnitellut Pera Salminen.
Turku Biennaalin taiteilijat vuonna 2009
Dan Beard 1976, Helsinki
Dan Beardin öljymaalauksissa on keskeisessä osassa materiaalien kokeilu.
Hän käyttää öljymaalauksen lisäksi aineita, jotka eivät ole
taidemaalaukseen tarkoitettuja, kuten lakkoja, hartseja ja automaaleja.
Aineiden yhdistelmät saavat aikaan erilaisia, ennalta arvaamattomia
reaktioita. Maalaukset ovat lähtökohdiltaan tarkasti suunniteltuja,
mutta niiden loppusilaus jää kemikaalien luoman sattuman valtaan.
Dan Beardin maalausten pääasiallisena aiheena ovat nykyään ihmiskasvot,
aivan hiljattain myös eläimet. Maalausalustana ja taustana Beard on
kankaan lisäksi käyttänyt valokuvaa ja peilipintaa. Kiiltävä
kerroksellinen lakkapinta on oleellinen elementti kaikissa Beardin
maalauksissa. Kiilto viehättää silmää ja luo teoksiin syvyysvaikutelmaa.
Saara Ekström 1965, Turku
Saara Ekströmin näyttelyyn tekemä moniosaisessa ja monia tekniikkoja
yhdistävässä Luola-installaatiossa linkittyvät elämän pintataso ja
pinnan alle painettu, kuten epämiellyttävät tai käsittämättömät asiat,
jotka halutaan unohtaa. Installaatio ammentaa myös museorakennuksen
historiasta ja siellä aikoinaan vietetystä elämästä.
Saara Ekströmin taiteessa vastakohdilla on tärkeä rooli. Materiaali, sen
luonne ja tuntu, ovat Ekströmin teosten lähtökohtana. Hän kyseenalaistaa
teoksissaan materiaalien arvohierarkioita, tuo näkyville rumaa ja
estetisoi sitä.
Miklos Gaál 1974, Helsinki
Miklos Gaálin teos Turku Biennaaliin on näytönsäästäjä, joka on esillä
installaation osana. Näytönsäästäjä koostuu liikkuvasta ja vaihtuvasta
tekstistä, joka kuvailee stressin oireita ja vaikutuksia. Teoksen juuret
ovat sähköpostien kiertokirjeissä ja toimistohuumorissa, joita se myös
parodioi. Gaálin tarkoituksena on huumorin ja yllätyksen avulla
aiheuttaa katsojassa kyseenalaistamista ja uudelleenarviointia.
Minna Havukainen 1969, Turku
Minna Havukaisen valokuvat ja videot pohtivat identiteettiä, sen
sosiaalista ja kulttuurista rakentumista sekä liikkuvuutta. Hän on
saanut kuviensa mallit näyttämään itsestään puolia, jotka normaalisti
piilotetaan tai sievistellään näkymättömiin. Projektissaan
Teatterinuoria Havukainen on vanginnut kamerallaan nuoret teatterilaiset
juuri, kun he ovat roolivaatteissaan tulossa lavalta: hetkenä, jolloin
he ovat näyttämöminänsä ja oman arkiminänsä välimaastossa.
Minna Havukainen on tunnettu erityisesti vastasynnyttäneitä äitejä
esittävistä valokuvistaan, joista hiljattain julkaistiin myös kirja
Puerperium.
IC-98 (Patrik Söderlund 1974, Turku, ja Visa Suonpää, 1968, Turku)
IC-98 on tehnyt installaatiota, animaatioita, sekä kirjaa muistuttavia
erilaisten kuvien ja tekstien koosteita, ”sosiaalisia työkalupakkeja”.
IC-98 -taiteilijakaksikon nimi viittaa ikonoklasmiin ja heidän
taiteelleen on tyypillistä filosofian ja kuvataiteen yhdistäminen. Usein
tämä on tapahtunut sanojen muodossa, esimerkiksi käyttämällä filosofisia
katkelmia teosten osana. Turku Biennaalissa IC-98:lta on esillä teos
Teesejä yhteiskuntaruumiista (Labyrintissä).
Teos koostuu 29 mustavalkoisesta piirroksesta, jotka kuvaavat erilaisia
huonetiloja. Kuvat on aseteltu 5x6 -kokoiseen ruudukkoon, jolloin yksi
ruuduista jää tyhjäksi ja kuvia voi liikutella eri järjestyksiin ja
edetä siten labyrintissa. Näitä korostuneen kaksiulotteisia piirroksia
täydentää animoitu piirros, joka tekee katsojasta sekä tarkkailijan että
osan teosta. Animaatiossa näkyy museon Rettiginrinteen puoleinen fasadi,
jonka yhdessä ikkunassa näkyy tumma hahmo. Hahmo on juuri siinä
huoneessa, jossa näyttelyvieras katselee animaatiota.
Kaisu Koivisto 1962, Helsinki
Kaisu Koiviston Turku Biennaalin teokset ovat erilaisilla turkiksilla ja
nahkoilla päällystettyjä outoja olioita. Huomiota herättää hahmojen
kiinteä katse, joka aiheuttaa katsojan ja elottomien hahmojen välille
kummallisen kohtaamisen. Keskipisteenä on vanha ja kulunut jääkarhun
talja, jonka intensiivisen tuijotuksen valtaan katsoja joutuu heti
huoneeseen astuessaan.
Johanna Lecklin 1972, Helsinki
Story Caféssa ihmiset kertovat kahvikupillista vastaan videokameralle
merkittävän tarinan omasta elämästään. Tarinakahvila sai alkunsa vuonna
2004 Lontoossa ja jatkuu edelleen. Story Café järjestetään myös
Biennaalin yhteydessä Taiteiden yönä 13.8.
Lecklin rikkoo videolle keräämiensä tarinoiden juonellisuutta ja laittaa
katsojan täydentämään puuttuvat kohdat. Samalla hän tarkastelee
kertomusten erilaisia merkityksiä ja myös kulttuuriin kätkeytyviä
ennakko-oletuksia ja sosiaalisia ja sukupuolittuneita rakenteita. Tämä
näkyy Lecklinin uusimmassa teoksessa A Summer Job, jossa kerrotaan
kuinka kesätyöläinen juuri ja juuri välttyi joutumasta ihmiskaupan
uhriksi Italianmatkallaan. Tarinankertojan ikä ja sukupuoli vaihtelevat,
jolloin katsoja joutuu arvioimaan uudelleen omia käsityksiään.
Susanna Majuri 1978, Helsinki
Susanna Majurin valokuvateoksissa maailma siivilöityy vesimassan läpi.
Vesi on tuttu elementti, mutta Majurin teokset kutsuvat ihmettelemään
sitä ja todellisuutta uudesta näkökulmasta. Kuvissa on vedessä liikkuvia
tyttöjä ja nuoria naisia. He samanaikaisesti sekä kutsuvat katsojaa
mukaansa että pystyttelevät etäällä. He ovat sinuja ympäristönsä kanssa,
mutteivät sulaudu siihen.
Susanna Majurin valokuvataidetta voi nähdä myös PMMP-yhtyeen tänä vuonna
ilmestyneen Veden varaan -albumin kannessa.
Juhana Moisander 1977, Helsinki
Juhana Moisanderin teoksissa kohtaavat muisti, historia ja fantasia.
Hänen videoinstallaationsa tuo mieleen ensimmäiset jäykät valokuvat, ja
kuvien aavemaisuus muistuttaa valokuvan muumioivasta ja mystifioivasta
vaikutuksesta, valokuvan kyvystä tehdä kadonneita asioita pysyviksi.
Turku Biennaaliin tehdyn Illallisen jälkeen -teoksen aihepiiri on
noudettu museorakennuksen rakennuttajaperheen porvarillisesta elämästä
muurien suojassa, joskin hahmot ja tilanteet ovat kuvitteellisia.
Jaakko Niemelä, 1959, Helsinki
Jaakko Niemelän taiteelle on tyypillistä näyttelytilojen täydellinen
uudelleenmuokkaaminen. Hän on luonut tunnelmaltaan erilaisia tiloja
käyttäen mm. savua ja valoa. Hänen yllättäviin, toisinaan ahdistaviinkin
tiloihinsa astuminen on voimakas kokemus. Turku Biennaaliin rakennettu
tilateos Balanssi koostuu kattorakenteista ja laservatupasseista. Laser
muodostaa ehdottoman viivan, joka ei taivu eikä anna periksi. Lasereilla
tehty valojen ristikko muodostaa näyttelytilan katonrajaan aineettoman
pinnan.
Eliisa Sorvali, 1977, Helsinki
Eliisa Sorvalilta nähdään näyttelyssä epoksihartsiin valettuja
postikorttikollaaseja sekä animaatio. Postikorteissa Sorvalia
kiinnostavat korttien välittämä ihannekuvasto erilaisista paikoista sekä
korttien sosiaaliset merkitykset. Yhdistelemällä kortteja Sorvali saa
aikaan yllätyksellisiä, uudenlaisia maisemia.
Animaatio Landscape Painting on tehty ottamalla valokuvia Sorvalin
tekeillä olevasta teoksesta maalaamisen edetessä. Se näyttää, kuinka
teos elää tekovaiheessa, kuinka taiteilija luo, muokkaa ja peittää. Itse
maalaus ei ole lainkaan esillä näyttelyssä, vaan prosessi on pääosassa.
Hanna Weselius, 1972, Helsinki
Hanna Weselius tutkii valokuvissaan ja videossaan muovin estetiikkaa.
Hän on kuvannut luontoa värikkäiden muovipussien läpi saaden aikaan
kauniita maisemia. Samalla mielessä on jatkuvasti muovin tuhoava ja
roskaava luonne: vaikka Weselius tekee muovista osan maisemaa, ei hän
yritä tehdä siitä osaa luontoa.
--
Linda Hannula
tiedottaja (ma)
Aboa Vetus & Ars Nova
linda.hannula at aboavetusarsnova.fi
+ 358 (0)2 2794914
+ 358 (0)40 5763839
Aboa Vetus & Ars Nova
Arkeologis-historiallinen ja nykytaiteen museo
Itäinen Rantakatu 4-6, Turku
www.aboavetusarsnova.fi
Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta