[Nayttelyposti] Rauman taidemuseon kesänäyttelyt

Pauliina Kokkonen pauliina.kokkonen at raumantaidemuseo.fi
Pe 15.Kesä. 15:01:37 EEST 2007

HAAVA
Siantaposta sielun vereslihaan
Rauman taidemuseo 16.6.-9.9.2007

Haava -näyttely esittää jatkumon suomalaisen ekspressiivisen maalauksen alkulähteiltä tähän päivään. Mitä ekspressiivisyys oli ja on? Millaisia tulkintoja on luotu sisäisistä maisemista ja mitä alitajunnasta kumpuaa kankaalle?

Näyttelyn taiteilijat ovat Akseli Gallen-Kallela, Jukka Korkeila, Mauri Kuitula, Vilho Lampi, Mauno Markkula, Olavi Martikainen, Åke Mattas, Elina Merenmies, Paavo Paunu, Tarmo Paunu, Jyrki Riekki, Janne Räisänen, Tyko Sallinen, Mari Sunna ja Henry Wuorila-Stenberg
Gallen-Kallelan Museon ja Rauman taidemuseon yhdessä toteuttama Haava pohjautuu taidemaalari Henry Wuorila-Stenbergin näkemykseen ja näyttelyideaan. Haava kokoaa yhteen ryhmän suomalaisia ekspressiivisen ja figuratiivisen maalauksen tekijöitä, joiden työskentelyn lähtökohtia ovat omakohtaisuus, voimakkaiden mielentilojen, tunnelman ja fyysisyyden kuvaaminen. Ruumiin ja mielen haavat ovat työskentelyn taustavoima, ne tulevat esiin henkilökuvissa ja maisema-aiheissa. Haava uskoo pakkoon maalata ja siihen, että maalaus koskettaa, tavoittaa häilyvän, avaa portteja, mykistää, siirtää vuoria.

Haava on yllättävä polku eiliseen ja tähän hetkeen yhdistäen näyttelyn taiteilijat sukupolvien yli. Akseli Gallen-Kallela ja Tyko Sallinen olivat aikanaan napit vastakkain, mutta laajemmasta perspektiivistä tarkasteltuna he alkavat lähestyä toisiaan - teokset kertovat samankaltaisista maalaukseen ja sen tematiikkaan liittyvistä pohdinnoista ja ratkaisuista

Näyttelyn yhteydessä on julkaistu näyttelyluettelo, joka sisältää haastattelut ja esittelyjä näyttelyn taiteilijoista.

Sirkku Ketola

VARJELUS, VIRKKAUS JA VAUHTI

Rauman taidemuseo, Einola 16.6.-12.8.2007

Olen saanut kasvaa naiseksi joka ajaa moottoripyörää. Teitä on paljon ja maailma on mielenkiintoinen. Uteliaisuus nähdä, kokea ja tuntea ajavat eteenpäin - tuulenvireessä olen osa kaikkeutta.

Pyörä vie hetkessä ulos kaupungista ja systeemisivistyksen loka kaikkoaa harteilta. Kun pysähdyn luonnon keskelle tiedän että minua on rakastettu omana itsenäni. Olen saanut tarttua lankaan ja metalliin niin halutessani - kukaan ei ole pakottanut minua virkkaamaan. Äitini on varjellut minua viisaasti.

Näyttely Varjelus, virkkaus ja vauhti tutkii naismotoristiutta. Kromin kiillotus, pyörän tuunaus ja päristely ovat leikkiä ja pintaa, ne eivät minua kiinnosta. Paljon mielenkiintoisempaa on pureutua kokemukseen varjeluksesta, virkkauksesta ja vauhdista. Teokset ovat pääasiassa serigrafialla toteutettuja, tosin näyttelystä löytyy myös metreittäin lankaa - moottoripyörän voi myös virkata.

Lisätietoja:

Janne Koski, 02 8224346, janne.koski at raumantaidemuseo.fi

Lehditsökuvia: www.raumantaidemuseo.fi

Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta