[Nayttelyposti] Japanilaista valokuvaa Ateneumissa

Minna Erwe Minna.Erwe at ateneum.fi
Ti 30.Syys. 15:15:41 EEST 2008


JAPANILAISEN VALOKUVAN KLASSIKOITA ATENEUMISSA


Ateneumin valokuvanäyttelyiden sarjassa esitellään tänä syksynä toisen
maailmansodan jälkeen toimineiden japanilaisten valokuvaajien tuotantoa.
Maisemia, kaupunkeja ja ihmisten arkea kuvaavista teoksista välittyvät
japanilaisen elämänmuodon perinteet sekä japanilaisessa kulttuurissa
tapahtuneet muutokset. Näyttelyn ovat koonneet Ateneumin museonjohtaja
Maija Tanninen-Mattila sekä Kiasman vs. intendentti Pirkko Siitari.

Mustaa ja valkoista. Japanilaisen valokuvataiteen klassikoita -näyttely
esittelee 64 teosta kahdeksalta valokuvaajalta. Valokuvauksesta tuli
Japanissa suosittu taiteen muoto toisen maailmansodan jälkeen. Tämä
liittyy omalta osaltaan maan omaperäiseen visuaaliseen kulttuuriin ja
voimakkaaseen graafiseen traditioon, joka ilmenee myös puupiirroksissa
ja mustemaalauksissa. Näyttelyn taiteilijat ovat keskeisiä nimiä
japanilaisen valokuvataiteen historiassa, ja heidän työllään on ollut
suuri merkitys nuoremmille kuvaajasukupolville. Suurin osa esitellään
nyt ensimmäistä kertaa Suomessa. 

Nämä valokuvaajat ovat eläneet sodan ajan, ja monet teoksista kuvaavat
mm. sen fyysisiä ja henkisiä seurauksia sekä sodanjälkeistä vaikeaa
jälleenrakennuksen aikaa. Aihetta lähestytään niin maiseman, kehon
kuin asetelmien kautta. Useissa teoksissa kuvastuu myös voimakas
omaelämäkerrallisuus kuten Shomei Tomatsun (s. 1930) valokuvissa
pommituksissa vaurioituneista esineistä. Tadahiko Hayashi (1918-1990)
puolestaan kuvasi sodanjälkeistä Tokiota. Myös Kikuji Kawada (s. 1933)
käsittelee sodan jälkiä symbolisissa kuvissaan.

Shoji Ueda (1913-2000) sen sijaan kieltäytyi valokuvaamasta sotaa ja
käänsi katseen kohti henkilökohtaista. Hänet tunnetaan
surrealistisista, lavastetuista perhekuvistaan. Henkilökohtaisuutta ja
intiimiyttä on myös Katsuji Fukudan (1899-1991) valokuvissa, joista
monet kuvaavat miehen ja naisen välistä suhdetta.

Ihei Kimuralla (1901-1974) oli heti sodan päätyttyä keskeinen rooli
valokuvauksen realistisen suunnan perustajana. Hänen tunnetuin
kuvasarjansa Akita on syntynyt yhden maalaiskylän elämän
dokumentoinnista lähes 40 vuoden aikana. Realismia edusti myös Hiroshi
Hamaya (1915-1999), joka kuvasi maanviljelijöiden arkea Japanin
syrjäseuduilla. Amerikkalaisen kulttuurin vaikutusta tokiolaisten
elämään on puolestaan kuvannut Yutaka Takanashi (s. 1935).

Ateneumin näyttely on toteutettu yhteistyössä Yamaguchi Prefectural Art
Museumin kanssa, jonka kokoelmiin kaikki näyttelyn teokset kuuluvat.

Ateneumin pääyhteistyökumppanit ovat Helsingin Sanomat, HOK-Elanto ja
KPMG. Sponsoreita ja yhteistyökumppaneita ovat Cision, Mainostoimisto
Taivas ja VR.

* * * * *
Mustaa ja valkoista. Japanilaisen valokuvataiteen klassikoita
Ateneumissa 5.9.2008-8.2.2009
Avoinna: ti, pe 9-18, ke, to 9-20, la, su 11-17, ma suljettu
Pääsymaksut: 8/6,50 e, alle 18-vuotiaat maksutta
Info: Ateneumin taidemuseon Info, Kaivokatu 2, 00100 Helsinki
09 1733 6401 / ainfo at ateneum.fi 

* * * * *

Minna Erwe, tiedottaja, Ateneumin taidemuseo
09 1733 6229 / 040 590 8808 / minna.erwe at ateneum.fi 





Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta