[Nayttelyposti] Mauri Kososen maalauksia Galleria Nuneksessa

Mauri Kosonen maurikosonen at hotmail.com
Ma 5.Loka. 22:27:44 EET 2007

Väriunia ja varjokuvia - Mauri Kososen öljyvärimaalauksia, Galleria Nunes
13.11.–2.12.2007

Todellista lapsellisuutta

Galleria
Nunes esittelee 13.11.–2.12.2007 turkulaisen kuvataiteilijan Mauri Kososen
naivistis-realistisia öljyvärimaalauksia. Näyttelyssä on esillä myös Kososen
kirjoittaman ja kuvittaman Otso-Karhu ja laulava mato -satukirjan kuvituksia.

Väriunia
ja varjokuvia -näyttelyssä pääosaa esittävät kolmiulotteista sarjakuvaa ja
tietokonepelien grafiikkaa yhdistelevät mielikuvitteelliset hahmot sekä
voimakkaat värit. Näyttely on Kososen kuudes taidenäyttely.

–
Maalausten ideana on välittää tunnelmia ja tuntemuksia. Useimmiten tauluni
syntyvät siten, että alan suoraan maalata tyhjälle kankaalle ja annan
maalauksen johdatella itse itseään. Kuvat ovat niitä, joita mielestä ja
fiiliksistä kulloinkin sattuu syntymään, 29-vuotias Mauri Kosonen
kertoo.

Näyttelyssä
esillä olevat työt ovat vuosilta 2004–2007. Aikajärjestyksessä töitä
tarkastellessa katsoja havaitsee tyylin muuttuneen. Alkupään töissä ote on
iloisempaa ja värit kirkkaampia, myöhemmissä töissä esiin on tullut myös
tummempia sävyjä ja mustaa huumoria.

–
Olen havainnut saman itsekin ja tututkin ovat sanoneet, että uudet taulut ovat
aika synkkiä. Olen järkeillyt asian niin, että koska olen myös muusikko,
sävellän ja sanoitan omia kappaleitani, niin niistä on puolestaan hävinnyt
aiempi yltiömelankolisuus. Osa melankoliasta on näköjään siirtynyt tauluihini.
Kaipa näin jonkinlainen ilon ja surun tasapaino tekemisissäni säilyy, Turun
trubaduuriksi 2004 valittu, kaksi albumia julkaissut Kosonen pohtii.

Kosonen
on valmistunut viestinnän koulutusohjelmasta Satakunnan ammattikorkeakoulusta
medianomiksi vuonna 2004 ja toimii siviiliammatissaan tuotanto-AD:na
viestintätoimistossa. Hänellä ei siis ole suoranaista kuvataiteilijan  koulutusta. Tämän Kosonen kokee enemmänkin
vahvuudekseen.

–
Itseopiskelemalla maalauksesta nauttii enemmän ja tyyli on saanut kehittyä
persoonalliseen suuntaansa ilman ulkoista ohjeistusta. On mukava ainakin
kuvitella löytävänsä tekniikoita ja juttuja itse, vaikka ne olisivatkin 500
vuotta vanhoja taidemaailman lakeja. Myös monet taidemaalarit, joita itse
arvostan eniten, ovat kasvaneet taidekoulutuksen ulkopuolella, kuten
esimerkiksi Edvard Munch ja Salvador Dali, noin 10 vuotta maalausta harrastanut
Kosonen luonnehtii.

Väriunia
ja varjokuvia -näyttelyssä on esillä myös 2005 julkaistun Otso-Karhu ja laulava
mato -satukirjan

kuvituksia. Kirja on toinen Kososen julkaisema satukirja. Molempia kirjoja on
saatavissa Akateemisessa kirjakaupassa.

Väriunia
ja varjokuvia -näyttelyn avajaiset ti 13.11. klo 17–19

Lisätiedot:
maurikosonen at hotmail.com

www.maurikosonen.net         www.maurikosonen.net/artgallery/
(suora linkki nettigalleriaan)

Galleria
Nunes, Pohjoinen Rautatiekatu 17A a, 00100 HELSINKI www.galleria-nunes.com
Lataa 30 ILMAISTA hymiötä Windows Live Messengeriisi!
http://www.livemessenger-emoticons.com/fi-fi/

Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta