[Nayttelyposti] Minun kuvani - oma itse kuviksi

Erja Salo erja.salo at fmp.fi
Ti 14.Elo. 10:53:31 EEST 2007

tiedote 6.8.2007

Suomen valokuvataiteen museo, Prosessi
Minun kuvani – oma itse kuviksi
17.8.-16.9.2007

lehdistötilaisuus 16.8. klo 11 ja avajaiset klo 16-18.
Tekijät ovat paikalla tilaisuuksissa. Tervetuloa!
lehdistökuvia www.fmp.fi
Näyttelyyn on vapaa pääsy.

Ketä se koskettaa kun aina näkee vaan kaunista? Tää on kaikkien kuvien
äitihahmo, tää syli jatkuu äärettömiin! Pikkulapsi omassa  maailmassa, lapsi
on niin voimakas, riittää kun laittaa kädet silmien eteen niin on suojassa.
Tässä on oikeesti jotain, josta kannattaa olla huolestunut. Vanhan puputytön
viimeinen yritys, desperate. Naiseus on mahdoton yhtälö. Patsaana ja
kuvattavana, aivan kun ei olisi itse kuvattavana. Ei tarvinnut ottaa itse
vastuuta omasta ilmeestä ja siitä miltä näytti.
(Minun kuvani –ryhmän naisten kommentteja kuvista ja kuvaustilanteista)

Helsingin Diakonissalaitoksen Naisten valmennuskeskus Walmassa alkoi
syksyllä 2006 Minun kuvani -ryhmä. Idea studion toteuttamiseen sai alkunsa
yhden osallistujan ehdotuksesta: Millainen on sisäinen tilasi tai sisäinen
hahmosi nyt? Millainen se on visualisoituna? Ohjaajiksi pyydettiin
valokuvaaja Pertti Nisonen ja tanssitaiteilija Katri Luukkonen. Keväällä
2007 osa ryhmästä jatkoi vielä työskentelyä vierailuilla Suomen
valokuvataiteen museon näyttelyihin ja perehtymällä erityisesti henkilö- ja
muotokuvaukseen.

Ryhmän työskentely Walmassa alkoi tutustumisella erilaisiin valokuviin sekä
valokuvaukseen. Tanssi- ja liikuntaosuuksissa naiset muovasivat toisistaan
patsaita ja kuvasivat niitä kertakäyttökameroilla.  Eri harjoitusten jälkeen
käytiin pieni keskustelu tuntemuksista ja kokemuksista. Jo kahden kerran
jälkeen oli nähtävissä lisääntynyt rohkeus liikkua ja olla kuvattavana.
Kuvaamista ja liikkumista jatkettiin myös ulkona. Ryhmä tapasi neljä kertaa
ja siihen osallistui aktiivisesti kuusi naista. Prosessin loppupuolella
ammattivalokuvaaja kuvasi jokaisen osallistujan kuvattavan haluamalla
tavalla. Ryhmän jäsenet osallistuivat studioon sitoutuneesti ja ryhmäläisten
välille muodostui heti luottamuksellinen suhde.

Kysehän ei ole niinkään valokuvaamisesta. Valokuvaus on sivuseikka, tekosyy.
Lähinnä on kyse kohtaamisesta ja luottamisesta; siitä että olemme
samanarvoisia. Siitä että tällaisen tekosyyn varjolla voimme katsoa
toisiamme silmiin, pelkäämättä.

valokuvaaja Pertti Nisonen

Helsingin Diakonissalaitoksen Naisten valmennuskeskus Walma valmentaa naisia
elämään, työhön ja opiskeluun. Walman kohderyhmänä ovat yhteiskunnallisesti
vaikeassa asemassa olevat naiset, kuten päihde- ja mielenterveyskuntoutujat,
asunnottomat ja maahanmuuttajat.

Lisätietoja näyttelystä:
museolehtori Erja Salo, (09) 6866 3620, erja.salo at fmp.fi, www.fmp.fi,
valokuvaaja Pertti Nisonen, 040 - 527 2857, pertti.nisonen at jippii.fi,
www.nisonen.fi, Naisten valmennuskeskus Walma,  Marjo Halmes, p. 050 -  434
1131, p.(09) 7750 4669, marjo.halmes at hdl.fi

Ilmaiset yleisöopastukset näyttelyihin sunnuntaisin klo 13 ja keskusteluopas
näyttelyissä sunnuntaisin klo 14-15, 9.9. alkaen. Tilatut opastukset (09)
6866 360, ti-pe klo 9-12 tai satu.sormunen at fmp.fi. Näyttelyt avoinna ti - su
klo 11 - 18. Pääsymaksut 6/4 euroa. Alle 18-vuotiaat ilmaiseksi. Prosessin
näyttelyihin vapaa pääsy. Suomen valokuvataiteen museo, Kaapelitehdas,
Tallberginkatu 1 G, 00180 Helsinki. www.fmp.fi

Lisätietoja Nayttelyposti-postituslistasta