[Nayttelyposti] Kiinalaisen posliinin hohtoa Sara Hildénin taidemuseossa

Lehtinen Matliisa Matliisa.Lehtinen at tampere.fi
Ke 20.Kesä. 11:59:29 EEST 2007


Sara Hildénin taidemuseon kesänäyttely esittelee vanhaa kiinalaista keramiikkaa suomalaisen keräilijän yksityiskokoelmasta sekä uutta kiinalaista posliinikuvanveistoa. Näyttelyt tuovat esiin kiinalaisen keramiikan monet kasvot. "Ajatonta kauneutta Kiinan klassiselta kaudelta" esittelee yleisölle Cindes-kokoelman pelkistetyn hienostuneet esineet. Nykytaiteilijoiden värikäs posliinitaide taas on yllättävää, purevaa ja hauskaa.

Museon yläkerrassa esillä oleva kansainvälisestikin merkittävä Cindes-kokoelma kattaa kuutisenkymmentä esinettä Yangshao-kulttuurin ajalta (5000-3000 eKr.) Ming-dynastian kaudelle (1368-1644 jKr.) saakka. Alakerrassa esittäytyvät neljä pekingiläistä nykytaiteilijaa: Huang Yan, Li Mingzhu, Xu Yihui ja Feng Shu. 

Valtaosa harvinaislaatuisen Cindes-kokoelman keramiikkaesineistä ajoittuu klassiselle Song-dynastian ajalle (960-1279 jKr.). Esineiden muoto, dreijaustekniikka, lasitus, koristelu, polttoprosessi sekä estetiikka kehittyivät tuolloin huippuunsa. Song-kauden esineille on tyypillistä yksinkertainen ja niukka muotokieli. Lasite on usein yksivärinen ja hienostunut. Yläkerrassa on esillä myös kahden kiinalaisen nykytaiteilijan, Lee Xen (s. 1979)ja Zhang Fangbain (s. 1965) teoksia. Molempia taiteilijoita innoittaa vanha kiinalainen maalaustaide ja kulttuuri, mutta he ovat puhdasverisiä nykytaiteilijoita etsiessään omaperäistä tyyliä ja ilmaisua. 

Alakerran nykyveistäjien teoksissa klassinen kiinalainen taideperinne ja nykytaide kohtaavat. Huang Yanin (s. 1966) posliiniveistoksissa Mao Tsetungin hahmo on saanut pintaansa kiinalaisen posliininvalmistuksen perinteisiin viittaavan sinisen koristelun. Taiteilijan valokuvateoksissa keskeistä on klassisen maalaustaiteen yhdistäminen body art -taiteeseen. Li Mingzhu (s. 1973), kuvaa maalauksissaan ja veistoksissaan mm. maalaisten työkaluja. Moniosaisina veistossarjoina toteutetut hakut, kirveet ja lapiot on muotoiltu ja koristeltu huolellisesti. Vaikka Li Mingzhu ei ole tietoisesti poliittinen taiteilija, yhteiskuntakriittinen näkökulma on läsnä hänen taiteessaan. Esimerkiksi teossarjassa "Maon sulattaminen" hengen ravintoa tarjoillaan lautasilta, joissa nuudeliannosten kastikkeen seasta erottuvat Mao Tsetungin kasvot. Xu Yihui (s. 1964) on kiinalaisen kuvanveiston uuden ilmaisukielen tienraivaajia. Hän yhdistää posliiniveistoksissaan poptaiteen ja perinteisen käsityöläisyyden arvot ja ilmaisutavat. Teoksissa on purevaa kritiikkiä yhä enemmän kaupallistuvaa uutta kiinalaista kulutusyhteiskuntaa kohtaan. Feng Shun (s. 1981). hyönteisveistokset ovat saaneet pintaansa kiinalaisen posliinitaiteen perinteisillä väreillä ja koristeaiheilla toteutetun koristelun. Nämä jättiläismäiset olennot eivät enää muistuta tavallisia hyönteisiä. Ne ovat kuin suuria kotieläimiä, jotka houkuttelevat katsojan kumartumaan puoleensa ja tarkastelemaan jokaista yksityiskohtaa läheltä. 

Alakerran mediasalissa esitetään tunnin kestävää televisiodokumenttia "Tulevaisuuden takojat". Dokumentti selvittää mielenkiintoisesti posliinin valmistusvaiheet sekä sen merkityksen muinaiselle Kiinalle. 

Avoinna 
Museo ja Café Sara ovat avoinna joka päivä 11-18. 

Liput 
17.5.-12.8., 18.-19.8., 25.-26.8. ja 1.9. sisäänpääsy Särkänniemen elämyspuiston aluelipulla 6 euroa, alle 4-vuotiaat ilmaiseksi. Muina aikoina liput museon kassalta 5/1 euroa, alle 7-vuotiaat ilmaiseksi. 

Yhteystiedot 
Sara Hildénin taidemuseo, Särkänniemi, 33230 Tampere 
puh. (03) 5654 3500, fax (03) 5654 3510, sara.hilden at tampere.fi, www.tampere.fi/sarahilden

 
Lehtinen Matliisa
Museosihteeri / Information Officer
Sara Hildénin taidemuseo / Sara Hildén Art Museum
Särkänniemi, 33230 Tampere, Finland
Puh. (03) 5654 3513 / Tel +358 3 565 43513 
Gsm 040 837 0357 / Mobile +358 40 837 0357
Faksi (03) 5654 3510 / Fax +358 3 565 43510
matliisa.lehtinen at tampere.fi, www.tampere.fi/sarahilden
 



Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta