[Nayttelyposti] Elin Danielson-Gambogin maalaus konservoitu

Nybom Jenny jenny.nybom at turuntaidemuseo.fi
Ke 10.Syys. 09:20:17 EEST 2008


TIEDOTE


Elin Danielson-Gambogin taidehistoriallisesti merkittävä
läpimurtoteos on konservoitu

Tiedotustilaisuus torstaina 11.9. klo 11 Turun taidemuseossa, Aurakatu 26, Turku.
Tiedotustilaisuudessa ovat läsnä konservoinnin oppilastyönä suorittanut Saana Mihejev sekä häntä työssä ohjannut taidekonservaattori Hannele Heporauta
Tervetuloa!


Elin Danielson (avioliiton myötä vuodesta 1898 lähtien Danielson-Gambogi, 1861-1919) maalasi ystävästään Hilma Westerholmista (os. Alander, 1863-1952) Pariisissa vuonna 1888 suurikokoisen muotokuvan, josta tuli tekijänsä läpimurtotyö. Hilma Westerholmin muotokuva palkittiin Pariisin maailmannäyttelyssä vuonna 1889 pronssimitalilla. Vastikään konservoitu maalaus on esillä Turun taidemuseon näyttelyssä Kuvan kauniit.

Hilma Westerholmin muotokuvassa sekä mallin asento että suorasukainen katse poikkeavat 1800-luvun perinteisestä poseerauskonventiosta. Ajan ehdottomiin vaatimuksiin kuuluin, että muotokuvan tuli korostaa mallin säätyasemaa ja ilmentää tahdikkuutta. Valmistuttuaan maalaus herätti sekä ihailua että hämmennystä. Sen taiteelliset ansiot tunnustettiin, mutta teosta pidettiin liian intiiminä ja suorasukaisena. Taidehistoriassa Elin Danielson-Gambogi tunnetaan nimenomaan epäsovinnaisista naiskuvauksistaan, joista Hilma Westerholmin muotokuva oli ensimmäinen.  Hilma Westerholm oli taidemaalari Victor Westerholmin puoliso.

Turun taidemuseo on saanut korvaamatonta apua taidehistoriallisesti merkittävän teoksen konservointiin EVTEK Muotoiluinstituutilta, jonka konservoinnin koulutusohjelmassa työ suoritettiin keväällä 2008. Teoksen on konservoinut opinnäytetyönään Saana Mihejev. Hänen työskentelyään ovat ohjanneet konservaattori Hannele Heporauta John Nurminen Prima Oy:sta ja lehtori, konservaattori Tannar Ruuben EVTEK Muotoiluinstituutista.

Teos on kankaalle maalattu öljyvärityö, jonka keskeisin ongelma oli koko kuvapinnan kattava kuivumiskrakelyyriverkosto. Elin Danielson-Gambogin käyttämien materiaalien ja tekniikan johdosta maalauksen ensimmäiset silmin havaittavat vauriot ovat todennäköisesti syntyneet jo taiteilijan elinaikana.

Toinen ongelma on teoksen ohut, teollisesti pohjustettu, ikääntyessään haurastunut kangas. Suurikokoisen maalauskankaan paino on suurimmaksi osaksi yläpingotusreunan varassa, joka on rasituksen alla repeytynyt lähes koko pituudeltaan. Teoksen kunnon vuoksi sitä on viime vuosina nähty esillä vain harvoin.

Maalausta ei ole konservoitu tai restauroitu aikaisemmin. Maalaukselle tehtiin pintapuhdistus, jonka jälkeen maalauksen yläpingotusreunan repeämät paikattiin ja rakennetta vahvistettiin reunavahvikkeella. Rakenteellisten korjausten jälkeen kuivumiskrakelyyreihin levitettiin paikallisesti eristyslakka, jonka päälle tehdyllä restaurointimaalauksella saatiin palautettua sommitelman visuaalinen yhtenäisyys.

Lisätietoja: amanuenssi Mia Haltia, (02) 2627 088, mia.haltia at turuntaidemuseo.fi<mailto:mia.haltia at turuntaidemuseo.fi>
tai amanuenssi Jenny Nybom puh. 050 400 3248, jenny.nybom at turuntaidemuseo.fi

Ystävällisin terveisin,

Jenny Nybom
amanuenssi / amanuens / curator
Aurakatu / Auragatan 26
FIN-20100 Turku / Åbo, Finland
tel. +358 (0)2 262 7094
GSM +358 (0)50 400 3248
fax. +358 (0)2 262 7090
jenny.nybom at turuntaidemuseo.fi<mailto:jenny.nybom at turuntaidemuseo.fi>
www.turuntaidemuseo.fi<http://www.turuntaidemuseo.fi>





Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta